جزئیات جدید از قاچاق نفت عراق/ پای اماراتی ها در میان است؟

جزئیات جدید از قاچاق نفت عراق/ پای اماراتی ها در میان است؟
شنبه 3 شهريور 1397 - 18:26

یک رسانه قطری مدعی نقش برخی جناح ها و احزاب سیاسی عراق در قاچاق نفت این کشور به امارات شد و نوشت که برخی از شیخ های سرشناس اماراتی در ابوظبی، شارجه و فجیره نیز در این امر دست دارند.

العالم _ عراق

روزنامه العربی الجدید در گزارشی که در رسانه های عراقی بازتاب یافت، مدعی شد: حدود 40 گروه عراقی و 10 حزب سیاسی عراق از نفت قاچاق جنوب عراق تامین مادی می شوند؛ همچنین برخی احزاب کرد عراق نیز از نفت غارت شده شمال این کشور خود را تامین می کنند.

این روزنامه افزود: پرونده قاچاق نفت عراق اخیرا افزایش سنگین تر شده است و بدلیل زیان های روزانه عراق در اثر قاچاق نفت خام و مشتقات آن از سال 2003 تاکنون، دولت این کشور به چالش کشیده شده است.

این روزنامه به نقل از یک وزیر عراقی نوشت: مقامات رسمی عراق در مورد قاچاق نفت از طریق آب های خلیج فارس با کمک باندها و مافیای قاچاق به روش های مختلف، با مقامات اماراتی گفتگو کردند و مشخص شد که برخی طرف ها اماراتی از جمله برخی شیخ های سرشناس در ابوظبی، شارجه، فجیره و راس الخیمه در همکاری با باندها و مافیای نفت عراق نقش داشته اند.

این وزیر که خواست نامش فاش نشود گفت: بیشتر نفت قاچاق عراق به شارجه، راس الخیمه و الفجیره برای تامین خوراک نیروگاه های برق و یا ترکیب با نفت خام ایران برای کاهش درصد گوگرد می رود و پولی که باندها از قاچاق نفت به دست می آورند در بانک های امارات سپرده گذاری می شوند.
وی تاکید کرد که در دفاتر قاچاقچیان نفت عراق مجوزهای حمل و گمرک با مهر شرکت های اماراتی که در بندر های امارات دفتر دارند، یافت شده است.

پرونده قاچاق نفت عراق از مشکلات اصلی است که دولت عراق از سال 2003 با آن مواجه شده است و بر اساس برآورد، عراق سالیانه حدود یک میلیارد دلار از این ناحیه دچار زیان می شود.

پربیننده ترین خبرها