تحلیلگر مصری:

ناتو در افغانستان به "بن بست" رسیده است

ناتو در افغانستان به
دوشنبه 27 شهريور 1391 - 11:57

قاهره (العالم)- سردبير مجله مصري " الديمقراطيه" (دموکراسي) معتقد است که نيروهاي بيگانه به ويژه نيروهاي آمريكايي درافغانستان با يك تنگناي واقعي روبرو هستند.

" بشير عبد الفتاح " سردبير مجله " الديمقراطيه " كه از سوي مركز پژوهشی الاهرام در قاهره پايتخت مصر منتشر مي شود، در مصاحبه با شبكه خبري العالم گفت: نيروهاي آمريكايي از يازده سال پيش به بهانه حفظ امنيت، برقراري دموكراسي و مبارزه با تروريسم و انتقام از حوادث يازده سپتامبر به افغانستان آمده اند، ولي نتوانستند به هيچ يك از اين اهداف برسند.
عبد الفتاح افزود: نيروهاي خارجي در پايان سال 2014 از افغانستان خارج خواهند شد و اين بدان معناست كه درمجموع پس از سيزده سال  نتوانسته اند به هيچ يك از اهدافي كه به بهانه آن در افغانستان مستقر شده بودند، دست پيدا كنند.
وي با اشاره به بحران هاي شديد امنيتي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي در افغانستان، گفت نيروهاي اشغالگر خارجي نه تنها هيچ دستاوردي براي افغانستان نداشتند، بلكه موجب پسرفت اين كشور شدند.
عبدالفتاح تصريح كرد: عقب نشيني نيروهاي خارجي از افغانستان، اوضاع اين كشور را به علت وجود طالبان پيچيده تر خواهد كرد.
وي در ادامه درباره تاثير حمله نيروهاي پليس افغان به نيروهاي آمريكايي بر استراتژي اوباما يعني استراتژي شكست و فرار از افغانستان سخن گفت و افزود: اگر امور در دست اوباما بود، تا قبل از سال 2010 نیروهای آمریکایی از افغانستان بیرون می رفتند و اگر به نظر مردم آمريكا توجه می شد، این نيروها مددت ها پيش از اين از افغانستان خارج شده بودند.
عبدالفتاح ادامه داد: مشكل اكنون به سلطۀ تك قطبي جهاني كه آمريكا برخود نام نهاده است، مربوط مي شود زيرا اين كشور نمي خواهد در برابر جهانيان به شكست فجيع خود در افغانستان اقرار كند.
وي مساله واگذاري تامين امنيت افغانستان به نيروهاي ارتش و پليس اين كشور بعد از عقب نشيني نيروهاي آمريكايي در سال 2014 را مشكل ديگر اين كشور نامید و گفت: نيروهاي ارتش و پليس افغان هنوز به سطح توانايي مطلوب براي عمل به وظيفه خود در برقراري امنيت و ثبات در افغانستان نرسيده اند و نمي توانند بعد از خروج نيروهاي بين المللي از افغانستان، به خوبي به اين وظيفه عمل كنند.

18:42  16


پربیننده ترین خبرها