بدعهدی ترامپ و سرنوشت خلع سلاح کره شمالی

بدعهدی ترامپ و سرنوشت خلع سلاح کره شمالی
پنج‌شنبه 1 شهريور 1397 - 15:29

هنوز جهان از بهت خروج ترامپ ازمعاهده بین المللی برجام خارج نشده بود، اوج گرفتن جنگ لفظی سران آمریکا و کره شمالی که یکدیگر را با الفاظ ناشایستی چون "کوتوله چاق" و " پیر خرفت" خطاب قرار می دادند، ترس از خطر وقوع جنگ هسته ای ناشی از تداوم رفتار رییس جمهور افراطی آمریکا برمنطقه و جهان مستولی شد.

العالم ـ گزارش

اگر چه به رغم هشدارهای کارشناسان، لفاظی های ترامپ علیه کره شمالی و پاسخ  "کیم جونگ اون"  ادامه داشت، اما بالاخره با میانجیگری کره جنوبی این روند متوقف و قرار شد که دو طرف مذاکره کنند. ترامپ که با وجود اعلام پایبندی همه طرف های برجام از آن خارج شده بود، برای رهایی از این فشار با تبلیغات فراوان درصدد القای کسب پیروزی بزرگ به دنبال موافقت رهبرکره شمالی برای مذاکره برآمد و هدف از اقدام خود را خلع سلاح کامل و برگشت ناپذیر هسته ای پیونگ یانگ اعلام کرد.

سرانجام لحظۀ تاریخیِ دیدار دو دشمن دیرینه فرا رسید و سران دو کشور آمریکا و کرۀ شمالی ساعت ۹ بامداد سه‌شنبه 22 خرداد ماه 1397 به وقت محلی در جزیرۀ سنتوزای سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

دیدار "دونالد ترامپ" و "کیم جونگ اون" که پس از مذاکرات فشرده نمایندگان دو کشور محقق شده بود، پشت درهای بسته و تنها با حضور مترجمان برگزار شد.

ماحصل این دیدار امضای سند و انتشار بیانیه مشترک مشتمل برتعهد کره شمالی برخلع سلاح کامل هسته ای شبه جزیره کره، بازگرداندن اجساد باقی مانده سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ کره، برقراری روابط جدید میان دو طرف و ارایه تضمین های امنیتی از سوی آمریکا به پیونگ یانگ بود.

این توافق درحالی حاصل شد که کره شمالی ازسوی آمریکا تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی قرار داشت و با این وجود پیونگ یانگ گام های نخست را برداشت و سه شهروند آمریکایی را که به اتهام جاسوسی در کره شمالی زندانی بودند، آزاد و همچنین بقایای اجساد نظامیان آمریکایی کشته شده در طول جنگ کره در فاصله سال‌های 1953-1950 را عودت و تونل های آزمایش هسته ای را با حضور خبرنگاران منهدم کرد.

به دنبال اقدامات کره شمالی، آمریکا از همان ابتدا درصدد بهره برداری از آن و اعلام پیروزی برآمد به طوری که پس از آزادی سه شهروند آمریکایی که به اتهام جاسوسی درکره شمالی زندانی بودند، ترامپ در سخنانی درمراسم استقبال از آنها گفت، "پر افتخارترین دستاورد من، خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره خواهد بود. این چیزی است که افراد برای مدت‌های طولانی به دنبال آن بودند." آزادی این سه آمریکایی قبل از دیدار سران دو کشور صورت گرفت.

همچنین پس از بازگرداندن بقایای اجساد سربازان آمریکایی، هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای بازگرداندن بقایای اجساد سربازان کشته شده این کشور در جنگ کره، به پیونگ‌یانگ پولی پرداخت نکرده و از این اقدام به عنوان دستاوردی یاد کرد که بدون پرداخت هزینه ای از سوی دولت آمریکا محقق شده است.

از سوی دیگر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اوایل مرداد ماه 1397در واکنش به اقدام کره شمالی درخصوص انهدام سایت و تونل های آزمایش هسته ای، این اقدام پیونگ یانگ را در ارتباط با تعهد سپاری آن درجریان نشست با ترامپ ارزیابی کرد و گفت که لازم است کره شمالی به طور کامل به خلع سلاح هسته ای اقدام کند. این موارد اقداماتی است که رئیس (جمهور) کیم به آن متعهد شده است.

انتقاد کره شمالی از بدعهدی آمریکا

پس از اجرای برخی از تعهدات کره شمالی و در حالی که مقامات پیونگ یانگ منتظر رفتار متقابل آمریکا درخصوص کاهش تحریم ها بودند،  رسانه‌های کره شمالی به نقل از رهبر این کشور نوشتند واشنگتن تلاشی برای کاهش تحریم‌ها انجام نمی‌دهد.

رسانه‌های دولتی کره شمالی چندی پیش (اواخر مرداد ماه) خاطرنشان کردند که رهبر این کشور اخیرا حین بازدید از تاسیسات ساختمانی در سامجیون واقع در استان ریانگانگ نسبت به تحریم‌ها و تاکتیک‌های اعمال فشار نیروهای دشمن، ابراز نگرانی و اظهار کرد که آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست و به رغم اقدامات پیونگ یانگ اقدامی برای کاهش تحریم‌ها انجام نداده است.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی همچنین خاطرنشان کرد که دشمنان تلاش می‌کنند مردم ما را با تحریم‌ها سرکوب کنند. او تحریم‌های آمریکا را نوعی راهزنی و دشمنی با مردم کشورش خواند و هدف از تحریم ها را "بستن راه تنفس مردم" عنوان کرد.

پیونگ‌یانگ پیش از این نیز هشدار داده بود تلاش‌های برخی مقامات آمریکایی برای افزایش تحریم‌ها، باعث توقف غیرهسته‌ای شدن شبه‌جزیره کره می‌شود.

توقف برچیدن سایت آزمایش‌ موشکی کره شمالی

حالا اندیشکده ای آمریکایی با انتشار برخی تصاویر ماهواره‌ای خاطرنشان کرده که کره شمالی فرایند برچیدن سایتی را که از آن برای آزمایش موتور موشک استفاده می‌کرده، متوقف کرده است.

«38North » که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن برای ارائه تحلیل‌ها و گزارش‌های مربوط به کره شمالی است،  می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده از «ایستگاه پرتاب ماهواره سوهائه» در تاریخ ۱۶ اوت (۲۴ مرداد) نشان می‌دهند از ۳ اوت (۱۱ مرداد) به بعد «هیچ اقدام محسوسی» در این سایت برای توقف فعالیت‌ها، چه در مرکز آزمایش موتور موشکی و چه در سکوی پرتاب آن، مشاهده نمی‌شود.

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته ادعا کرده بود که کره شمالی فرایند برچیدن تأسیسات خود در سایت «سوهائه» را آغاز کرده و این اقدام در راستای تعهداتی است که رهبر این کشور در دیدار ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) خود با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به وی داده است.

این اندیشکده آمریکایی خاطرنشان کرده، از ماه جولای تا اوایل آگوست «پیشرفت‌های محسوسی» در برچیدن این سایت انجام شده، اما «قطعاتی که قبلاً برچیده شده‌اند کماکان به صورت انباشته‌شده روی هم روی زمین باقی مانده‌اند.»

اندیشکده آمریکایی علاوه بر این گزارش داده که به نظر می‌رسد فعالیت‌ها برای تعطیل‌سازی ساختمانی در قسمت سکوی پرتاب این سایت هم متوقف شده است.

درهمین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه (29 مرداد ماه) اعلام کرد که نشانه‌ای مبنی بر توقف فعالیت‌های اتمی کره شمالی وجود ندارد.

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر توقف فعالیت‌های اتمی کره شمالی وجود ندارد و اظهارات مربوط به پیونگ یانگ را در این خصوص به عنوان بخشی از مستندات خود ارایه کرده است.

مذاکره در پرتو گسترش تحریم

به رغم انتقادات کره شمالی نسبت به بدعهدی آمریکا درخصوص کاهش تحریم ها، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه (۲۴ مرداد) تحریم ها علیه پیونگ را گسترش و یک فرد و سه شرکت مرتبط با کره شمالی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده این تصمیم در راستای «تعهد ادامه‌دار» این کشور برای جلوگیری از سرازیر شدن منابع مالی به سمت برنامه تسلیحاتی کره شمالی اتخاذ شده است.

"استیون منوچین"، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته، خزانه‌داری به اجرای تحریم‌های موجود علیه کره شمالی ادامه خواهد داد و جلوی فعالیت شرکت‌ها، بنادر و کشتی‌های دخیل در انتقال محموله‌های غیرقانونی به کره شمالی را گرفته و آنها را در فهرست تحریم‌ها قرار خواهد داد.»

شرکت‌های تحریم شده یک شرکت چینی و شرکت تابع آن در سنگاپور و یک شرکت مستقر در روسیه هستند. مدیر کل شرکت روسیه‌‌ای هم تحریم شده است.

 آمریکا در مذاکرات هسته ای صادق نیست

به دنبال گسترش تحریم های آمریکا علیه کره شمالی، پیونگ یانگ اعلام کرد که آمریکا در مذاکرات خلع سلاح اتمی شبه جزیره صادق نیست و در برنامه ها و راهبردهایش ابهامات زیادی وجود دارد.

خبرگزاری کره شمالی روز یکشنبه 28( مرداد ماه) در گزارشی تحلیلی نوشت، رهیافت های خصمانه آمریکا و عمل نکردن دونالد ترامپ رییس جمهوری آن کشور به تعهداتش باعث شده است تا برنامه خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره به بن بست برسد.

خبرگزاری کره شمالی خاطرنشان کرد، رهبران دو کشور طی دو ماه گذشته درحالی به توافقاتی در اجلاس سنگاپور دست یافتند که آمریکا تا کنون آنها را عملی نکرده است. بی صداقتی و عمل نکردن آمریکا به تعهداتش، باعث شده تا شعار غیراتمی شدن کره شمالی به صورت «قابل تایید، برگشت ناپذیر و با راستی آزمایی» معنایش را از دست بدهد.

همزمان رسانه های دیگر کره شمالی از جمله روزنامه "رودونگ سینمون" ارگان حزب کار این کشور نیز یک بار دیگر آمریکا را به یکجانبه گرایی و رفتار گنگستری متهم کرده است.

ترامپ: برای دیدار دوم با کیم جونگ اون آماده ام

به رغم انتقادات کره شمالی از بدعهدی آمریکا و سپس اعلام عدم توقف فعالیت های هسته ای پیونگ یانک، با این حال ترامپ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز از عملکردش در ارتباط با کره شمالی دفاع و اعلام کرده که به زودی با کیم جونگ اون دیدار خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفته برای دیدار دوم با رهبر کره شمالی آماده است. وی به خبرنگاران گفته تلاش او بوده که کره شمالی آزمایشات موشکی و هسته ای را متوقف کرده است. این امر به دلیل آن صورت گرفت که ارتباط من و رهبر کره شمالی برقرار شده و ادامه می یابد.

ترامپ خاطرنشان کرده،«من آزمایشات موشکی و هسته ای کره شمالی را متوقف کرده ام... من از کیم خوشم می آید و او هم از من خوشش می آید.  حالا در آنجا سکوت برقرار است».

به رغم انتقادات رهبرکره شمالی درخصوص بدعهدی ترامپ درقبال اجرای تعهدات مذاکرات سنگاپور و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی که حاکی از واکنش پیونگ یانگ در قبال عملکرد آمریکاست، به نظر می رسد که سخنان رییس جمهور آمریکا درخصوص توقف فعالیت های هسته ای کره شمالی بیشتر شبیه یک رویاست تا واقعیت.

این در حالی است که خوش بینی رهبر کره شمالی پس از دیدار تاریخی با رییس جمهور آمریکا درخصوص روند مذاکرات و دستیابی به توافق، در عرض کمتر از سه ماه فرو ریخته و کیم جونگ اون از بدعهدی دونالد ترامپ درخصوص عمل به تعهداتش به شدت انتقاد کرده، امری که به نظر می رسد سرنوشت مذاکرات را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها