واکنش ها به حواشی حادثه مدرسه فیضیه قم

واکنش ها به حواشی حادثه مدرسه فیضیه قم
دوشنبه 29 مرداد 1397 - 22:24

سخنرانی‌ها و حواشی تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم که در اعتراض به مشکلات اقتصادی کشور صورت گرفته بود، با اعتراض مراجع و واکنش سپاه مواجه شد.

العالم ـ گزارش

در تجمع برخی طلاب حوزه علمیه قم که پنجشنبه (۲۵ مرداد) در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه که به مشکلات اقتصادی کشور اعتراض کرده بودند، وجود برخی پلاکاردها، دست نوشته ها و شعارها انتقادهایی را به همراه داشته و همچنین برخی مراجع بخشی از سخنرانی‌های آن روز را توهین به حوزه علمیه دانسته‌اند.

آیت‌الله مکارم شیرازی: اتفاقات تجمع فیضیه فاجعه بود

‌آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای اتفاقات رخ داده در تجمع طلاب در فیضیه قم را یک فاجعه دانست.

این مرجع تقلید با بیان این که حادثه‌ای که در مدرسه فیضیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود، خاطرنشان کرد، متأسفانه جمعی از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند تا دربارۀ مسائل اقتصادی مردم صحبت کنند، سپس ورق برگشت، گوینده‌ای را که هیچ اطلاعی از وضع حوزه‌های علمیۀ شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردی را در دست گرفتند که رئیس جمهور محترم را تهدید به مرگ می‌کرد و اعتراف ضمنی به مطالب دیگری داشت.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد، آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه این‌گونه سخنان گفته شود؟حوزه علمیه‌ای که محل پرورش امام،بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب بوده است، حوزه علمیه‌ای که بیشترین شهیدان را نسبت به سایر مردم تقدیم انقلاب نموده، حوزه علمیه‌ای که در سال ده‌ها هزار نفر برای تبلیغ به اقصی نقاط در داخل یا خارج کشور برای دفاع از اسلام و مذهب اهل‌بیت(علیهم السلام) می‌فرستد، حوزه علمیه‌ای که در سال صدها کتاب برگزیده درباره علوم اسلامی و مسائل مورد نیاز مردم و مسائل اقتصادی و سیاسی می‌نویسد و منتشر می‌کند، حوزه علمیه‌ای که مراجع آن هزاران مدرسه،مسجد، خانه عالم و مراکز خیریه در نقاط محروم کشور ساخته‌اند، مسئولین محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسی صورت گرفته و مسئولین محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهی از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند؟!

وی تصریح کرد، به هر حال،در شرایط حساسی که در آن قرار داریم، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس‌جمهور بر اساس چه ضابطه‌ای بوده؟ آیا همه اینها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟! اگر گروهی از طلاب و اساتید می‌خواستند نسبت به برنامه‌های اقتصادی انتقاد کنند، مانعی نداشت که با بیان منطقی سخنان خود را بازگو کنند و راهکار برون‌رفت نشان دهند، چه کسانی دستور داشتند افتخارات شیعه را به این آسانی زیر سؤال ببرند و دشمن را که گفته تا مرجعیت و عاشورا در میان شیعیان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامی ممکن نیست، خوشحال کنند؟

آیت الله نوری همدانی: مسوولان حوزه سریعا پیگیری کنند

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی هم که در مشهد به سر می برد، در بیانیه ای آورده است: متاسفانه قسمتی از مطالب سخنران جلسه و بعضی از شعار ها و دست نوشته ها در تجمع چندروز گذشته مدرسه فیضیه دقیقا در راستای اهداف دشمن بود.

این مرجع تقلید اظهار داشت: در شرایط فعلی کشور نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهرا برای همین موضوع بود اما چطور می شود کسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علما و مراجع را زیرسوال ببرد.

او خاطرنشان کرد، حوزه علمیه که در طول تاریخ در مقابل ظلم ماند استکبار ستیز بود حال این گونه قضاوت بی انصافی است؛ حوزه هیچ گاه سکولار نبوده و نیست و نخواهد بود، چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که از حوزه بی اطلاع باشد؟

آیت الله نوری همدانی شعارهای دست نوشته شده را در این تجمع بسیار ناراحت کننده دانسته و عنوان داشت: کسانی که این شعارها را نوشتند خواسته بحق طلاب و علما را منحرف کردند. علما و مراجع خواستار کمک به مردم هستند.

او تاکید کرد، بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعار ها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد. از مسوولان محترم حوزه می خواهم که سریعا موضوع پیگیری شود.

وزیر کشور برای توضیح درباره حادثه مدرسه فیضیه به مجلس می‌رود

نماینده مردم اردکان از سوال از وزیر کشور در خصوص حوادث مدرسه فیضیه قم خبر داده است.

محمدرضا تابش گفته که در رابطه با حوادث رخ داده در مدرسه فیضیه قم و اهانت صورت گرفته، امروز (دوشنبه 29 مرداد ماه) سوالی را از وزیر کشور در کمیسیون مطرح کردیم و ایشان باید در  مجلس حضور پیدا کنند و درباره حوادث رخ داده توضیحات لازم را ارائه کنند.

تحرکات ناشایست در حاشیه‌ی تجمع فیضیه، به حوزه و روحانیت ضربه زد


جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی حواشی ایجاد شده در تجمع طلاب در مدرسه فیضیه بیانیه صادر کرد. 
در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است: تحرکات ناشایست، ناآگاهانه و بعضاً مغرضانه برخی در حاشیه‌ی تجمع طلاب و روحانیون که در راستای مطالبات اقتصادی مردم در مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزارشده بود؛ دانسته یا ندانسته، ضربه و خدشه‌ای بر حوزه و روحانیت وارد ساخت که منجر به واکنش مراجع معظم تقلید و دیگر بزرگان حوزه شده است.

در این بیانیه خاطرنشان شده، همگان می‌دانند حوزه‌های علمیه، مراجع و بزرگان حوزه عمیقاً و صمیمانه هم درد مردم و در کنار آن‌ها بوده و تاکنون خدمات گوناگونی در عرصه‌های مختلف برای مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند، بنابراین نباید گذاشت با برخی بی‌توجهی‌ها و بی‌حرمتی‌ها این خدمات ارزشمند توسط برخی مورد بی‌مهری قرار گیرد

در این بیانیه تصریح شده، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تمجید و همراهی با مواضع آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی و دیگر علمای حوزه‌های علمیه، چون همیشه از مطالبات به‌حق روحانیت و دیگر اقشار مختلف مردم در ارتباط با مسائل اقتصادی حمایت نموده و توجه همگان را به توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری«مدظله‌العالی»، مراجع معظم تقلید «دامت برکاتهم» و علمای اعلام مبنی بر حفظ وحدت و انسجام برای عبور از گردنه‌های سخت جلب نموده و اعلام می‌دارد: مسئولان و مدیران مجموعه‌های حوزوی باید با هوشیاری و دقت، نظارت لازم را به عمل‌آورند تا برخی افراد ناآگاه یا مغرض نتوانند با تحرکات، شعارها و نوشته‌های انحرافی مطالبات حوزه‌های علمیه و شأن آن را خدشه‌دار کنند.

بیانیه سپاه در محکومیت حواشی تجمع اعتراضی قم

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای با محکومیت شدید برخی شعارها و دست نوشته ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم ، هرگونه دخالت این نهاد درفرایند برگزاری مراسم را تکذیب کرد.

در این بیانیه با اشاره به انتساب برخی حواشی  تجمع پنج شنبه ۲۵ مرداد ماه ۹۷ طلاب و روحانیون حوزه های علمیه در مدرسه فیضیه قم به سپاه ،تصریح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها ، دست نوشته ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم ، هرگونه دخالت این نهاد درفراخوان ، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که بر اساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است را تکذیب و اعلام می دارد" سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است".

 این بیانیه افزوده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همانگونه که در بیان فرماندهان و مسئولان ارشد و نیز مواضع رسمی خود اعلام داشته است،  با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا امام خامنه ای عزیز(مدظله العالی)، حمایت، همکاری و کمک به دولت محترم برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را فریضه ای غفلت ناپذیر  دانسته و همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در این مسیر مبارک بسیج کرده است.

این بیانیه در پایان با تکریم جایگاه والای مرجعیت و تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ حرمت و احترام مراجع عظام ‌تقلید، حفظ وحدت و یکپارچگی ملی را عامل سربلندی ایران اسلامی برای عبور از شرایط خطیر کنونی قلمداد و خاطرنشان کرده است: پاسداران انقلاب اسلامی و آحاد ملت شریف، مومن و انقلابی ایران بر اساس باورهای دینی و معرفتی و آموزه های تاریخی خود هرگز اجازه نخواهند داد عده ای  با خروج از موازین شرعی و اخلاقی  و بازی کردن در زمین معاندین نظام اسلامی، اسباب نگرانی و آزردگی خاطر شریف مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را فراهم سازند.

پربیننده ترین خبرها