تلاش عربستان و قطر براي شكست اخضر ابراهيمي

تلاش عربستان و قطر براي شكست اخضر ابراهيمي
سه شنبه 28 شهريور 1391 - 08:17

يك پژوهشگر سوري گفت كه كشورهاي قطر و عربستان براي به شكست كشاندن ماموريت اخضر ابراهيمي نماينده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه تلاش مي كنند.

حيان سلمان در گفتگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: حضور نداشتن عربستان در نشست چهارجانبه درباره سوريه در شهر قاهره پايتخت مصر درچارچوب طرح رياض و دوحه براي به شكست كشاندن ماموريت اخضر ابراهيمي براي حل بحران سوريه صورت گرفت.

وي افزود: جلسه اخير اخضر ابراهيمي با وزير خارجه قطر و درگيري لفظي آنها به خاطر  تن ندادن اخضر ابراهيمي به ديكته هاي قطر مقدمه اي براي حضور نيافتن عربستان در نشست قاهره بود.

حيان سلمان تصريح كرد: دوحه و رياض به شكست ماموريت ابراهيمي دل بسته بودند و پيش از اين نيز در راه ماموريت كوفي عنان نماينده سابق سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه و تيم محمد مصطفي الدابي سنگ اندازي كردند.

حيان سلمان گفت: ابراهيمي توانست موانع عربستان و قطر را پشت سربگذارد و در فضايي از  خوشبيني به دمشق سفر كند و با نمايندگان 24 حزب از طيف هاي مختلف مخالف ديدار و به طرح هاي آنها گوش فرا دهد كه اين كار باعث يك نوع گشايش و حركت در مسير گفتگو  شد اما اين روند، نارضايتي عربستان و قطر را تاحدي برانگيخت كه رياض در نشست چهارجانبه در قاهره شركت نكرد.

وي از اين گفته مخالفان كه ابراهيمي پيشنهاداتي را براي حل بحران سوريه ارايه نكرده است، انتقاد كرد و گفت: نماينده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب از ابتدا اعلام كرد كه ماموريت او متكي به ماموريت كوفي عنان و تصميمات نشست ژنو همراه با وارد كردن برخي تعديلات لازم است و از اين رو، طيف هاي مخالفي كه با ابراهيمي ديدار كردند؛ بايد وقت كشي را كنار گذاشته و براي حضور در سر ميز گفتگوها سرعت به خرج دهند و برنامه ها و پيشنهادات خود را مطرح كرده و با صداقت وخلوص نيت براي برون رفت از بحران سوريه وارد عمل شوند.

اين پژوهشگر سوري درباره خواسته هاي مكرر برخي طيف هاي مخالف براي آتش بس گفت: اين درخواست بايد از گروههاي مسلحي صورت گيرد  كه چيزي جز قتل و خشونت و ويرانگري نمي دانند اما درخصوص درخواست براي آزادي زندانيان؛ همانطور كه مي دانيم مسئولان سوريه در چند مرحله هزاران فرد بازداشت شده را آزاد كرده اند و اين روند در سايه تعهد دولت به عفو همه كساني كه دستان آنها به خون مردم سوريه آغشته نشده است، ادامه دارد.

 

MA.22:43.17

پربیننده ترین خبرها