پای چند شرکت معروف آمریکایی از ترکیه کوتاه شد

پای چند شرکت معروف آمریکایی از ترکیه کوتاه شد
جمعه 26 مرداد 1397 - 22:01

شهردار یکی از شهرهای ترکیه در واکنش به جنگ تجاری آمریکا با کشورش، ادامه فعالیت برندهای مشهور آمریکایی را ممنوع کرده و از دیگر همتایان خود خواسته که با اتخاذ موضعی مشابه، از هویت ملی خود دفاع کنند.

العالم - ترکیه

در ادامه جنگ اقتصادی آمریکا و ترکیه که به بهانه دستگیری «اندرو برونسون» کشیش جاسوس آمریکایی آغاز شده، پای ادامه حیات برندهای مشهور آمریکایی در ترکیه به وسط کشیده شد.

آمریکا ۱۰ مرداد به بهانه ناروا بودن اتهامات وارده به اندرو برونسون و لزوم آزادی فوری وی، وزرای دادگستری و کشور ترکیه را تحریم کرد و تنش دیپلماتیک کلید خورد؛ روابط دو کشور البته پیش از آن و با راه افتادن زمزمه‌های لزوم نقض توافق دو کشور و عدم فروش مابقی جنگنده‌های اف-۳۵ در راهروهای کنگره، تیره و تار شده بود.

ترکیه که اتهامات وارده را بی‌اساس می‌دانست، به تحریم متقابل وزرای آمریکایی روی آورد و این جا بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به اقدام تنبیهی اقتصادی روی آورد و تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد ترکیه را دو برابر کرد.

با این اقدام آمریکا، جنگ اقتصادی شروع شد و با افت ارزش لیر ترکیه، مقامات از مردم استمداد کردند و آنها را به فرش ذخائر خانگی طلا و ارزهای خارجی به بانک‌ها فراخواندند. ترکیه همچنین واردات محصولات الکترونیکی آمریکایی را ممنوع کرد و با انتشار خبر سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری قطر در این کشور، روند نزولی ارزش پول ملی ترکیه‌ای‌ها، برعکس شد.

امروز دایره این جنگ اقتصادی که این روزها شاهد پاتک ترکیه‌ای‌ها است، به یکی از شهرهای استان آنکارا کشیده شد؛ «مصطفی آک» شهردارکچی‌اورن اعلام کرده که دیگر مجوز فعالیت تجاری برای 3 برند مشهور آمریکایی صادر نمی‌شود.

مصطفی آک گفته امیدوار است که این تصمیم، سرمشق دیگر شهرهای ترکیه شود.

وی بحث جنگ اقتصادی آمریکا با کشورش را به مسائل سیاسی پشت پرده مربوط کرده و گفته: «با اتخاذ موضعی ملی، کشور ما برنده این جنگ اقتصادی خواهد بود؛ این جنگ ادامه کودتای نافرجام 15 جولای است و ما هویت خود را به عنوان کشوری دارای حاکمیت مستقل ملی، محترم و دارای حاکمیت قانون، روز به روز بیش از پیش تقویت می‌کنیم.»

در نتیجه تصمیم امروز مصطفی آک، دیگر سه برند مشهور مک‌دونالد، استارباکس و برگر کینگ مجوز ادامه فعالیت در کچی‌اورن را نخواهند داشت.

برگر کینگ البته سریعاً واکنش نشان داده و برای مصون ماندن از تبعات این تصمیم ملی‌گرایانه، اعلام کرده که در سال 2010 به مالکیت هلدینگ «ریو دو ژانیرو» درآمده و دیگر آن برگرکینگ آمریکایی نیست.

امروز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در موضع‌گیری تندی گفته بود که «مدت زمانی طولانی است که ترکیه به یک مشکل تبدیل شده است.»

فارس

پربیننده ترین خبرها