سازمان ملل: میانمار اجازه دسترسی موثر به استان راخین را نمی‌دهد

سازمان ملل: میانمار اجازه دسترسی موثر به استان راخین را نمی‌دهد
سه شنبه 30 مرداد 1397 - 18:58

فرستاده سازمان ملل در میانمار بر این باور است که سازمان ملل همچنان منتظر دسترسی موثر به استان راخین در میانمار است و هنوز چنین اجازه‌ای از سوی مقام‌های این کشور داده نشده است.

العالم - آسیا

ماه ها پس از توافق دولت میانمار برای کمک به بازگشت آوارگان روهینگیا، سازمان ملل اعلام کرده است که دولت میانمار هنوز اجازه دسترسی موثر به مناطق استان راخین را نداده است.

از اوت گذشته حدود 700 هزار مسلمان روهینگیا از سرکوب خشن و خونین ارتش میانمار مجبور به فرار به سوی مرزهای بنگلادش شده اند.

سازمان ملل اقدامات وحشیانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را نسل کشی و پاکسازی قومی دانسته است.

میانمار این اتهامات را رد کرده و مدعی است که برای دفاع از شهروندانش در برابر شبه نظامیان روهینگیا این اقدامات را انجام داده است.

بنگلادش و میانمار توافقنامه‌ای را برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا امضا کرده‌اند ولی مسلمانان روهینگیا حاضر به بازگشت بدون اخذ تضمین های امنیتی و حقوق بشری نیستند.

نهادهای سازمان ملل یعنی برنامه توسعه و کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل با دولت آنگ سان سوچی رهبر میانمار در ماه ژوئن توافقی را امضا کردند تا به مسلمانان روهینگیا اجازه بازگشت به خانه و کاشانه خود را بدهد.

ولی دولت میانمار هنوز با درخواست سازمان ملل برای بازدید کارکنانش از استان راخین موافقت نکرده است. این مطلب را "نات اوستبی" هماهنگ کننده امور انسان دوستانه سازمان ملل در میانمار گفته است.

وی افزود: سازمان ملل با پیشنهاد دولت میانمار مبنی بر فعالیت و بازدید از چند روستای محدود در استان راخین مخالفت کرده و به دنبال دستیابی به یک توافق بهتر است.

اظهارات این مقام سازمان ملل در تناقض با صحبت های آنگ سان سوچی است که گفته است "دولت میانمار اجازه دسترسی سازمان ملل به 23 روستا در سراسر استان راخین را داده است."

اوستبی گفت: من واقعا نمی دانم میانمار چطور این 23 روستا را انتخاب کرده است. سازمان ملل می خواهد به روستاهای مختلف دسترسی داشته باشد.

سخنگوی دولت میانمار نیز گفت: سازمان ملل می تواند ابتدا در مناطق انتخاب شده فعالیت خود را آغاز کند و بعدا عملیات خود را گسترش دهد.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها