گروه‌های فلسطینی: ادامه مذاکرات «آتش بس غزه» پس از عید قربان از سر گرفته خواهد شد

گروه‌های فلسطینی: ادامه مذاکرات «آتش بس غزه» پس از عید قربان از سر گرفته خواهد شد
جمعه 26 مرداد 1397 - 08:28

گروه‌های فلسطینی اعلام کردند هنوز هیچ طرحی برای آتش‌بس در نوار غزه به سرانجام نرسیده و آنها مذاکرات خود در این باره را تا یکشنبه هفته‌آینده (28 مرداد) ادامه می‌‌دهند و این رایزنی‌ها پس از عید قربان از سر گرفته خواهد شد.

العالم - فلسطین اشغالی

گروه‌های فلسطینی اعلام کردند هنوز هیچ طرحی برای آتش‌بس در نوار غزه به سرانجام نرسیده و آنها مذاکرات خود در این باره را تا یکشنبه هفته‌آینده (28 مرداد) ادامه می‌‌دهند و این رایزنی‌ها پس از عید قربان از سر گرفته خواهد شد.

در ادامه تحرکات برای حصول آتش‌بس در نوار غزه پنجشنبه هفته جاری (25 مرداد) هیأت‌هایی از حماس، جهاد اسلامی، کمیته‌های مقاومت، جنبش احرار، جنبش مجاهدین با اعضای سازمان اطلاعات مصر در قاهره دیدار کردند.

گزارش‌ها از پیشرفت در این مذاکرات خبر می‌دهند و حتی برخی مقامات ارشد رژیم صهیونیستی دیروز در گفت‌گو با هاآرتص اعلام کردند این توافق از چهارشنبه هفته جاری وارد فاز اجرایی شده است. شش بند توافق آتش‌بس مذکور بنا به گفته مقامات صهیونیست بدین ترتیب است: آتش‌بس فراگیر؛ بازگشایی تمام گذرگاه‌های غزه و گسترش محدوده ماهیگیری در سواحل این منطقه (به 14.5 کیلومتر)؛ ارسال کمک‌های پزشکی و بشردوستانه؛ تبادل زندانیان فلسطینی با صهیونیست‌های مفقود در نوار غزه؛ بازسازی وسیع زیرساخت‌های غزه با منابع مالی خارجی؛ (گفت‌وگو درباره) ساخت بندر و فرودگاه برای نوار غزه.

در همین راستا «ابومجاهد» سخنگوی کمیته‌های مقاومت که از جمله شرکت‌کنندگان در مذاکرات آتش‌بس است، اعلام کرد گروه‌های فلسطینی به نشست‌های مشورتی خود برای رسیدن به موضع واحد در قبال آشتی و آتش‌بس ادامه می‌دهند؛ آنچه رسانه‌های اسرائیلی از این موضوع منتشر کرده‌اند، صحت ندارد و هنوز هیچ طرحی برای آتش‌بس نهایی نشده است.

بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، وی طی سخنان خود در پنجشنبه شب (دیشب) افزود آنچه تا کنون از‌ آن در قاهره صحبت شده، آتش‌بس سال 2014 پس از جنگ 51 روزه است، آنچه در جریان است بدان معنی نیست که مقاومت در حال اجرایی کردن «اصطلاح آتش‌بس» است و تا کنون هیچ توافقی با رژیم اشغالگر در این باره امضا نشده است.

ابومجاهد ادامه داد هیچ مدت زمانی مشخصی برای آتش‌بس تعیین نشده ، هیأتی از فتح طی ساعات آینده به قاهره خواهند آمد و برادران مصری برای تحقق آشتی اصرار دارند.

وی تصریح کرد اولویت گروه‌های فلسطینی، آشتی ملی قبل از توافق آتش‌بس است؛ بسیاری و در مقدمه آنها رژیم صهیونیستی، بر تسلیم شدن مردم نوار غزه حساب باز کرده بودند اما آرزویشان نقش بر باد شد، تل‌آویو تلاش می‌کند میان گروه‌های فلسطینی و نیز میان غزه و کرانه باختری جدایی ایجاد کند.

«ماهر الطاهر» عضو جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم گفت: وضعیت (اختلاف میان گروه‌های فلسطینی) ما اگر به همین صورت ادامه پیدا کند « ویرانگر » خواهد بود ، آمریکا واسرائیل دنبال جدایی نوار غزه از کرانه باختری هستند و می‌خواهند طرح «معامله قرن» (طرح پیشنهادی آمریکا برای تسویه مسأله فلسطین) را تحمیل کنند.

وی نیز بر ضرورت رسیدن به آشتی ملی قبل از آتش‌بس تأکید کرد و افزود هیچ فلسطینی حاضر به امضای معامله قرن نمی‌شود اما آنها (آمریکا و رژیم صهیونیستی) می‌خواهند این طرح را با وعده‌های اقتصادی به غزه، اجرایی کنند.

الطاهر ادامه داد «موسی ابومرزوق» از اعضای ارشد حماس رسیدن به توافق آتش‌بس را تکذب کرده و امضای این طرح نیازمند «توافق ملی» است.

از سوی دیگر وبگاه «الرساله» وابسته به حماس به نقل از یک مقام ارشد فلسطینی (که نامی از وی نبرده) اعلام کرد گروه‌های فلسطینی که در حال حاضر در قاهره حضور دارند، تا یکشنبه هفته آینده (28 مرداد) به دیدارهای خود ادامه می‌دهند، سپس مصر را ترک می‌کنند و مذاکرات مذکور پس از عید قربان (31 مرداد) از سر گرفته خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها