چامسکی: حرکت ایران به سمت استقلال دلیل نفرت آمریکا است/متحدان ما مرتجع‌ترین هستند

 چامسکی: حرکت ایران به سمت استقلال دلیل نفرت آمریکا است/متحدان ما مرتجع‌ترین هستند
جمعه 2 شهريور 1397 - 21:40

«نوام چامسکی»، در مصاحبه‌ای، حرکت ایران به سمت استقلال بعد از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ را یکی از دلایل نفرت نخبگان سیاسی در آمریکا از تهران دانسته است.

العالم _ آمریکا

«نوام چامسکی»، نظریه‌پرداز، استاد دانشگاه و یکی از اندیشمندان مطرح قرن حاضر در مصاحبه‌ای، حرکت ایران به سمت استقلال بعد از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ را یکی از دلایل نفرت نخبگان سیاسی در آمریکا از تهران دانسته است. 

وی در این مصاحبه همچنین اتهامات کشورهای غربی علیه ایران را رد و تصریح کرده «مرتجع‌ترین» کشورها در منطقه غرب آسیا کشورهای تحت حمایت آمریکا هستند. او از حکومت سعودی و امارات به عنوان دو مورد از این کشورها نام برده است. 

چامسکی ۹۰ ساله که استاد بازنشسته دانشگاه‌های ام‌‌آی‌تی و آریزونا است به «پدر زبان‌شناسی مدرن» شهرت دارد و به عنوان یکی از بنیان‌گذاران علوم شناختی، از بزرگترین دانشمندان در قید حیات در دوران معاصر به شمار می‌رود. 

او در مصاحبه‌ای که ۷ اوت در دفتر کارش در دانشگاه آریزونا انجام داده و امروز، جمعه متن آن منتشر شده درباره مسائل مختلف سیاست خارجی آمریکا اظهارنظر کرده است. 

چامسکی در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا سیاستمداران حزب دموکرات، در صورت به دست گرفتن سکان سیاست در آمریکا در سال ۲۰۲۰ مواضع ستیزه‌جویانه کمتری نسبت به ایران اتخاذ خواهند کرد، گفت: «پیش‌بینی کردن این موضواع واقعاً دشوار است.»

مرتجع‌ترین کشورها، متحدان آمریکا 

این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: «منظورم این است که تنفر از ایران به بخشی ریشه‌دار از فرهنگ آمریکای مدرن تبدیل شده است. ریشه‌‌کن کردن آن، بسیار دشوار است.»

او در ادامه به یکی از مطالب منتشرشده در روزنامه نیویورک‌تایمز درباره تفکرات ترامپ در خصوص ایران اشاره کرده و بر اساس آن، توضیحاتی را درباره تفکر نهادینه‌شده در محافل سیاسی آمریکا در قبال تهران اشاره کرده است.

چامسکی گفت: «در این مطلب [نیویورک‌تایمز] آمده که ترامپ فکر می‌کند احیای تحریم‌ها باعث خواهد شد تولید سلاح در ایران متوقف شود و سرکوبگری‌ها در داخل ایران و مداخله‌های این کشور در خاورمیانه کاهش پیدا کند.»

او گفت: «اول از همه، آیا ترامپ واقعاً اینطور فکر می‌کند؟ احتمالاً نه. آیا این حرف حقیقت دارد؟ یک ذره هم واقعیتی در آن وجود ندارد. مرتجع‌ترین کشورها در خاورمیانه آنهایی هستند که ما حمایتشان می‌کنیم.»

چامسکی در ادامه تصریح کرد: «ایران، در مقایسه با عربستان سعودی، نروژ حساب می‌شود. درباره خشونت در خاورمیانه هم، اقدامات عربستان سعودی و امارات متحده عربی در یمن که ما از آنها حمایت می‌کنیم، از هر چیزی بدتر است.»

ریشه تنفر از ایران

این استاد دانشگاه در ادامه در جواب این سوال که ریشه نفرت نخبگان سیاسی در آمریکا از ایران چیست گفت: «بسیار ساده است: در سال ۱۹۷۹ [۱۳۵۷ شمسی] ایران به سمت استقلال حرکت کرد. بدتر از آن، آنها یک فرد مستبد منصوب آمریکا که همسو با منافع آمریکا بر این کشور حکومت می‌کرد را سرنگون کردند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «آنها (سیاسیون در آمریکا)، این را فراموش نخواهند کرد. در واقع، اندکی بعد از انقلاب ایران، آمریکا از حمله عراق به ایران که حمله‌ای ویرانگر بود، حمایت کرد.»

چامسکی در ادامه تصریح کرد حمایت‌های آمریکا از عراق در دوران جنگ تحمیلی، در حالی بود که این کشور از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده و صدها هزار نفر را به کشتن داد. 

این نظریه‌پرداز تصریح کرد: «عراق، از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کرد و صدها هزار نفر از مردم را می‌کشت، اما حمایت‌ها از این اقدامات در سراسر جنگ ادامه داشت.»

تحلیل چامسکی از شخصیت ترامپ

چامسکی در بخش دیگری از این مصاحبه به تحلیل سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و شخصیت وی پرداخته است. 

او گفت: «همان‌طور که می‌دانید ترامپ فردی خارج از استانداردهای سیاسی گذشته محسوب می‌شود. او کوچکترین اهمیتی برای مسائل ژئواستراتژیک قائل نیست. برایش مهم نیست چه کار دارد می‌کند. اگر اقتصاد دنیا را به هم بریزد، اشکالی ندارد. اگر از شر ناتو خلاص شود، چه اهمیتی دارد؟»

وی در ادامه تصریح کرد: «تنها چیزی که او به آن اهمیت می‌دهد، خودش است و هر کاری که انجام می‌دهد را می‌توان بر اساس این اصل که او فردی خودشیفته و خودبزرگ‌بین‌ است و می‌خواهد در هر کاری که انجام می‌دهد در صدر قرار بگیرد، تعبیر کرد.»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها