امارات از کمک مالی قطر به ترکیه انتقاد کرد

امارات از کمک مالی قطر به ترکیه انتقاد کرد
پنج‌شنبه 25 مرداد 1397 - 22:55

سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری قطر در ترکیه ، با انتقاد وزارت امور خارجه امارات عربی متحده روبه رو شد.

العالم - ترکیه

' انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجی امارات در واکنش به اخبار منتشره در خصوص کمک مالی قطر به ترکیه ، در توئیتی نوشت : به نظر می رسد هزینه حاکمیت ناقص بسیار بالاست. برخی باید بدانند حاکمیت با پول خریداری نمی شود. 

وی خطاب به قطر افزود: اعتبار و حاکمیت شما تنها ( در همکاری ) با همسایگان به دست خواهد آمد.

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96 ) با متهم کردن قطر به تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، هوایی و دریایی خود به روی این کشور را هم بستند. این کشورها 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند که یکی از این شروط قطع شدن کلیه روابط دوحه با آنکارا بود. قطر طی یک سال دو ماه گذشته نه تنها به هیچیک از این شروط تن نداده است بلکه بر عکس خواسته تحریم کنندگان روابط با ترکیه را هم افزایش داده اند.

به دنبال بروز بحران اقتصادی در ترکیه و کاهش ارزش واحد پول این کشور (لیر) در مقابل دلار ، 'شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ' امیر قطر دیروز ( چهارشنبه ) برای حمایت از این کشور به آنکارا رفت . در جریان این سفر ، ' لولوه الخاطر ' سخنگوی وزارت خارجه قطر از سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری دوحه در ترکیه به منظور حمایت از اقتصاد این کشور خبر داد. این سرمایه گذاری به صورت بسته ای از پروژه های اقتصادی، سرمایه گذاری و سپرده خواهد بود. 

سخنگوی وزارت خارجه قطر از ترکیه به عنوان متحد راهبردی کشورش یاد کرد و افزود: ثبات و شکوفایی متحد ما برای تمام منطقه حیاتی است. قطر به عنوان متحد راهبردی ترکیه در شورای همکاری خلیج فارس محسوب می شود و روابط دو کشور به ویژه بعد از قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر از 15 خرداد سال گذشته در همه زمینه ها گسترش یافته است.

حجم مبادلات تجاری دو کشور از یک میلیارد دلار عبور کرده است و گفته می شود قطر حدود 20 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده است.  روابط دو کشور در زمینه نظامی نیز توسعه یافته است. ترکیه یک پایگاه نظامی در داخل خاک قطر با حضور بیش از 5 هزار نظامی دارد و علاوه بر اینکه قرارداد فروش تجهیزات نظامی به این کشور امضا کرده، قرار است دو پایگاه دریایی برای این کشور بسازد.

بحران در روابط آمریکا و ترکیه بعد از آن آغاز شد که دولت آنکارا یک کشیک آمریکایی را در ازمیر به اتهام عضویت در گروه های گولن و پ.ک.ک و همچنین جاسوسی بازداشت و به حبس خانگی محکوم کرد. به دنبال این اقدام،ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور تحریم وزیر کشور و دادگستری ترکیه را صادر و بعد از آن دستور دو برابر شدن تعرفه های واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را ابلاغ کرد.

این تصمیم ها سبب خشم و واکنش مقام ها و مردم ترکیه شد و در ادامه بازارهای مالی و پولی ترکیه دچار التهاب شد به طوری که نرخ ارز در بازار این کشور به شکل کم سابقه ای افزایش یافت.اغلب کارشناسان، مقام های پیشین و فعلی و احزاب موافق و مخالف دولت ترکیه در برابر اقدام های یکجانبه و فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا علیه کشور خود متحد و یکصدا شده اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها