تماس تلفنی اردوغان با ترزا می برای برون‌رفت از بحران اقتصادی

تماس تلفنی اردوغان با ترزا می برای برون‌رفت از بحران اقتصادی
دوشنبه 5 شهريور 1397 - 18:11

رئیس‌جمهور ترکیه و نخست‌وزیر انگلیس به صورت تلفنی درباره مسائل مختلفی از جمله روابط دوجانبه و تحولات سوریه صحبت کردند.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس بر لزوم تقویت روابط دوجانبه برای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی تاکید کرد.

به نوشته خبرگزاری «هابر ترک» به نقل از منابعی در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان در این تماس با درخواست برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه و بهبود روابط اقتصادی، گفت این مسئله می‌تواند به آنکارا کمک کند تا از بحران ارزی و تحریم‌هایی که آمریکا بر آنها اعمال کرده، سربلند بیرون بیاید.

این دو همچنین توافق کردند که وزرای دارایی و خزانه‌داری دو کشور در آینده با یکدیگر دیدار و زمینه‌سازی تقویت روابط اقتصادی را انجام دهند.

رئیس جمهور ترکیه و نخست‌وزیر انگلیس همچنین درباره آخرین تحولات میدانی سوریه از جمله وضعیت ادلب و احتمال عملیات ارتش برای آزادسازی آن از دست معارضان و تروریست‌ها گفت‌وگو کردند.

طی روزهای اخیر درپی اعمال تحریم از سوی آمریکا علیه ترکیه و مخالفت آنکارا با آزادی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی، تنش‌ها بین دو کشور شدیدا افزایش یافته است.

ایالات متحده چهارشنبه (۱۰ مرداد) «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت برانسون تحریم کرد. درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفت.

طی دو هفته اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که «رجب طیب اردوغان» از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر ۶.۲ لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

اردوغان نیز روز سه‌شنبه (۲۳ مرداد)، با بیان اینکه آمریکا از اقتصاد به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، گفت که تولیدات و تجهیزات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهند کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها