وزیر خارجه آلمان: اروپا باید به سیاست‌های تحریمی آمریکا واکنش نشان دهد

وزیر خارجه آلمان: اروپا باید به سیاست‌های تحریمی آمریکا واکنش نشان دهد
دوشنبه 5 شهريور 1397 - 15:23

ماس ضمن اعلام اینکه کشورش سیاست خارجی جدیدی در ارتباط با آمریکا در پیش می‌گیرد، گفت که بروکسل باید به سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه روسیه، چین و ترکیه واکنش نشان دهد.

العالم _ اروپا

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان از اعلام سیاست خارجی جدید این کشور در ارتباط با آمریکا در چند هفته آتی خبر داد.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، ماس امروز دوشنبه در جریان نشست سالانه سفرای آلمان درباره روابط  کشورش با آمریکا گفت: «زمان آن رسیده است که ما روابط فراآتلانتیک را با روش انتقادی و حتی خود انتقادی مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم. ما می‌خواهیم  اتحاد چند جانبه‌ای را در قالب شبکه‌ای برای دفاع و توسعه قوانینمان که به  تغییرات آب‌وهوایی، تجارت آزاد و مهاجرت مربوط می‌شوند، شکل دهیم.»

وی افزود: «وقتی مبانی ناتو زیر سوال می‌روند در این صورت ما با یک واقعیت راهبردی جدید مواجه هستیم. با تقویت ستون‌های روابط اروپایی در روابط فراآتلانتیک، آمریکا و اروپا در آینده می‌توانند به یکدیگر تکیه داشته باشند. اولویت سیاست خارجی ما اتحادیه اروپای مستقل و قوی است. ما باید به نیروهایی بپیوندیم که نمی‌توانند روی پای خود بایستند.»

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ماس نوشت  که اروپا باید به سیاست تحریم‌های آمریکا که روسیه، چین و ترکیه را هدف قرار داده‌اند، واکنش نشان دهد. وزیر خارجه آلمان گفت: «واشنگتن ما را به سیاست مبنتی بر پاسخ به تحریم‌های خود سوق می‌دهد که به اروپا و آلمان ارتباط دارند. ما باید هر چه سریعتر به تحریم‌های ناهاهنگ و غیر مستقیم آمریکا علیه روسیه، چین و ترکیه و حتی دیگر شرکای تجاری مهم خود پاسخ دهیم.»

این مقام آلمانی همچنین گفت: « پیروزی "دونالد ترامپ" در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 نشان داد که ما آنقدر که فکر می‌کردیم آمریکا را نمی‌شناسیم.»

این موضع‌گیری در شرایطی صورت می‌گیرد که ماس سه‌شنبه هفته  گذشته در گفت‌وگو با روزنامه «هاندلزبلات» اعلام کرده بود که برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، باید سیستم پرداخت مالی مستقل از آمریکا ایجاد شود و افزود: «زنده بودن توافق هسته‌ای بهتر از بحرانی است که ممکن است خاورمیانه را تهدید کند.» صدراعظم آلمان سپس از این اظهار نظر وزیر خارجه‌اش، عقب‌نشینی کرد.

وزیر خارجه آلمان همچنین گفت: «آلمان نیازمند روابط متوزان با کاخ سفید است که وقتی آمریکا از توافق هسته‌ای خارج می‌شود، (اروپا)  دارای قدرت باشد.»

پربیننده ترین خبرها