سخنگوی انصارالله در آستانه دور جدید مذاکرات در ژنو؛

آل سعود حکومتی وابسته به خود را در یمن می خواهد/ «منصور هادی» بخشی از مشکل یمن است

آل سعود حکومتی وابسته به خود را در یمن می خواهد/ «منصور هادی» بخشی از مشکل یمن است
دوشنبه 5 شهريور 1397 - 20:57

سخنگوی جنبش انصارالله یمن در آستانه دور جدید مذاکرات صلح در ژنو گفت که این جنبش بار دیگر به رئیس‌جمهور مستعفی یمن اعتماد نخواهد کرد و او خود بخشی از مشکل یمن است.

العالمیمن

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن وجود هرگونه اعتماد میان نیروهای یمن و ائتلاف سعودی را رد و تاکید کرد که نام «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن به عنوان یک شخصیت مورد توافق، مطرح نیست زیرا او خود بخشی از مشکل یمن است.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری «یونیوز» اظهار داشت: اعتماد میان ما و ائتلاف سعودی از بین رفته است و لذا باید میان ما یک توافق امضاء شود. این مشکلی است که در مذاکرات کویت هم وجود داشت. آنها خواستند که ما از طرف خود یک توافق را امضاء کنیم اما در مقابل، تنها وعده‌هایی شفاهی به ما بدهند. راه حل در این است که یک توافق جامع که تمامی طرف‌ها با نظارت بین‌المللی آن را امضاء می‌کنند، حاصل و سپس اعلام شود و همگی به آن پایبند باشند.

عبدالسلام در ادامه گفت که دولت عبدربه منصور هادی در پشت درهای بسته، تنها به آنچه خود می‌خواهد، اصرار می‌ورزد اما در رسانه‌ها می‌گویند که ما به چیزی پایبند نیستیم و راه حل نمی‌خواهیم.

دیگر به «عبدربه منصور هادی» اعتماد نمی‌کنیم

سخنگوی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که هادی خود بخشی از مشکل است. آیا این منطقی است که ما به این شخص که قاتل یمنی‌ها است و برای آنها سر و مصیبت آورده، بار دیگر اعتماد کنیم تا رئیس‌جمهور شود؟ ما نیاز به شخصی داریم که مورد قبول تمامی طرف‌ها باشد و چنین چهره‌هایی نیز وجود دارند اما اگر عربستان بخواهد هادی را به ما تحمیل کند، چنین امری محقق نخواهد شد. 

وی تاکید کرد: عبدربه منصور هادی نمی‌تواند حقوقی را به شما بدهد که خود ناقض آن است.

مسئله ائتلاف سعودی سلاح در یمن نیست؛ سلاح بهانه است

سخنگوی جنبش انصارالله افزود: سلاح مایه قوت ماست و ائتلاف سعودی اجازه نخواهد داد که ما هیچ حضور و مشارکت سیاسی داشته باشیم. زیرا عربستان نمی‌خواهد که یمن دارای دولتی قدرتمند باشد بلکه می‌خواهد این کشور یک رژیم وابسته به ریاض باشد. مشکل یمن اسلحه نیست زیرا ائتلاف عربستان بیشترین میزان اسلحه را وارد این کشور کرده است. بهتر است طرف مقابل ما، دلایل این تجاوز و افزایش میان سلاح‌ها در کشور را پیدا کند و این دلایل را از بین ببرد.

وی افزود: ما قول داریم که سلاح باید در دست دولت باشد. اما این دولت کیست؟ دولتی که چهار سال است با تو در حال جنگ است و مزدوران و خارجی‌ها را برای اشغال کشور وارد کرده است؟ این دولت نیست. آیا آنها نمونه مثبتی از دولت در جنوب کشور نشان داده‌اند. گروه‌هایی در جنوب یمن هستند که عبدربه منصور هادی را به رسمیت نمی‌شناسد و او را نمی‌پذیرند و در این بخش از کشور اسلحه در دست داعش و القاعده و سایر گروه‌ها است. ما قبول نمی‌کنیم که موضوع اسلحه تنها درباره ما اجرایی شود.

این مقام عالی‌رتبه انصارالله یمن تاکید کرد که مسئله ائتلاف سعودی سلاح‌های انصارالله نیست بلکه این ائتلاف دولتی وابسته به آل سعود در یمن می‌خواهد. اگر انصارالله با آل سعود همراه بود، بهترین انواع سلاح‌ها در اختیارش قرار می‌گرفت. لذا مسئله آنها سلاح نیست بلکه آنها هدف دیگری دارند و طرح مسئله سلاح، تنها یک ابزار برای تحقق آن هدف است.

راهکار سیاسی مورد نظر انصارالله

وی درباره ساختار دولت آتی در یمن گفت که راهکار سیاسی در یمن باید شامل تشکیل یک دولت مورد توافق همه طرف‌ها باشد و رایزنی‌های ششم سپتامبر آینده در ژنو باید شامل این راهکار سیاسی باشد.

عبدالسلام درباره دیدگاه انصارالله درباره این راهکار سیاسی گفت که باید یک نهاد سیاسی مورد توافق مانند ریاست‌جمهوری از طریق تشکیل یک شورای ریاستی یا انتخاب شخصی مورد توافق برای تصدی این پست، به وجود آید و پس از آن دولت وحدت ملی با مشارکت کلیه طرف‌ها تشکیل شود و پس از آن امور امنیتی و نظامی و مسئله انتشار سلاح در دست گروه‌های تروریستی مختلف پیگیری شود.

وی درباره دور بعدی مذاکرات در ژنو نیز گفت که این مذاکرات باید شامل راهکار سیاسی درباره مسئله ریاست‌جمهوری، تشکیل دولت و مسائل امنیتی باشد. از آنجا که سازمان ملل می‌گوید که جزئیات این مسئله باید در گفت‌وگوهای سیاسی بررسی شود، ما نیز می‌گوییم که هیچ مخالفتی با این امر نداریم مشروط به اینکه آنچه در مذاکرات کویت روی دارد، تکرار نشود. در کویت تنها شروط امنیتی و نظامی بدون بررسی راهکاری سیاسی طرح شد و تنها از ضرورت تسلیم اسلحه و عقب‌نشینی انصارالله سخن گفته شد.

نمی‌توان به سازمان ملل امیدی بست

این مقام انصارالله در ادامه ضمن محکوم کردن عدم وجود هیچ میزانی برای بازخواست ائتلاف سعودی به دلیل جنایاتی که علیه یمنی‌ها مرتکب می‌شود، گفت که سازمان ملل به دلیل فشارهای سیاسی آمریکا و انگلیس و پولهای سعودی و اماراتی نقش محدودی در یمن دارد.

عبدالسلام تصریح کرد که انصارالله به سازمان ملل هیچ امیدی نبسته است زیرا این سازمان تنها زمانی از خود واکنشی نشان می‌دهد، از طرف افکار عمومی در فشار قرار گیرد. این سازمان حتی نتوانست سفر هیأت  این جنبش از مسقط به صنعاء را پس از مذاکرات کویت مهیا کند و این بازگشت تنها سه ماه پس از ماندن در پایتخت عمان و از طریق سند تبادل اسرا با ائتلاف سعودی محقق شد.

پربیننده ترین خبرها