سیاست های متناقض ترامپ و سردرگمی روسیه و اروپا

سیاست های متناقض ترامپ و سردرگمی روسیه و اروپا
دوشنبه 22 مرداد 1397 - 11:06

روزنامه القدس العربی دوشنبه در گزارشی به قلم «رائد صالحه» به تعارض ها و تناقض های سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پرداخته و معتقد است این تناقض باعث اختلاف میان وی و دولت آمریکا شده و روسیه و اروپا را نیز سردرگم کرده است.

العالم ـ آمریکا

به نوشته القدس العربی، روس ها مانند سایر جهان نسبت به سیاست های آمریکا دچار سردرگمی شده اند و این سردرگمی زمانی بیشتر نمود می یابد که دولت ترامپ چهارشنبه گذشته اعلام کرد که مجازات های جدیدی طی ماه جاری علیه روسیه در پاسخ به تلاش مسکو برای ترور جاسوس سابق روسیه و دخترش که اکنون شهروند انگلیس به شمار می آیند، اعمال خواهد کرد.
رائد صالحه نوشته است: اعلام این تحریم ها تنها پس از گذشت سه هفته از دیدار رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه در هلسینکی صورت می گیرد. زمانی که ترامپ سیاست آمریکا را به خاطر سقوط روابط میان مسکو و واشنگتن سرزنش کرد و به یافته ها و تحقیقاتی که سیا درخصوص دخالت روسیه در انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا به دست آورده بود با دیده تردید نگاه کرد.
'اظهارت ترامپ درخصوص بسیاری مسائل از امنیت ملی گرفته تا تجارت جهانی بیش از پیش اختلافات با سیاست های اجرایی دولتش را آشکار می کند و به نوشته روزنامه «لس آنجلس تایمز» هیچ کجا به اندازه سیاست خارجی آمریکا دودستگی وجود ندارد به طوری که این دگرگونی ها و تحولات رهبران جهان از هم پیمانان آمریکا در ناتو گرفته تا حکام چین و خاورمیانه را متحیر کرده است'.
در ادامه آمده است که «تیموتی نفتالی» استاد دانشگاه نیویورک و اولین مدیر کتابخانه ریاست جمهوری ریچارد نیکسون می گوید: «معمولا دولت آمریکا سیاست واحدی دارد که رئیس جمهوری آن را اعلام می کند و همه مشاوران براساس آن عمل می کنند اما آنچه اکنون روی داده است این است که دولت آمریکا دارای دو یا چند سیاست است که من تاکنون هرگز به مانند آن را ندیده ام».
به نوشته این روزنامه، ظاهرا 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا مهارت بیشتری نسبت به 'رکس تیلرسون' همتای سابق خود در ایجاد توازن میان این تناقضات دارد اما مسائل همیشه به این سادگی نیست؛ به عنوان مثال ماه جاری پمپئو برای ترویج راهبرد سیاسی دولت آمریکا درخصوص تجارت آزاد، بازارهای هند و اقیانوس آرام که از کالیفرنیا تا ژاپن و هند و استرالیا امتداد دارد به آسیا سفر کرد؛ اما در نشست های بلندپایه با مقام های آسیایی در سنگاپور، مالزی و اندونزی بارها مجبور شد تا به مقام های منطقه ای که نبست به راهبردهای مختلف از جمله تعرفه های گمرکی ترامپ علیه چین، کره، کانادا و دیگر کشورها و آمادگی وی برای ورود به یک جنگ تجاری ویران گر ابراز نگرانی می کردند، اطمینان خاطر بدهد.
همچنین «تریسی ویلکینسون» در لس آنجلس تایمز نوشته است: «پمپئو از تکرار سئوال ها [در این نشست ها] به شدت آشفته شد اما مشکل جدی وزیر خارجه زمان حضور مکرر وی در نشست های استماع کنگره بود که بایستی از سیاست های ترامپ دفاع می کرد و ناچار شد در برابر کمیته روابط خارجه سنا از مذاکرات ترامپ با کره شمالی، روسیه و دیگر مسائل در سیاست خارجی دفاع کند».
نویسنده نوشته است: سناتور باب کورکر که ریاست کمیته روابط خارجه سنا را به عهده دارد به دلیل شکست ترامپ در دستیابی به یک توافق در مذاکره با پوتین از وی انتقاد کرد و افزود: سیاست کاخ سفید روزانه است.
در ادامه این گزارش آمده است: پمپئو با ترامپ در بسیاری از مسائل اختلاف دارند که نشان از فاصله ای است که میان رئیس جمهوری آمریکا و دولتش وجود دارد. برای مثال وزیر خارجه آمریکا در مورد کره شمالی گفته پیونگ یانگ همچنان یک تهدید اتمی به شمار می آید و تاکنون نشانه ای دال بر چشم پوشی کردن این کشور از زراتخانه هایش دیده نشده است اما در مقابل ترامپ می گوید: کره شمالی به خاطر نشست با کیم جونگ اون دیگر تهدیدی برای جهان محسوب نمی شود.
به گزارش ایرنا، در ادامه مطلب آمده است: درخصوص روسیه نیز پمپئو بارها سیاست آمریکا را درقبال انضمام شبه جزیره کریمه به روسیه متذکر شده است مبنی بر اینکه تا زمانی که این شبه جزیره به اوکراین بازنگردد تحریم ها علیه مسکو کاهش نخواهد یافت؛ اما در مقابل نگرانی رئیس جمهوری آمریکا درخصوص شبه جزیره کریمه کمتر است به طوری که در خصوص این شبه جزیره گفته است: کریمه احتمالا روسی است چراکه مردم آنجا به زبان روسی صحبت می کنند و افزود که روسیه باید به مجموعه کشورهای صنعتی گروه 7 بازگردد.
'دنیل فراید' یکی از مقامات کهنه‌کار وزارت خارجه آمریکا نیز که تا پیش از بازنشستگی‌ اش در سال گذشته میلادی به عنوان رئیس هماهنگ کننده سیاست تحریم‌های آمریکا خدمت کرده بود، گفت: روس ها مانند سایر جهان نسبت به سیاست های رسمی آمریکا دچار سردرگمی شدند زیرا که ترامپ یک چیزی می گوید و دولتش چیز دیگری.

پربیننده ترین خبرها