آمریکا یک بمب اتمیِ سنگرشکن آزمایش کرد

آمریکا یک بمب اتمیِ سنگرشکن آزمایش کرد
شنبه 3 شهريور 1397 - 16:02

بنا بر برخی گزارش‌ها، نیروی هوایی آمریکا اخیرا یک بمب اتمی ارتقا یافته‌ی سنگر شکن را با استفاده از بمب‌افکن رادارگریز بی-۲ مورد آزمایش قرار داد.

العالم _ آمریکا

در حالی که تحرکات نظامی آمریکا با تشکیل «نیروی فضایی» این کشور به عنوان یکی از شاخه‌های نیروهای شکل جدیدی به خود گرفته است، خبرها حاکی است که نیروی هوایی واشنگتن اخیرا یک آزمایش اتمی تازه انجام داده است.

به نوشته «واریر مِیون»(Warrior Maven) نیروی هوایی آمریکا با استفاده از بمب‌افکن رادار گریز بی-۵۲ یک بمب اتمی ارتقا یافته سنگرشکن را آزمایش کرد تا دقت و توانایی تخریب این بمب را ارزیابی کند.

بنا بر این گزارش، نیروی هوایی آمریکا بمب اتمی بی ۶۱-۱۲ (B۶۱-۱۲) را ارتقا داده و آن را قادر برای استفاده در عملیات‌های نفوذ در عمق زمین و تخریب سنگرشکن‌ها کرده است.

مدیر «پروژه اطلاعات اتمی» مدعی است ارتقای این بمب اتمی، هدف قرار دادن اهداف قابل رویت و همچنین اهداف مخفی و زیرزمینی را میسر کرده است.

«هانس کریستینسن» در این باره گفت: «مزیت اصلی بی ۶۱-۱۲ آن است که همه توانمندی‌های بمب‌های (اتمی) جاذبه‌ای در زدن سناریوهای مورد هدف را در یک بمب جمع کرده است. این بمب ارتقا یافته می‌تواند علیه یک هدف "ساده و تر و تمیز" تا اهداف زیرزمینی و "کثیف" مورد استفاده قرار گیرد».

وی افزود: «یک سلاح اتمی که بعد از نفوذ و رسوخ به زمین منفجر شود، به طور موثری انرژی انفجاری خودش را به درون زمین منتقل می‌کند و در نتیجه بمبی موثر و کارآمد برای از بین بردن اهداف مستقر در زیر زمین است».

رسانه‌ها اشاره‌ای به مکان آزمایش این بمب اتمی ارتقایافته و سنگرشکن نکرده‌اند اما پیش از این، برخی خبرها درباره آزمایش دو بمب اتمی بی ۶۱-۱۲ در تاریخ نهم ژوئن در «نوادا» مخابره شده بود.

در گزارش‌های قبلی اعلام شده بود که آزمایش این بمب‌های اتمی را مشترکا «اداره امنیت ملی اتمی» وزارت انرژی و نیروی هوایی این کشور انجام دادند.

ارتقای بمب‌های اتمی آمریکا در حالی صورت گرفته که طبق قوانین بین‌المللی از قبیل معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی(ان‌پی‌تی) دارندگان سلاح‌های اتمی باید به سمت کاهش و امحای بمب‌ اتمی حرکت کنند.

تحرکات نظامی آمریکا نه تنها در زمین، هوا و دریا بلکه در عرصه فضا هم تشدید شده است.

«دونالد ترامپ»  ۲۸ خردادماه سال جاری فرمان تشکیل «نیروی فضایی» به عنوان یکی از شاخه‌های نیروی مسلح آمریکا را صادر کرد تا «نیروی فضایی» به عنوان ششمین شاخه نیروهای مسلح در کنار ارتش، نیروی هوایی، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و گارد ساحلی قرار گیرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها