معادلات سیاسی و درگیری بعدی ادلب

معادلات سیاسی و درگیری بعدی ادلب
يکشنبه 21 مرداد 1397 - 14:50

آزاد سازی ، وجب به وجب از خاک استان ادلب از اهداف مشخص ارتش سوریه است.

العالم _ سوریه

درگیری های ادلب و ریف ادلب با آمادگی ارتش سوریه برای حمله نظامی به پایگاه افراد مسلح باقی مانده رو به پایان بوده و در حال برهم زدن معادلات منطقه است این در حالی است که پیش از این نیز پیروزی در منطقه القصیر، حلب، دیرالزور، غوطه، درعا و القنیطره معادلات سیاسی را بر هم زده بود.

پس از پاکسازی جنوب سوریه و نزدیک شدن به زمان درگیری در بادیه السوداء، درگیری های  ادلب به جریان افتاده و آمادگی بالای یگان های ارتش سوریه؛ از آغاز شمارش معکوس برای حضور افراد مسلح النصره و القاعده و هم پیمانان آنان در ادلب خبر می دهد.

فرماندهان میدانی به پیچیدگی های وضعیت سیاسی ادلب هیچ توجهی نمی کنند زیرا همه شرایط پیروزی برای این فرماندهان فراهم است ارتش نیز پس از تکمیل آمادگی های لوجستیکی در مناطق تحت تسلط افراد مسلح در ریف شمال شرقی لاذقیه ، ریف شمالی غربی حماه و ریف غربی ادلب برای حمله زمینی گسترده از چندین محور برای برقراری امنیت کامل در ریف لاذقیه شمال شرقی نزدیک به ریف جسرالشغور واقع در غرب ادلب آماده می شود.

اکنون همه انتظار دارند این درگیری از چندین محور مهم مانند ریف شمال شرقی لاذقیه و از منطقه جورین در شمال غربی حماه به سوی چندین منطقه  محل حضور افراد مسلح در سهل الغاب از جمله روستاهای قسطون ،الزیاره ، الحویز و فورو که دروازه پیشروی ارتش به سوی جسر الشغور است، آغاز شود و انتظار می رود اقدامات نظامی برای گشودن مسیر حلب لاذقیه متمرکز باشد و پیشروی در سه ریف و گشودن راه حلب لاذقیه و پایان دادن به حضور افراد مسلح در ریف شمال شرقی لاذقیه ادامه داشته باشد که برای افراد مسلح ریف ادلب حیاتی است.

پایان دادن به حضور افراد مسلح در ریف شمال غربی حماه ، معادله میدانی جدیدی را برای ارتش در ادلب رقم خواهد زد و ادامه حضور افراد مسلح را دشوار بلکه محال خواهد کرد اما از منظر دیدگاه نظامی ، پیشروی پیشین به سوی فرودگاه ابوالظهور، آن را به پایگاهی واقعی برای عملیات نظامی تبدیل کرده و موجب شده تا ارتش سوریه بتواند سناریوهای زیادی در درگیری های بعدی بنویسد و در درگیری ها توان بیشتری داشته باشد به  گونه ای که برای تروریست ها در روستاها و مناطق ریف ادلب قابل  پیش بینی نباشد.


آزاد سازی ، وجب به وجب از خاک  استان ادلب از اهداف مشخص ارتش سوریه می باشد همه شواهد و نشانه ها  از نظر پراکندگی  گروه های مسلح و ارتباط آنان با  گروه القاعده ، داعش یا حتی ترکیه  بدون در نظر گرفتن اختلافات طبیعی میان جنوب و شمال سوریه ، بر تکرار سناریوی غوطه شرقی و درعا  حکایت دارد زیرا برخی از افراد گروه های مسلح در ریف ادلب مانند گروه تروریستی  حراس الدین و تروریست هایی که از بیشتر مناطق سوریه منتقل شده اند ،مستقیما با گروه القاعده ارتباط دارند.
 
این مساله با توجه به اینکه تروریست های مرتبط با القاعده و داعش در داخل این استان گسترده شده اند پیچیدگی های متفاوتی را در درگیری بعدی به وجود می آورد اعم از پیچیدگی های سیاسی، اقلیمی مرتبط و بین المللی به ویژه تلاش های ترکیه برای به تاخیر انداختن عملیات ادلب که معادله جدیدی را به آشتی  سیاسی تحمیل خواهد کرد. 

پس از اقدام ترکیه برای تاسیس گروه جدیدی با نام ( جبهه  آزادی بخش  ملی) که جبهه النصره  و همه گروه های مرتبط با القاعده به آن نپیوستند، تلاش الترکی برای تشکیل این گروه اینگونه تداعی می کند که برخی در تلاشند تا  ادلب را از نقشه اقدامات نظامی خارج کنند، سناریویی که بار دیگر یادآور اقدام الترکی در شمال حلب مبنی بر تشکیل سپرفرات است.

با همه این جزئیات میدانی و پس از اغاز همکاری دولت سوریه با روسیه برای گشودن گذرگاهی برای خروج بیش از 5000غیر نظامی از مناطق تحت تسلط افراد مسلح از طریق گذرگاه ابوالضهور به مناطق  تحت تسلط دولت سوریه ،مذاکرات هنوز برای یافتن راه حلی نهائی برای ادلب ادامه دارد.

بنابراین همزمان با ادامه اقدامات سیاسی و تا زمانی که تروریست ها  تسلیم دولت سوریه نشوند و ادلب را به صورت کامل تحویل ندهند،  عملیات نظامی ادلب ادامه خواهد داشت. 

حسین مرتضی

 

پربیننده ترین خبرها