تأکید پارلمان یمن بر خروج نیروهای آمریکایی

تأکید پارلمان یمن بر خروج نیروهای آمریکایی
دوشنبه 27 شهريور 1391 - 13:40

صنعاء، العالم - يك منبع نظامي در يمن اعلام كرد: نيروهاي تفنگدار آمريكايي، موسوم به مارينز، بامداد امروز وارد استان ابين در يمن شدند.

به گزارش شبكه خبري العالم، اين منبع نظامي يمني اعلام كرد: ورود نيروهاي تفنگدار آمريكايي به استان ابين همزمان با پرواز هواپيماهاي آمريكايي درفاصله اي كم از زمين بر فراز مناطق زنگبار، شقره و جعار صورت گرفته است.

منابع يمني از ورود 300 دستگاه خودروي زرهي وابسته به نيروهاي دريايي آمريكا به بندر الحديده در غرب يمن خبر دادند و پارلمان يمن نيز بار ديگر برخواسته خود مبني بر لزوم خروج فوري اين نيروها از يمن تاكيد كرد.

این در حالی است که براي دومين روز متوالي، پارلمان يمن صحنه مناقشات گسترده درباره ورود نيروهاي تفنگذار آمريكايي به صنعاء بود و بار ديگر بحث وجدل درباره اين موضوع شدت گرفت. نمايندگان پارلمان يمن بر لزوم اتخاذ تصميمات فوري از سوي رئيس جمهوري يمن و دولت وفاق ملی براي "توقف دخالت هاي خارجي و نقض حاكميت اراضي يمن" تاكيد كردند.

"عبد الكريم جدباب" نماينده فراكسيون الاحرار در پارلمان يمن، در مصاحبه با خبرنگار شبكه العالم گفت: ورود نيروهاي تفنگدار آمريكايي و ناوهاي اين كشور به آب هاي يمن، بدون شك به منزله دخالت آشكار و "توجیه شده" است و اين مشكلي بزرگ و خطرناك است.

" منصور الزنداني " نماينده حزب اصلاح در پارلمان يمن نيز در مصاحبه با شبكه خبري العالم، گفت: پارلمان يمن به طور آشكارا از دولت يمن خواسته است كه از نيروهاي آمريكايي از جمله نيروهاي دريايي اين كشور بخواهد كه فورا" خاك يمن را ترك كنند و ما به عنوان نمايندگان مجلس يمن، ورود نيروهاي آمريكايي به يمن را به منزله نقض حاكميت اين كشور و تعرض به قانون اساسي يمن مي دانيم.

اعضاي مجلس يمن پيشتر در بيانيه اي مخالفت خود را با هرگونه حضور نظامي خارجي ها در يمن اعلام كرده و از نيروهاي تفنگدار آمريكايي خواسته بودند كه فورا" خاك يمن را ترك كنند.

آن ها همچنين در بيانيه خود اعلام كرده بودند كه يمن در روزهاي آينده شاهد تحركات بيشتري درمخالفت با حضور خارجي ها در يمن خواهد بود.

الزنداني دراين باره گفت : ما به مخالفت خود در پارلمان با حضور نيروهاي خارجي ادامه مي دهيم و در اعتراض به اين مساله، به اقدامات ديگر از جمله تحريم كالاها و يا قطع روابط يا كاهش سطح روابط با آمريكا اقدام خواهيم كرد.

اين مواضع رسمي دريمن درحالي اتخاذ شده است كه بسياري از يمني ها از احتمال اين كه حضور نيروهاي آمريكايي در يمن، به منزله قيمومت آمريكا بر يمن باشد، ابراز نگراني كرده اند.

" محمد شمسان " نويسنده و تحليلگر مسائل سياسي يمن درمصاحبه با شبكه خبري العالم، گفت: يمن درحال حاضر تحت قيموميت بين المللي قرار دارد، اما اين قيموميت سياسي است ، نه نظامي. بنا بر این ورود نيروهاي آمريكايي به يمن، به منزله نقض حاكميت يمن به شمار مي رود.

به عقیدۀ تحلیلگران مسایل یمن، ورود نيروهاي تفنگدار آمريكايي به صنعاء پايتخت این کشور، نوعي هوشياري عمومي درباره خطر دخالت آمريكا در يمن ايجاد كرده و اين مساله، واکنش شدید محافل مردمي و رسمي يمن از جمله مجلس نمايندگان را به دنبال داشته است.

پربیننده ترین خبرها