تحلیل روز/

جشن هایی با طعم بدبختی و شیرینی مقاومت

جشن هایی با طعم بدبختی و شیرینی مقاومت
شنبه 3 شهريور 1397 - 11:14

آل سعود و آل نهیان از آغاز ائتلاف علیه یمن، عمدا هیچ گونه آتش بسی را حتی در اعیاد مذهبی و مناسبات ملی نپذیرفتند.

العالم _ یمن

متجاوزان به یمن از اعیاد مذهبی، به عنوان فرصتی برای گسترش حملات میدانی استفاده می کنند از این رو حملات هوایی خود و فعالیت  مزدورانش در جبهه های نبرد را  افزایش می دهند، جنگ سعودی ها  در یمن تنها جنگ در جهان است که از ابتدای آن یعنی 4 سال پیش، هیچ آتش بسی در آن منعقد نشده است از این رو همه در یمن می پرسند چرا آل سعود و آل نهیان دست کم به اعیاد  مذهبی  احترام نمی گذارند؟ و چرا در شدت بخشیدن به دردها و بدبختی مردم یمن اصرار دارند؟

عید در یمن دیگر مانند گذشته نیست، عید امسال برای بار هفتم در یمن در شرایط دشواری با ادامه تجاوز و محاصره کشور توسط عربستان و امارات و ادامه مخالفت متجاوزان با هرگونه آتش بسی اگر چه برای چندین ساعت یا چندین روز برگزار شد.

علیرغم اینکه طعم اعیاد در این سال ها با بدبختی و گرسنگی ناشی از حملات متجاوزان و هدف گیری عمدی غیرنظامیان و زیر ساخت های کشور برگزار می شود اما شمار زیادی از مردم یمن معتقدند  پایداری و ثبات در برابر متجاوزان و ناکام گذاشتن  طرح های توطئه آمیز آنان در این کشور؛ طعم  شیرینی دارد که تاثیرات مثبتی به ویژه در اعیاد بر زندگی مردم دارد.

بازارهای صنعا و دیگر شهرها علیرغم افزایش قیمت ها و قطع حقوق ها و نابسامانی وضعیت اقتصادی ناشی از اقدامات متجاوزان به این کشور،  شاهد تردد زیاد مشتریان است.

شهروندان و فروشندگان بر افزایش دویست برابری  بهای پوشاک و مواد غذایی نسبت به سال گذشته شده تاکید کردند که به افزایش فشار مالی و هزینه ها منجر شده  که بسیاری تاب  تحمل آن را ندارند اما مردم مقاومت کرده و گفتند افزایش بها و نبود بسیاری از لوازم مورد نیاز مردم موجب نخواهد شد تا آنها در برابر عربستان و حامیانش تسلیم شوند.

برجسته ترین نشانه همکاری مردم در کمک به خانواده نظامیان در جبهه ها و تجهیز نیروهای ارتش و کمیته ها با سلاح و اموال و حتی هدایای عیدی است که زنان یمنی آماده کردند و برای همه مبارزان و نظامیان در مناطق مختلف و شهرها و جبهه های یمن ارسال کردند، مردم هم چنین از خانواده شهدا حمایت کرده و هدایای عید را در قالب کمپین عیدهای ما جبهه های ماست، برای آنان ارسال کردند.

هزاران نفر از مردم یمن نیز در پاسخ به دعوت عبدالملک الحوثی برای اعزام به جبهه های نبرد برای ناکام گذاردن عملیات ائتلاف متجاوز سعودی به ویژه در ساحل غربی، به این ندا پاسخ داده و کاروان های زیادی از مردان به الحدیده اعزام شده و شادی خود را در خط مقدم جبهه با رزمنده ها تقسیم کردند.

متجاوزان سعودی در تعطیلات عید نیز به حملات هوایی بیمارگونه خود به بیشتر شهرهای یمن حتی تا هنگام نماز عید ادامه دادند و بیشتر یمنی ها نیز هدف از این حملات را اصرار عربستان بر شدت بخشیدن  جنایت ها در حق غیر نظامیان و اقدام برای ترساندن شهروندان دانستند تا عید را جشن نگیرند یا نتوانند شادی و خوشحالی را اگرچه  موقتا، به دل ها  و لب های کودکانشان بنشانند.

متجاوزان هم چنین در روز عید حملات نظامی خود را به جبهه ها  شدت بخشیدند به گونه ای که مزدوران به بسیاری از مناطق در جبهه های الحدیده و  جبهه های حجه، صعده و البیضا حمله کردند با این تصور که فرصتی برای پیشروی میدانی پیدا کنند.

عربستان و امارات نیز با به راه انداختن موج بزرگی از شایعات و دروغ از پیروزی های خود در منطقه مران صعده و پایان کار نیروهای مقاومت خبر دادند  اما بعدها مشخص شد هیچ پیشروی نظامی در این منطقه صورت نگرفته بود و همه این ها فقط جنگ روانی و رسانه ای است که متجاوزان برای تضعیف روحیه و احساس مردم در عید قربان به راه انداخته اند.

حملات و اقدامات خودسرانه عربستان و امارات در روزهای عید، فقط به مناطق تحت تسلط ارتش و کمیته های مردمی منحصر نشد بلکه حتی به مناطقی که دو دولت اشغال کرده بودند نیز امتداد یافت در عدن نیز ساکنان از غلبه اندوه و نابسامانی وضعیت معیشیتی و نبود هرگونه کمک  سخن می گویند به گونه ای که متجاوزان هیچ کمک مالی یا حقوقی  حتی به مزدوران خود پرداخت نکرده اند، که به نارضایتی و سرقت به بانک ها و موسسات و ادامه ترورها  منجر شده است، در تعز نیز درگیری جدیدی میان سلفی ها و اخوان درگرفت به گونه ای که متجاوزان  برای تضعیف آنان و ادامه تسلط کامل بر آنان به اختلاف افکنی اقدام کردند که به ادامه جنگ و هلاکت شمار زیادی از دو طرف منجر شد.

وضعیت ساکنان جزیره سقطری نسبت به مناطق دیگر دشوارتر است به گونه ای که رسانه های یمنی اعلام کردند عربستان بخش زیادی از این جزیره را جدا کرده و در صدد احداث بندری نفتی در آن است این بدان معناست که سعودی ها و اماراتی ها در صدد اشغال این جزیره و مصادره دائم آن هستند.

امارات طی چنین روز گذشته نیز درصدد تضعیف قدرت  عبد ربه منصور هادی بود و هم اکنون نیز در صدد اخراج کامل اتباع خود از این جزیره است.

در المهره نیز مردم علیه حضور سعودی ها قیام کردند که به دنبال آن عربستان برای تحقق سیاست های آشکار خود در تبدیل یمن به بازار ویژه ای  رای تولیدات خود یا تولیداتی که  فقط  از خاک خود وارد می شود، اصرار بر بستن ورودی های این استان و جلوگیری از تجارت یا واردات عمان به این منطقه کرد. 

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها