شهروندان ترکیه چگونه از کشورشان دربرابر جنگ اقتصادی ترامپ حمایت می کنند؟

شهروندان ترکیه چگونه از کشورشان دربرابر جنگ اقتصادی ترامپ حمایت می کنند؟
شنبه 27 مرداد 1397 - 17:22

مردم ترکیه در واکنش به تحریم و جنگ اقتصادی ترامپ علیه آنکارا که به دنبال محاکمه و زندانی شدن "اندرو برونسون" کشیش آمریکایی به جرم جاسوسی صورت گرفته است، به شیوهای مختلف حمایت خود را از کشورشان ابراز کردند.

العالم ـ گزارش

آمریکا ۱۰ مرداد به بهانه ناروا بودن اتهامات وارد شده به اندرو برونسون و لزوم آزادی فوری وی، وزرای دادگستری و کشور ترکیه را تحریم کرد و با این اقدام تنش دیپلماتیک بین دو کشورکلید خورد؛ روابط دو کشور البته پیش از آن و با راه افتادن زمزمه‌های لزوم نقض توافق دو کشور و عدم فروش مابقی جنگنده‌های اف-۳۵ در راهروهای کنگره، تیره و تار شده بود.

ترکیه که اتهامات وارده را بی‌اساس می‌دانست، به تحریم متقابل وزرای آمریکایی روی آورد پس از آن دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، پا را فراتر گذاشت و به اقدام تنبیهی و تحریم اقتصادی روی آورد و تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد ترکیه را دو برابر کرد.

با این اقدام، ترامپ جنگ اقتصادی علیه ترکیه را آغاز کرد که به افت ارزش لیر ترکیه منجر شد، در برابر این اقدام آمریکا، مقامات ترکیه از مردم استمداد کردند و آنها را به فرش ذخائر خانگی طلا و ارزهای خارجی به بانک‌ها فراخواندند. ترکیه همچنین واردات محصولات الکترونیکی آمریکایی را ممنوع کرد و با انتشار خبر سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری قطر در این کشور، روند نزولی ارزش پول ملی ترکیه‌ متوقف و برعکس شد.

صف فروش دلار براي حمايت از لير ترکیه

شهروندان ترکیه بنا به دعوت رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور، به فروش دلار و طلاهای خود به صورت گروهی با هدف افزایش قدرت پول ملی مبادرت کردند.

شهروندان ترکیه از صنف ها و طبقات مختلف در بسیاری از استان‌هاي این کشور براي فروش دلار و خريد لير در صف‌ ايستادند تا به مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا و حفظ ارزش پول ملي شان مبادرت کنند.

بنابر گزارش آناتولی، در استان «اديامان» در جنوب شرق ترکيه، «ارکان تورک اغلو» که کباب ‌فروشی دارد، بر روي شيشه مغازه خود نوشته است به هر فردي که اقدام به تبديل دلار به لير کند، يک وعده مجاني کباب مي‌دهد.

همچنين يک گروه دانشجو که هرکدام 100دلار خود را به لير تبديل کرده، خاطرنشان کرده اند، اگر هر دلار به 100لير هم برسد، باز هم در کنار ترکيه خواهند ايستاد. در استان «دنيزلي» در غرب ترکيه، جمعي از رانندگان ميني‌بوس نیز دراقدامی جالب، از کساني که دلار خود را به لير تبديل کرده و رسيد آن را در اختيار داشته اند، کرايه نگرفتند.

بنا بر اين گزارش، در استان «ارزنجان» در شرق ترکيه نيز يک شهروند ترک در فروشگاه تلفن همراه خود، به افرادي که دلار خود را به لير تبديل کرده و رسيد آن را در اختيار دارند، هندزفري، باتري موبايل و ديگر لوازم گوشي تلفن همراه به صورت مجاني ارایه دادند

در استان‌هاي دوزجه، قيسري و بورصه نيز کمپين‌هاي مشابهي از سوي نانواها، ميوه‌ فروش‌ها و آرايشگر‌ها شکل گرفته و به کساني که دلار خود را فروخته و لير خريده‌اند خدمات و کالاي رايگان ارائه مي‌دهند.

شهروندان ترکیه آيفون‌هاي خود را شکستند

شمار زيادي از شهروندان ترکيه با ارسال ويدئوهايي به شبکه هاي اجتماعي ضمن حمايت از مواضع کشورشان در برابر آمریکا با هدف بايکوت محصولات الکترونيکي آمريکا گوشي هاي آيفون خود را شکستند.

رئيس جمهوري ترکيه اعلام کرده بود که محصولات الکترونيکي آمريکا را بايکوت خواهد کرد. اين اقدام در تلافي اقدامات واشنگتن انجام مي‌شود که باعث شد لیر ترکیه به پایین ترین میزان خود سقوط کند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، شمار زیادی از شهروندان ترکیه با ارسال ویدئوهایی به شبکه های اجتماعی با اعلام حمایت از مواضع «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، گوشی‌های آیفون خود را شکستند.

شهروندان ترکیه در تصاویر ویدئویی خود از سیاست های اردوغان در قبال سلطه گری آمریکا حمایت کردند.

آتش‌ زدن نمادین دلارهای آمریکا

در پی درخواست از مردم ترکیه برای تبدیل دلار آمریکا به لیر، گروهی از مردم آدانا به صورت نمادین دلارهای آمریکا را به آتش کشیدند.

بنابر گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان ترک، پس از تحریم اقتصادی آمریکا علیه ترکیه و اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر تبدیل دلارها به لیر و بایکوت وسایل الکترونیک آمریکایی از جمله آیفون، گروهی از مردم آدانا در حمایت از کشورشان برگه‌هایی به شکل دلار را به صورت نمادین آتش زدند.

یکی از افرادی که این دلارها را آتش می‌زد، اعلام کرد که به هیچ وجه دیگر از محصولات آمریکایی استفاده نخواهد کرد. دیگر شهروند ترکیه نیز خاطرنشان کرد که بازی های آمریکا را می‌شناسد و آنها نخواهند توانست مر دم را فریب دهند.

ممنوعیت فعالیت 3 شرکت معروف آمریکایی

دایره جنگ اقتصادی آمریکا با ترکیه و اقدامات تلافی جویانه آنکارا گسترش یافته و به یکی از شهرهای استان آنکارا کشیده شده است؛ «مصطفی آک» شهردارکچی‌اورن اعلام کرده که مجوز فعالیت تجاری برای 3 برند مشهور آمریکایی را صادر نخواهد کرد.

در نتیجه تصمیم مصطفی آک، سه برند مشهور مک‌دونالد، استارباکس و برگر کینگ مجوز ادامه فعالیت در کچی‌اورن را نخواهند داشت. برگر کینگ به سرعت به این تصمیم واکنش نشان داده و برای مصون ماندن از تبعات این اقدام ملی‌گرایانه، اعلام کرده که در سال 2010 به مالکیت هلدینگ «ریو دو ژانیرو» درآمده و دیگر برگرکینگ آمریکایی نیست.

شهردار آنکارا در واکنش به جنگ تجاری آمریکا با کشورش همچنین از دیگر همتایان خود خواسته که با اتخاذ موضعی مشابه، از هویت ملی خویش دفاع کنند.

مصطفی آک جنگ اقتصادی آمریکا با کشورش را به مسائل سیاسی پشت پرده مربوط و خاطرنشان کرده، «با اتخاذ موضعی ملی، کشور ما برنده این جنگ اقتصادی خواهد بود؛ این جنگ ادامه کودتای نافرجام 15 جولای است و ما هویت خود را به عنوان کشوری دارای حاکمیت مستقل ملی، محترم و دارای حاکمیت قانون، روز به روز بیش از پیش تقویت می‌کنیم.»

جنگ تعرفه ها؛ اقدام تلافی‌جویانه آنکارا علیه واشنگتن

به دنبال افزایش دو برابری تعرفه محصولات فولادی ترکیه از سوی آمریکا، آنکارا نیز تعرفه واردات محصولات آمریکایی را دو برابر کرد.  

وزیر تجارت ترکیه 25 مرداد ماه اعلام کرد: آنکارا تعرفه واردات ۲۲ محصول آمریکایی را به دو برابر افزایش داده است و از شرکت‌های ترک در مقابل اقدامات نا به حق آمریکا علیه آن‌ها حمایت خواهد شد و اگر لازم باشد پاسخ لازم به این کشور را خواهیم داد.

«روحسار پکجان» وزیر تجارت ترکیه با انتشار بیانیه ای در خصوص اقدام تلافی‌جویانه آنکارا در افزایش تعرفه واردات محصولات آمریکایی به ترکیه خاطرنشان کرد که با افزایش دو برابری تعرفه واردات 22 محصول آمریکایی 533 میلیون دلار به تعرفه واردات این محصولات اضافه کرده ایم.

مهم‌ترین محصولات آمریکایی که دولت ترکیه تعرفه‌های آن‌ها را افزایش داده، خشکبار 20 درصد، برنج 50 درصد، مشروبات الکی با درصد الکل 80 درصد به پایین 140 درصد، محصولات توتون 60 درصد، خودروهای سواری 120 درصد، زغال‌سنگ 13.7 درصد، لوازم آرایشی و بهداشتی 60 درصد و محصولات پلاستیکی 60 درصد می باشد.

آمریکا با 1.5 تریلیون دلار صادرات، پس از چین دومین کشور صادرکننده جهان محسوب می‌شود. در سال 2017 بیشترین صادرات آمریکا به ترتیب به کشورهای کانادا، مکزیک، چین، ژاپن و انگلیس انجام گرفته است. ترکیه با واردات 9.8 میلیارد دلاری از آمریکا در رتبه 28 اُم از این لیست قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها