حسین‌زاده: اشتغالزایی از طریق تزریق پول یک اشتباه رایج است/ باید اشتغال را به شهرهای کوچک و روستاها برد

حسین‌زاده: اشتغالزایی از طریق تزریق پول یک اشتباه رایج است/ باید اشتغال را به شهرهای کوچک و روستاها برد
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 19:41

معین منطقه هشت اقتصاد مقاومتی استان کرمان بخش گلباف با تأکید بر اینکه بانک، صرفاً ابزار و نه محور در کارآفرینی باید باشد، گفت: اشتغالزایی از طریق تزریق پول و تسهیلات اشتباهی است که رسانه‌ها هم به این موضوع دامن می‌زنند.

العالم - ایران

محمدحسین حسین‌زاده در حاشیه بازدید تور رسانه‌ای از دستاوردهای اقتصاد مقاومتی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه پیگیری اقتصاد پایدار در گلباف موجب منجر به آن شد که کرمان، استان پایلوت اقتصاد مقاومتی مطرح شود، اظهار داشت: مشکل اقتصاد ما صرفاً «اقتصادی» نیست، بلکه فرهنگی است، چون تصور می‌شود اشتغالزایی باید از طریق تزریق پول و تسهیلات انجام شود و رسانه‌ها هم به این موضوع دامن می‌زنند.

معین منطقه هشت اقتصاد مقاومتی استان کرمان بخش گلباف گفت: ما باید کار کنیم تا پول بسازد، نه اینکه پول بدهیم تا کار بسازد.

وی تصریح کرد: اقتصاد کشور، بانک‌محور است و سایه بسیار سنگینی روی اقتصاد کشور انداخته است، در این شرایط ما به این نتیجه رسیدیم که باید کار اجتماعی فرهنگی صورت گیرد و انجمن حامیان قرض‌الحسنه و کارآفرینی اجتماعی را تأسیس کردیم که ثبت ملی شد و در اکثر استان‌ها دفتر دارد.

حسین‌زاده با تأکید بر اینکه در این مسیر به بانک به‌عنوان ابزار کار و نه محور کار نگاه شده است، گفت: تصور می‌شود شغل یعنی کار اداری و حقوق‌بگیری در اداره یا کارخانه، در حالی که در اکثر کشورهای دنیا بیش از نیمی از جی دی پی از کسب و کارهای خرد است.

وی با ذکر این که «هر خانه یک کارخانه» شعار انجمن حامیان قرض‌الحسنه و کارآفرینی اجتماعی است، اظهار داشت: تا ۴۰ سال پیش در خانه‌ای یک کارخانه قرار داشت که اقلّ آن یک دار قالی بود.

حسین‌زاده با طرح این سؤال آیا باید همه تولیدات در شهرهای بزرگ صورت گیرد؟ گفت: چه می‌شود دانش‌آموزان روستا و شهر خود را رها می‌کنند و برای تحصیل به شهرهای بزرگتر می‌روند، در نتیجه مدارس از دانش‌آموز خالی می‌شود، بعد، معلمان، پزشکان و سایر مشاغل می‌روند، در نتیجه روستاها و شهرهای کوچک به تدریج با کاهش جمعیت مواجه می‌شوند، پس شهرداری دیگر درآمد ندارند، زباله‌ها جمع نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تا سخن از مبانی نظری می‌شود، همه تصور می‌کنند باید از اروپا الگو بیاورند، در حالی که این مبنای نظری، بومی است، چرا مهاجرت می‌شود؟ چون معیشت نیست، چرا معیشت نیست؟ چون اشتغال منحصر به شهرهای بزرگ شده است، پس باید اشتغال را به شهرهای کوچک و روستاها برد.

معین منطقه هشت اقتصاد مقاومتی استان کرمان بخش گلباف گفت: این پارادایم باید فراموش شود که استخدام باید در اداره صورت گیرد، البته هزینه راه‌اندازی کسب و کار در روستا و شهر کوچک کمتر نیز است.

وی تصریح کرد: هر جا زنجیره ارزش مدیریت باشد، حتماً اقتصاد و کسب و کار رونق می‌گیرد و این سخن که باید زنجیره ارزش را رها کرد تا خودش بچرخد، اشتباه است .

حسین‌زاده اضافه کرد: مبانی نظری ایده ما در انجمن حامیان قرض‌الحسنه و کارآفرینی اجتماعی در داخل سنّت و فرهنگ خودمان است و «جَک» و «پیتر» به ما یاد نداده‌اند.

وی افزود: با این رویکرد سنتی تا دهه‌های پیش، زندگی می‌چرخید و همه هم راضی بودند در همین شهر گلباف در آن زمان در کل شهر، دو متکدی وجود داشت که یکی از چشم و دیگری از عقل بی‌بهره بود.

معین منطقه هشت اقتصاد مقاومتی استان کرمان بخش گلباف گفت: هم‌اکنون شبکه‌ای داریم به‌عنوان «توسعه اجتماعی رسالت» در گلباف راه‌اندازی کرده‌ایم که در بسیاری از نقاط کشور از جمله سیستان و بلوچستان، سرپل ذهاب، آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری تکثیر شده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها