با خروج 3 هزار رسته شغلی از دست خارجی ها؛

کویتی ها وارد عرصه کار می شوند!

کویتی ها وارد عرصه کار می شوند!
شنبه 3 شهريور 1397 - 21:58

رئیس دیوان خدمات شهری کویت اعلام کرد که برای تحقق سیاست کویتی سازی مشاغل کشور بیش از 3 هزار و 140 رسته شغلی از اتباع بیگانه گرفته می شود و در اختیار شهروندان کویتی قرار می گیرد.

العالم - آسیا

'احمد الجسار' به خبرگزاری دولتی کویت (کونا) گفت: شغل های مذکور در نهادهای مختلف حکومتی قرار دارد و به زودی قراردادهای غیر کویتی های شاغل، لغو و فرصت های موجود در اختیار اتباع کشور قرار می گیرد .

به گفته الجسار، اکنون بیش از 44 هزار و 500 غیر کویتی در این مشاغل که عمدتا در زمینه های آموزش ، خدمات و امورمهندسی است ، فعالیت دارند .

مقام کویتی ادامه داد:دولت تلاش دارد طی چهار سال آینده سهم اتباع کویتی در برخی مشاغل را تا 100 درصد افزایش دهد و در شمار دیگری از مشاغل این سهم دستکم به 75 درصد برسد.

از 4 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت کویت حدود 3 میلیون و 100 هزار نفر آن کارگران خارجی و عمدتا از شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا هستند.

وزارت کار و امور اجتماعی کویت اعلام کرده است که در سال جاری میلادی روادید ورود به کویت برای اقامت و اشتغال را کاهش داده تا از این طریق فقط بر اساس نیازهای ضروری شرکت های تجاری، اتباع خارجی جذب کارشوند.

این وزارتخانه قصد دارد با محدود کردن صدور پروانه اقامت به اتباع خارجی٬ شمار افراد غیرکویتی مقیم را به یک سوم جمعیت این کشور کاهش دهد و تنها از نیروهای متخصص و فنی استفاده کند.

دولت کویت به دلیل نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی طی ماه های اخیر یارانه های حمایتی بنزین را کاهش و هزینه های آب و برق را افزایش داده است که البته با اتخاذ پاره ای از تدابیر شهروندان کویتی از این گرانی مستثنی شده اند اما اتباع خارجی مقیم برای ادامه اقامت در کویت باید هزینه های گزافی را بپردازند.

افزایش هزینه های زندگی و تورم و افزایش قیمت بنزین، آب و برق و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در کویت نیز سبب خروج روز افزون اتباع خارجی از کویت شده است.

رفتار پیمانکاران کویتی با کارگران خارجی یکی از مشکلات اصلی کارگران در این کشور محسوب می شود.

فیلیپین در ماه فوریه پس از کشته شدن کارگر زن فیلیپینی که جسدش در سردخانه پیدا شد، سفر کارگران کشورش به کویت را ممنوع کرد. 

این بحران زمانی عمیق‌تر شد که به دنبال فیلم‌های منتشر شده از کارمندان سفارت فیلیپین در کویت که در حال کمک به کارگران جهت فرار از منازل کارفرمایان خود بودند. این مساله سبب شد کویت ، سفیر فیلیپین را اخراج کند .

به دنبال این ماجرا، دو کشور برای دستیابی به توافق بر سر کارگران زن وارد مذاکره شدند و مقام های فیلیپینی اعلام کردند، ممکن است این توافق منجر به رفع ممنوعیت شود اما تشدید تنش دستیابی به این توافق را با تردید روبه رو کرد تا جایی که رئیس جمهوری فیلیپین به روزنامه‌نگاران گفت: منع اعزام کارگران دائمی خواهد ماند و استخدام به ویژه خدمتکاران زن در منازل اجرایی نخواهد شد.

براساس آمار وزارت خارجه فیلیپین حدود 262 هزار فیلیپینی در کویت کار می‌کنند که حدود 60 درصد از آنها خدمتکاران زن در منزل هستند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها