انتقاد شدید لاورف از رویکرد اعراب و غزب در مساله سوریه

انتقاد شدید لاورف از رویکرد اعراب و غزب در مساله سوریه
سه شنبه 28 شهريور 1391 - 03:11

وزير امور خارجه روسيه، روز دوشنبه در ديدار با سران شوراي امور اعراب و بين‌المللي با انتقاد شديد از رويکرد کشورهاي عربي و غربي در مورد سوريه تاکيد کرد که تنها راه پايان دادن به بحران جاري در سوريه، مراجعه به مردم خود اين کشور است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از ریانووستی، در این دیدار که با حضور برخی از مقامات سابق عرب در مسکو برگزار شد، سرگئی لاورف یادآور شد برخی از قدرت‌ها می‌خواستند از سازمان ملل و شورای امنیت سوء استفاده کنند، هشدا داد که چنین رویکردهایی می‌تواند آینده سیاسی را نه تنها در منطقه بلکه در جهان نیز به خطر اندازد.

در این دیدار که به بحث در باره اوضاع کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا اختصاص داشت، طرف های شرکت کننده در باره راه های پایان دادن به بحران سوریه به طور مفصل گفت وگو و تبادل نظر کردند.

لاوروف گفت: روسیه از ابتدای بحران سوریه خواهان اتخاذ رویکردها و اقدام های جمعی جامعه جهانی برای توقف خشونت ها از طرف تمام طرف های مناقشه در این کشور بوده است.

وی افزود: مسکو بارها بر لزوم پایان خونریزی ها در سوریه به منظور رفع مصایب مردم این کشور و ایجاد شرایط برای آغاز روند حل و فصل سیاسی امور با مشارکت تمام طرف های درگیر تاکید کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه جامعه جهانی برای این منظور بستر سیاسی و حقوقی را ایجاد کرده است، اظهار داشت: در این زمینه چندین قطعنامه شورای امنیت، طرح شش ماده ای عنان و توافقنامه ژنو مطرح و همچنان معتبر است.

لاوروف با انتقاد از مواضع کشورهای غربی در باره مسایل و حوادث سوریه اضافه کرد: متاسفانه برخی شرکای غربی اخیرا در اظهارات خود اشاره می‌کنند که راه‌های خارج از چارچوب شورای امنیت برای مسایل سوریه جست وجو خواهند کرد.

وی افزود: امیدوارم اظهارات خانم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در ترکیه همانند دیگر بیانات این چنینی از روی احساسات بیان شده باشد یا اینکه منعکس کننده شرایط پیچیده سیاسی داخلی آمریکا باشد. اطمینان دارم که این گونه اقدام ها پیآمدهای غیرسازنده و خطرناک برای سوریه، کل منطقه خاورمیانه و نظام جهانی در پی خواهد داشت.

وی افزود: پیش‌تر برخی کشورها سعی کردند شرایط سیاسی خود در جهت تغییر نظام سوریه را بر شورای امنیت تحمیل کنند که با اختیارات این نهاد و اصول منشور سازمان ملل مبنی بر خودداری از مداخله در امور داخلی کشورها مغایرت داشت.

لاوروف خاطرنشان کرد: کشورهای مخالف سوریه به جای تلاش برای آغاز روند سیاسی در این کشور که در قطعنامه های شورای امنیت بر آن تاکید شده است، سیاست براندازی حکومت این کشور را در پیش گرفتند.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: علت ادامه خشونت‌ها در سوریه، رویکرد سازش ناپذیر دولت‌های غربی است که مخالفان تندروی دولت سوریه را تشویق به خودداری از گفت وگو با دولت می کنند.

وی گفت: تنها راه حل مسایل سوریه اعمال فشار بر تمام طرف های درگیر است تا آنها را وادار به نشستن پشت میز مذاکره کرد. فرصت هنوز برای این کار باقی و روسیه برای اقدام در این زمینه آماده است.

ایاد علاوی نخست وزیر پیشین عراق، فواد سینیورهˈ نخست وزیر اسبق لبنان، نخست وزیر سابق اردن و  وزیر خارجه سابق مراکش از جمله اعضای هیات اعراب در این دیدار بودند و در ضمن آن ایگور ایوانف وزیر خارجه اسبق روسیه و ویتالی نائومکین رییس موسسه شرق شناسی روسیه هم از طرف این کشور در دیدار حضور داشتند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها