مقام اماراتی بعد از افشای ارتباط ابوظبی با القاعده: خطر القاعده در یمن همه را تهدید می‌کند

مقام اماراتی بعد از افشای ارتباط ابوظبی با القاعده: خطر القاعده در یمن همه را تهدید می‌کند
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 15:02

وزیر مشاور در امور خارجه امارات چند روز پس از افشای همکاری عربستان و امارات با القاعده در یمن، درباره «خطر القاعده» برای کل دنیا هشدار داد.

العالم - یمن

با وجود اینکه رسانه‌های آمریکایی برای دومین سال پیاپی، از ارتباط القاعده با عربستان سعودی و امارات در یمن خبر داده‌اند، «انور قرقاش» در اظهارنظری جدید درباره خطرات این گروه تروریستی در جزیرة العرب هشدار داد و گفت که این خطر نه تنها یمن بلکه کل جهان را تهدید می‌کند.

قرقاش در صفحه توییتر خود نوشت: «تروریسم همه ما را تهدید می‌کند اما امارات عربی متحده بر خلاف دیگر کشورهای منطقه، هرگز مذاکره نمی‌کند یا حمایت مالی و هر حمایت دیگری از تروریست‌ها به عمل نمی‌آورد.»

وی با اشاره به اینکه القاعده در جزیرة العرب از سال ۲۰۱۲ در یمن بسیار ضعیف شده است، مدعی شد که ما حاشیه عملیات‌های آن در یمن و کانال‌های حمایت‌ مالی و منابع جذب نیروهای آن را محدود کرده‌ایم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هفتم آگوست (15 مردادماه) در گزارشی از همکاری عربستان و امارات با القاعده در یمن پرده برداشت و نوشت: «ائتلاف [عربی] به رهبری عربستان سعودی و مورد حمایت آمریکا در دو سال اخیر بارها و بارها ادعا کرده که پیروزی‌های قاطعانه‌ای علیه نیروهای القاعده در یمن به دست آورده است اما این افراد پیروز فاش نکرده‌اند که بسیاری از این پیروزی‌ها بدون حتی شلیک یک گلوله حاصل شده است».

آسوشیتدپرس افزود: «دلیل این پیروزی‌های بدون درگیری، آن است که ائتلاف (سعودی) توافق‌های محرمانه با جنگجویان القاعده بسته و به برخی از آنها برای خروج از شهرهای مهم پول و اجازه می‌دهند که با سلاح، مهمات و پولشان عقب‌نشینی کنند. صدها تن از آنها هم جذب خود ائتلاف شدند. اعضای مهم شرکت‌کننده در این توافق‌های محرمانه گفتند که آمریکا درباره این قرار و مدارها مطلع بوده و هرگونه حملات پهپادی به این اعضای القاعده را معلق کرد» (جزئیات بیشتر).

سال گذشته نیز اندیشکده «جیمز تاون» آمریکا، در گزارشی فاش کرده بود که عربستان، عناصر القاعده در یمن را تجهیز می‌کند. خبرگزاری «خبر» یمن نیز این گزارش را پوشش داده بود.

قرقاش همچنین ایفای نقش دستگاه اطلاعاتی امارات و دستگاه‌های اطلاعاتی دیگر کشورهای شرکت‌کننده در عملیات نظامی یمن را ستود و افزود: «ما به شکست دادن تروریسم در یمن پایبندیم و هرگز در استمرار عملیات خود تا تحقق اهدافمان و نیز تحقق توسعه پس از نابودی نهایی تروریسم، تردید نخواهیم کرد».

یمن از سال 1394 هدف حمله نظامی عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی متحد ریاض در قالب «ائتلاف عربی» است که از حمایت سیاسی، تسلیحاتی و لجستیک آمریکا، انلگیس و فرانسه برخوردار است.

طبق گزارش‌های قبلی سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) از زمان حمله عربستان در مارس ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر از جمله ۲۲۰۰ کودک در یمن کشته شده‌اند اما روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست 2018 نوشت که آمار کشته‌ها از 50 هزار نفر فراتر رفته است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها