سفر مخبر شکنجه سازمان ملل به مغرب

سفر مخبر شکنجه سازمان ملل به مغرب
جمعه 31 شهريور 1391 - 08:43

رباط (العالم) - مخبر سازمان ملل متحد درامور مبارزه با شكنجه، براي تهيه گزارشي درباره وضعيت حقوق بشر مغرب به اين كشور سفر كرد.

به گزارش شبكه خبري العالم، " خوان مانديز " با هدف تهيه گزارشي درباره وضعيت حقوق بشر و نيز وضعيت زندانيان درمغرب وارد رباط پايتخت اين كشور شد. کميته مبارزه با شكنجه در مغرب از فرستاده سازمان ملل خواست كه مسئولان مغربي را براي توقف شكنجه زندانيان تحت فشار قرار دهد.

سازمان ديده بان حقوق بشر در بيانيه اي از مسئولان مغربي خواسته است كه به طور جدي درباره اتهامات مطرح شده علیه آنان در رابطه با شكنجه فعالان جنبش بيستم فوريه كه در راه پيمايي  اين جنبش درماه ژوئيه گذشته بازداشت شدند، تحقيق كنند.

ديده بان حقوق بشر، با تأکید بر حق اين فعالان در برخورداري از معاينات پزشكي براي تاييد يا تكذيب ادعاهاي مطرح شده درباره شكنجه، اعلام كرد كه نتايج اين معاينات بايد به دادگاه ارایه شود.

از سوی دیگر، "عبدالإله بن عبدالسلام" هماهنگ كننده كميته مبارزه با شكنجه در مغرب بر وجود شواهدي دال بر شكنجه فعالان جنبش بيستم فوريه در دار البيضاء ، القنيطره  و ديگر شهرهاي مغرب تاكيد كرد.

ديده بان حقوق بشر اعلام كرد، صدور حكم زندان براي 5 نفر از فعالان اين جنبش، سوالات زيادي را درباره استقلال دستگاه قضايي مغرب در اذهان ايجاد مي كند.

" عبدالإله بن عبدالسلام " دستگاه قضايي مغرب را متهم كرد كه نقشي در حمايت از آزادي ها ايفا نمي كند، و همچنان نقض حقوق بشر در مغرب را ناديده مي گيرد.

صدور بيانيه ديده بان حقوق بشر با سفر" خوان مانديز " مخبر كميته مبارزه به شكنجه درسازمان ملل به مغرب همزمان شده است.

خوان مانديز در سفر به مغرب با نمايندگان برخي از سازمان هاي حقوقي و نيز زندانيان سابق و دانشجويان و فعالان جنبش بيست فوريه و سلفي ها ديدار كرد.

سازمان هاي حقوقي درصدد هستند كه اسناد و مداركي موثق درباره ادامه شكنجه در مراكز پليس و زندان ها دراختيار مخبر مبارزه با شكنجه وابسته به سازمان ملل قرار دهند و از او خواسته اند كه مسئولان مغربي را براي باز كردن زندان ها به روي نمايندگان مراكز حقوق بشر تحت فشار قرار دهند.

"عبدالمجيد آيت حسين" گزارشگر مركز حقوق بشر مغرب هم درمصاحبه با شبكه العالم اظهار داشت، اين مركز از كميته مبارزه با شكنجه درسازمان ملل خواسته است كه مغرب را تحت فشار قرار دهد و اين كشور را براي عمل به بندهاي قانوني مربوط به جرم برشمردن شكنجه ترغيب كند.

ناظران معتقدند مغرب كه براي به دست آوردن كرسي در شوراي حقوق بشر سازمان ملل تلاش مي كند، با توجه به موارد گزارش شده درباره شكنجه در داخل و خارج از زندان هاي مغرب، در متقاعد كردن مخبر این سازمان درخصوص پايبندي به توافقنامه مبارزه با شكنجه، با سختي روبرو خواهد شد.

 

21/09        21:52       



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها