نشست چهارجانبه مصر، سه جانبه برگزار شد

نشست چهارجانبه مصر، سه جانبه برگزار شد
سه شنبه 28 شهريور 1391 - 03:50

نشستي که قرار بود با حضور وزراي خارجه چهار کشور ايران، مصر، ترکيه و عربستان به عنوان نشست چهارجانبه براي بررسي و حل بحران سوريه برگزار شود، بدون حضور عربستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، هر چند عربستان دلیل عدم حضور مقام دیپلماتیک خود در این نشست را اعلام نکرده – در غیاب سعود‌الفیصل که بیمار است و می‌گویند دوره نقاهت را می‌گذراند – اما مقامات مصری گفته‌اند عدم حضور عربستان مشکلی ایجاد نمی‌کند و بعداً در جریان روند این نشست قرار خواهند گرفت.

در این نشست که محمد کامل عمرو وزیر خارجه مصر به عنوان میزبان، داوود اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه و علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران برگزار شد، طرف ایرانی به ارائه دیدگاه‌های خود در مورد سوریه پرداخت و خواستار حل و فصل بحران جاری در این کشور و با مشارکت مردم آن شد.

در نشست خبری که پس از پایان مذاکرات سه‌جانبه برگزار شد، هر سه وزیر خارجه بر ادامه مشورت‌ها برای رسیدن به یک تفاهم تاکید کردند و این در حالی بود که دو عامل قدرتمند مداخله گر با نقش منفی در سوریه، یعنی عربستان و قطر حضور نداشتند.

صالحی وزیر امورخارجه ایران در این دیدار مواضع جمهوری اسلامی ایران برای پایان ناامنی و بحران در سوریه را اینگونه برشمرد: اعلام توقف درگیری و خشونت به طور همزمان توسط طرف‌های درگیر، تاکید بر حل مسالمت آمیز بحران بدون دخالت خارجی، توقف هرگونه حمایت مالی، نظامی و آموزشی از نیروهای مسلح مخالف دولت سوریه، آغاز گفت‌وگو میان دولت سوریه و معارضه، تشکیل کمیته آشتی ملی با مشارکت همه گروه‌ها، اعزام ناظران از کشورهای مشارکت شرکت کننده در نشست قاهره برای نظارت بر روند توقف خشونت، ‌تاکید بر لزوم حفظ یکپارچگی، وحدت ملی و ارضی سوریه و کمک به روند اصلاحات ریشه‌ای و تحقق رویکرد مردم سالاری و دمکراسی با محوریت سوری - سوری را برای بحث و بررسی به نشست قاهره پیشنهاد کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا وزرای خارجه حاضر در این نشست دیدار مشترکی با اخضر الابراهیمی فرستاده سازمان ملل در امور سوریه داشته و یا خواهند داشت، وی روز گذشته در قاهره با دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و قرار است نتایج دیدار خود از سوریه را در اختیار اعضای اتحادیه عرب بگذارد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها