توفان یاگی با سرعت 120 کیلومتر شرق چین را فرا گرفت

توفان یاگی با سرعت 120 کیلومتر شرق چین را فرا گرفت
دوشنبه 22 مرداد 1397 - 08:12

توفان قدرتمند "یاگی" که از روز گذشته (یکشنبه) شروع شده است، بخش های وسیعی از شرق چین را در نوردید و ساکنان برخی شهرها را مجبور به ترک خانه هایشان کرد.

العالم ـ آسیا

سازمان مبارزه با سیل و خشکسالی چین امروز (دوشنبه) اعلام کرده این توفان به عنوان چهاردهمین توفان سال جاری در چین با سرعت 120 کیلومتر در ساعت به سمت استان ژچیانگ در حرکت است.
بر اساس گزارش این سازمان، توفان روز گذشته باعث تخلیه 204 هزار خانوار از ساکنان 10 شهر از جمله شهرهای ژوشان، تایژو و ونژو در استان ژچیانگ شده است.
سازمان شیلات و ماهیگیری چین هم به منظور پیشگیری از وارد آمدن خسارت به ماهیگیران و کشتی های آنها، فعالیت 20 هزار و 949 قایق ماهیگیری را متوقف کرده و اجازه نداده است از بنادر خارج شوند.
این سازمان همچنین به چهار هزار و 526 کشتی ماهیگیری نیز دستور داده است تا برقراری آرامش به ساحل باز گردند. 
طوفان یاگی علاوه بر اینکه باعث قطعی برق و بسته شدن راه های روستایی برخی مناطق شده است حرکت قطارها و پرواز هواپیماها را هم در این نواحی مختل کرده است.
همچنین به دلیل بارندگی های شدید چند روز اخیر، سطح آب رودخانه ها در چین از جمله در استان ژچیانگ به بالاترین حد خود رسیده است و نیروهای امدادی برای انتقال ساکنان به مناطق امن آماده هستند. 
سازمان هواشناسی چین باران سیل آسا و وزش شدید باد را برای نواحی شرقی کشور در روزهای دوشنبه و سه شنبه پیش بینی کرده است.
این سازمان همچنین برای توفان یاگی هشدار زرد صادر کرده است چین دارای چهار نوع هشدار حوادث است که به ترتیب شامل آبی، نارنجی، زرد و قرمز است.
به گزارش ایرنا، ماه گذشته نیز سیل و توفان ماریا بخش های وسیعی از چین را فرا گرفت و خسارت زیادی به زیرساخت ها، ساختمان ها و معابر بخش هایی از شرق این کشور وارد کرد.
مردم نواحی شرق و جنوب چین هر ساله به دلیل نزدیکی به آبهای آزاد در ماه های مه، ژوئن و ژوئیه (اردیبهشت تا مرداد) تجربه باران های سیل آسا و سیلاب همراه با خسارات جانی و مالی را دارند.
شدیدترین بلایای طبیعی چند دهه گذشته، جاری شدن سیل در نواحی جنوبی چین در سال 1998 میلادی بود که نزدیک به چهار هزار نفر کشته شدند.
در سال 2014 هم بر اثر بارش باران های شدید و وقوع توفان «سولیک» در استان «سیچوان» که منجر به رانش زمین نیز شد، حدود ۳۰۰ نفر کشته و مفقود شدند و ۵۲۰ هزار خانه تخریب شد.
توفان «یوساگی» نیز در همین سال در جنوب چین حداقل ۲۵ کشته بر جای گذاشت و باعث بروز اختلال شدید در سیستم حمل و نقل و سرگردانی دهها هزار مسافر شد.
سال گذشته نیز بر اثر جاری شدن سیل و رانش زمین در مناطق مختلف چین صدها نفر جان خود را از دست دادند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها