تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه اجرایی شد

تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه اجرایی شد
دوشنبه 5 شهريور 1397 - 14:53

دور جدید تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو به اتهام دست داشتن روسیه در مسمومیت جاسوس دوجانبه روس از امروز اجرایی شد.

العالم-آمریکا

 آخرین دور از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه در واکنش به  دخالت مسکو در مسمومیت «سرگئی اسکریپال» از امروز (دوشنبه) اجرایی شد. مسکو وعده داده که به این اقدام واکنش مناسب نشان خواهد داد.

بنابر گزارش شبکه خبری راشاتودی، بر طبق اطلاعات وزارت خارجه آمریکا که در وب‌سایت فدرال هم منتشر شده، به محدودیت‌های جدید واشنگتن علیه مسکو اشاره شده که با هدف همکاری هر چه بیشتر روسیه با آمریکا اعمال می‌شوند. این تحریم‌ها در ارتباط با متهم کردن روسیه به دست داشتن در مسمومیت اسکریپال و دخترش  در انگلیس در ماه مارس گذشته و استفاده از سلاح شیمیایی در این زمینه اعمال می‌شوند. آمریکا در شرایطی روسیه را تحریم می‌کند که تاکنون هیچ شواهدی در زمینه ارتباط روسیه با این واقعه منتشر نشده است.

در این تحریم‌ها کمک خارجی به روسیه بر طبق قانون مربوط به کمک خارجی سال ۱۹۶۱ ممنوع شده است. البته کمک‌های بشردوستانه فوری مستثنا هستند. همچنین صادرات  تسلیحات و تجهیزاتی که کاربردهای دوگانه دارند هم به روسیه ممنوع اعلام شده است. علاوه بر اینها، هر گونه (تخصیص) اعتبار و کمک مالی از جانب موسسات، آژانس‌ها و یا سازمان‌های آمریکایی از جمله بانک صادرات و واردات آمریکا به روسیه ممنوع می‌شود. این محدودیت‌ها به مدت یک سال و تا زمان صدور اعلامیه بعدی معتبر خواهند بود.

وزارت خارجه آمریکا در عین حال اعلام کرده که ضروری است که در راستای منافع ملی آمریکا تحریم‌ها در بخش صادرات و نیز صادرات مجدد محصولات و فناوری‌هایی که برای همکاری در زمینه مسایل فضایی و ایمنی هوانوردی غیرنظامی لازم است، لغو شوند. با این حال آمریکا همچنین روسیه را تهدید کرده است که احتمالاً این کشور طی دو ماه آینده باز هم تحریم خواهد شد که این تحریم شامل ممنوعیت پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه به آمریکا خواهد بود.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه هفته گذشته گفته بود که  واشنگتن طبق معمول هیچگونه شواهد و یا  دلیلی ارائه نمی دهد و  مسکو به این اقدامات به صورت متقابل پاسخ خواهد داد. 

به تازگی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی مصاحبه‌ای گفت: «بر اساس اطلاعیه‌ای که روز ۲۲ آگوست منتشر شده است انتظار داریم روز ۲۷ آگوست تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه اعمال شود.وی گفت: مسکو به این اقدامات به صورت متقابل پاسخ خواهد داد. »

وی در ژنو سوئیس گفت: «در حال حاضر ۴۵۰ شرکت روسیه توسط آمریکا تحریم شده است. آمریکایی‌ها نباید فکر کنند که در این زمینه مصون خواهند بود.»

واشنگتن در روز ۸ آگوست با متهم کردن مسکو به دست داشتن در ترور بیولوژیک سرگئی‌اسکریپال، یک جاسوس دوجانبه روس، در لندن با استفاده از مواد شیمیایی این اقدام را نقض قوانین بین‌المللی دانسته و تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها