الاخبار: دستیاران بن سلمان خواستار انتقال جنگ از یمن به لبنان شدند

الاخبار: دستیاران بن سلمان خواستار انتقال جنگ از یمن به لبنان شدند
دوشنبه 5 شهريور 1397 - 07:33

روزنامه «الاخبار» لبنان از جلسه ای خبر داد که در آن دستیاران «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی توصیه کردند که جنگ از یمن به لبنان منتقل شود.

العالم ـ عربستان سعودی

روزنامه الاخبار این خبر را در شماره امروز (دوشنبه) خود بر اساس گزارش دیپلماتیک محرمانه ای منتشر و اعلام کرد که این روزنامه از محتوای آن اطلاع یافته است.
این گزارش که طرف های تاثیرگذار لبنان هم در جریان آن قرار گرفته اند، درباره جلسه ای است که در ریاض به ریاست محمد بن سلمان و تعدادی از مقام های سعودی از جمله «عادل الجبیر» وزیر خارجه، «خالد الحمیدان» رئیس دستگاه اطلاعاتی و یکی از دستیاران ویژه ولی عهد سعودی برگزار شد.
گرچه در این گزارش به تاریخ جلسه اشاره نشده اما گفته شده که در آن درباره نتایج سیاسی و نظامی آزادی مناطق جنوب سوریه بوسیله ارتش این کشور با همکاری همپیمانان آن از جمله روسیه، بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.
همچنین در این جلسه نتایج درگیری های اخیر در یمن و تاثیر و پیامدهای سلبی آن بر جایگاه عربستان سعودی در کشورهای عربی و اسلامی و چگونگی جبران آن برای ایجاد موازنه جدیدی با ایران در منطقه مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، دستیاران بن سلمان خواستار انتقال جنگ از یمن به فضای داخلی لبنان شدند.
الاخبار به نقل از این گزارش نوشت: پس از افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران و حزب الله برای خروج از سوریه، انتقال جنگ از یمن به لبنان مفید خواهد بود.
این روزنامه لبنانی نوشته، پس از این نشست حمله رسانه ای در عربستان علیه لبنان آغاز شد که مهمترین آن مطلبی در روزنامه «عکاظ» با عنوان «لبنان؛ صبر حدی دارد» به قلم «خالد السلیمان» که به نزدیکی اش به دفتر ولی عهد معروف است، بود.
در نوشته عکاظ آمده بود: لبنان نمی تواند به تناقضات خود ادامه دهد. از یک سو دولت آن مواضعی بی فایده به ما تحویل می دهد و از سوی دیگر برخی از احزاب سیاسی آن با ما خصومت می کنند؛ بنابراین چیزی ما را مجبور نمی کند که این حالت گسست سیاسی لبنان را تحمل کنیم.
در پایان مطلب نویسنده عکاظ خواستار آن شده بود که درباره لبنان تصمیم گیری نهایی اتخاذ شود به طوری که یا حزب الله که به ایران نزدیک است تحت فشار قرار گیرد یا اینکه فرقی بین دولت و حزب الله گذاشته نشود.
به گزارش ایرنا، گزارش روزنامه الاخبار درباره توصیه نزدیکان بن سلمان برای انتقال جنگ از یمن به لبنان در حالی است که هنوز یک سال از استعفای بحث برانگیز «سعد الحریری» از مقام نخست وزیری لبنان که گفته شد تحت فشار ریاض برای تاثیرگذاری بر معادلات داخلی لبنان بود، نگذشته است.

پربیننده ترین خبرها