پیام رئیس‌جمهور ایران به سلطان عُمان

پیام رئیس‌جمهور ایران به سلطان عُمان
دوشنبه 5 شهريور 1397 - 18:31

سفیر ایران در سلطنت عمان از سلطان قابوس پادشاه این کشور، برای شرکت در اجلاس سران مجمع گفت و گو و همکاری های آسیا در تهران دعوت به عمل آورد.

العالم _ ایران / سیاسی

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نوری شاهرودی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سلطان نشین عمان در دیدار با ' خالد بن هلال البوسعیدی' وزیر دیوان سلطنتی این کشور پیام رییس دعوت رییس جمهوری اسلامی ایران را جهت شرکت سلطان قابوس در این نشست به وی تقدیم کرد.
مجمع گفت وگو و همکاری های آسیا (ACD) با هدف کمک به توسعه اقتصادی و فراهم سازی بسترهای رسیدن به صلحی پایدار از طریق گفت وگو و تعامل درون منطقه ای میان دولت ها در وهله اول و سایر بازیگران در وهله دوم تشکیل شده است .
این مجمع را به گونه ای می توان فراگیر ترین اجلاس آسیایی دانست که می کوشد با حضور کشورهای مختلف از اتحادیه ها و انجمن ها و تشکلهای منطقه ای در گستره آسیا ،بیش از پیش زمینه تفاهم و گفتگو را برای رسیدن به صلحی پایدار در قاره کهن فراهم کند.از آنجا که گفته میشود قرن 21 قرن آسیا است تعامل و همکاری میان کشورهای این قاره کهن بیش از پیش مهم و ضروری تلقی می شود.
عضویت جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی همکاری آسیا طی سومین اجلاس وزاری خارجه کشورهای عضو در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۰۴ ( ۳۱ خرداد ۱۳۸۳) در چین به تصویب رسید و نهمین جلسه سران آن مهرماه آتی در تهران برگزار می شود.
این گزارش می افزاید : در دیدارسفیر ایران با مقام عمانی همچنین موضوعات مهم همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 
سفیر جمهوری اسلامی ایران با تشکر و قدردانی از مقامات عمانی در مساعدت برای گشایش مسیر همکاری های اقتصادی دو کشور بویژه در زمینه اعطای روادید فرودگاهی به اتباع ایران و توسعه خطوط حمل و نقلی هوایی و دریایی میان دو کشور اظهار داشت: برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در تیرماه گذشته در مسقط، فرصت های زیادی را پیش روی تجار و فعالان اقتصادی دو کشور قرار داده است.
خالد البوسعیدی متقابلا ضمن قدردانی از مساعدت های مسوولین محترم جمهوری اسلامی و تلاش های سفارت و سفیر جمهوری اسلامی در فراهم سازی بستر همکاری های دو کشور بویژه گسترش حضور بخش خصوصی ایران در عمان، آمادگی دولت کشورش را برای هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های اقتصادی و تجاری اعلام داشت و ابراز امیدواری نمود که هیات عمانی در عالی ترین سطح در اجلاس آسیایی مجمع گفتگوی همکاری های آسیایی در تهران حضور یابد.
سلطنت عمان که در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سیاست مستقلی نسبت به مسائل منطقه و به خصوص همکاری با جمهوری اسلامی ایران دارد ، تلاش زیادی برای آغاز گفت وگوهای تهران و کشورهای غربی برای حل اختلاف بر سر فعالیت های هسته ای به عمل آورد.
هفدمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تیر ماه گذشته در مسقط با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان برگزار شد و طی آن دو طرف توافقنامه ضمانت صادرات را امضا کردند. 
عمان بعد از تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از برجام هم با انتقاد از این تصمیم ، واشنگتن را از رویارویی با ایران برحذر داشت.
سلطان قابوس سه بار به ایران سفر کرده است که آخرین آن شهریور ماه سال 1392 در ماههای آغاز ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها