اعتراض بی‌سابقه عربستانی‌ها در پایتخت

اعتراض بی‌سابقه عربستانی‌ها در پایتخت
دوشنبه 27 شهريور 1391 - 07:08

خانواده‌هاي زندانيان سياسي در عربستان براي نخستين بار با نصب پارچه نوشته و پلاکارد در خيابان‌‌ها و پل‌هاي اصلي پايتخت اين کشور، بر ضرورت آزادي نزديكانشان كه سال‌ها بدون محاكمه در زندان به سر مي برند، تأكيد كردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خانواده هاي زندانيان سياسي در اين اقدام بی سابقه و اعتراض آمیز، پارچه نوشته هایی را بر فراز تقاطع جاده الحائر، كمربندي جنوبي، بزرگراه اختصاصي و خيابان هاي نجم الدين و مكه نصب كردند، كه بر روي آن عبارت هاي زير نوشته شده بود: "زندانيان زندان سياسي حائر در خطر هستند .. شكنجه زندانيان در زندانها را متوقف كنيد .. العاني را آزاد كنيد .. اسراي ما را آزاد كنيد".

اين اولين باري است كه شهروندان عربستانی به اين روش براي بيان خواسته هايشان از نظام حاكم بر آن كشور روي مي آورند.

گفته مي شود در منطقه الحائر در جنوب رياض دو زندان وجود دارد كه يكي از آنها براي محكومان پرونده هاي جنايي است و ديگري كه از شهرت بيشتري برخوردار است و تحت نظر اداره امنيت سياسي عربستان اداره مي شود، محل نگهداري زندانيان مخالف رژیم سعودی و فعالان سیاسی است.

شاهدان عيني در رياض اعلام كرده اند، نيروهاي امنيتي عربستاني پارچه نوشته هاي مذكور را به سرعت پايين كشيده اند، اما اين پلاكاردها و نوشته ها تصوير برداري شده و در برخي از پايگاههاي اينترنتي منتشر شده است.

هفته گذشته نيز ناآرامي هاي جديدي در زندان سياسي حاير اتفاق افتاد. اين ناآرامي ها دقيقا يك هفته پس از درگيري بازداشت شدگان سياسي با زندانبانان روي داد كه در نتيجه آن، مسئولان زندان براي كنترل اوضاع و پايان دادن به ناآرامي ها، نيروهاي ويژه را فراخواندند.

این بازداشت شدگان خواستار آزادي يا محاكمه هر چه سريعتر در دادگاه شده بودند.

در جریان این اعتراضات، زندانيان بند 10 زندان حائر كه محل نگهداري زندانيان سياسي است، از سوي نيروهاي امنيتي به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و پس از آن به بند 9 منتقل و با وجود زخمي شدن شماري از آنها و خونريزي زخمهايشان از معالجه محروم شدند.

بيشتر این بازداشت شدگان در عربستان بدون توجيه قانوني و تفهیم اتهام در زندان نگهداري مي شوند. همچنين آنها علاوه بر ممنوع الخروج شدن، گذرنامه هايشان به مدت نامعلومي ضبط مي شود.

يك زنداني سياسي كه خواست نامش فاش نشود، در همین رابطه به خبرگزاری "یو پی ای" گفت كه وي از مدت 10 سال پيش تاكنون ممنوع الخروج است. اين در حالي است كه حكم ممنوع الخروج بودن وي فقط پنج سال بوده است. اما دستگاه امنيت سياسي همچنان گذرنامه وي را ضبط كرده است. وي افزود: هزاران نفر از مردم عربستان از اين مشكل رنج مي برند و اين امر باعث آزار روحي آنها و متضرر شدن و قطع روابط آنها با خارج از كشور شده است.

اين زنداني سياسي عربستاني اظهار داشت: دولت عربستان با اين اقدام نشان مي دهد كه زنداني کردن شهروندان در داخل كشور به منزله يك نوع مجازات است. زيرا كشور عملا به يك زندان بزرگ تبديل شده است.

از شمار زندانيان سياسي در عربستان اطلاع دقيقي در دست نيست. اما گسترش فعاليت مردم در مناطق مختلف عربستان با هدف مطالبه آزادي آنها نشان دهنده آن است كه شمار آنها هزاران نفر است.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها