گزارش لحظه به لحظه جلسه سوال از رئیس جمهور/ نمایندگان از پاسخ های روحانی قانع نشدند

گزارش لحظه به لحظه جلسه سوال از رئیس جمهور/ نمایندگان از پاسخ های روحانی قانع نشدند
سه شنبه 6 شهريور 1397 - 08:27

نمایندگان مجلس از ۵ سوال طرح شده از رئیس‌جمهور درباره ۴ سال قانع نشدند و این سوال‌ها به قوه قضاییه ارجاع داده شد.

العالم - ایران / سیاسی

جلسه سوال از حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز (سه‌شنبه 6 شهریور) در صحن علنی مجلس در حال برگزاری است.

حسن روحانی رئیس‌جمهور دقایقی قبل برای بررسی طرح سؤال از رئیس‌جمهور وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

چه کسانی رئیس‌جمهوری را در مجلس همراهی می‌کنند؟

در این نشست برخی اعضای هیئت دولت همچون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات، محمد شریعتمداری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، رحمانی فضلی وزیر کشور، ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور و آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات، حجتی وزیر کشاورزی، رضا اردکانیان وزیر نیرو ... روحانی را همراهی کردند.

طبق ماده 212 آیین‌نامه داخلی پارلمان، بر اساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسی، در صورتی‌ که حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس‌جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سؤالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس ‌مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌نماید. هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس‌جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس‌جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس‌جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال‌کننده گزارش شود.

پس از یک ‌هفته از طرح سؤال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.

طبق تبصره یک این ماده، تعداد سؤالات نباید از پنج سؤال بیشتر باشد.

همچنین در تبصره 2 این ماده تصریح شده است پس از ارسال سؤال یا سؤالات برای رئیس‌جمهور، کاهش امضاها سبب خروج سؤال یا سؤالات از دستور نمی‌گردد.

بر اساس ماده 213 آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی.

مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر 30 دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نمایند. در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دوطرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس‌جمهور مطرح می‌گردد.

در تبصره این ماده آمده است پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس‌جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

پخش زنده جلسه سوال از رئیس‌جمهور/ حضور بیش از ۱۱۰ رسانه داخلی

بنابر اعلام مهدی کیایی، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس، نشست علنی مجلس برای سؤال از رئیس‌جمهور، علاوه بر شبکه رادیویی فرهنگ که طبق روال جلسات علنی پارلمان را پوشش می‌دهد، از شبکه خبر سیما نیز پخش می‌شود. 

به گفته وی، 50 رسانه خارجی و بیش از 110 رسانه داخلی نیز جلسه علنی مجلس برای سؤال از رئیس‌جمهور را پوشش خبری می‌دهند. 

► لحظه به لحظه با جسه طرح سوال از رئیس جمهور


لاریجانی: جلسه امروز می تواند کمال سیاست‌ورزی در کشور را نشان دهد

طبق اصل 88 قانون اساسی حداقل یک چهارم کل نمایندگان می‌توانند از وظایف رئیس‌جمهور سؤال کنند. عمیق‌ بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگو می‌داند. 

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 6 شهریور 97) گفت: برای حجاج عزیز بیت‌الله الحرام که این روزها به میهن عزیز بازمی‌گردند، قبولی طاعات را آرزومندیم و از اینکه امسال برای عزیزان امکان مناسبی برای انجام این فریضه الهی حاصل آمد از دولت عربستان سعودی تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز سؤال برخی نمایندگان از رئیس‌جمهور در دستور کار مجلس قرار دارد. به آقای رئیس‌جمهور و برخی اعضای هیأت وزیران که در جلسه حضور دارند خیرمقدم می‌گویم و ملاحظاتی را تقدیم می‌کنم.

وی افزود: طبق اصل 88 قانون اساسی حداقل یک چهارم کل نمایندگان می‌توانند از وظایف رئیس‌جمهور سؤال کنند. عمیق‌ بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگو می‌داند (مشروح نطق رئیس مجلس)


احمد امیر آبادی فراهانی هضو هیات رئیسه مجلس بعد از تشریح روند رسیدگی به طرح سوال از رئیس جمهور، محمد دهقان نماینده چناران و طرقبه را به عنوان نخستین سوال کننده برای ایراد نطق دعوت کرد.


دهقان: دولت چطور با این همه ژنرال، این میزان بی‌تدبیری داشت

محمد دهقان خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما ارزیابی از ذخایر خودتان نداشتید؟ دولت چطور با این همه ژنرال، این بی تدبیری داشت؟

محمد دهقان نماینده طرقبه به عنوان اولین نماینده سوال کننده‌ از رئیس‌جمهور پشت تریبون قرار گرفت؛‌ وی خطاب به روحانی گفت:  همان‌موقع که آقای جهانگیری ارز 4200 تومانی را اعلام کرد، کارشناسان گفتند این روش غلط است، سه ماه و نیم طول کشید شما این نظر را قبول کنید.

گزیده ای از سوالات دهقان از رئیس جمهور:

• چرا لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر نمی کنند؟ اگر کسی رانتی نبرده است، چرا با این خواست مخالفت می‌شود؟

• در زمانی که مردم با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند، دولت شما صدها میلیون دلار را برای سفر اختصاص داد تا بروند آنتالیا و …

 در زمان تحریک تقاضا، جلوی توزیع ارز را گرفتند، هم ارز صادرات و هم کسی می خواست 10هزار دلار ارز بفروشد، به عنوان قاچاق گرفتند.

• ارز ناشی از صادرات کالا که توسط شرکت‌های دولتی و خصولتی توزیع می‌شود، 10 میلیارد دلار است، اما دو میلیارد دلار توزیع شد

• آقای رییس جمهور، اگر شما توان نداشتید، دولت شما مردم را به صف کرد و سکه فروخت و جیب دلالان را پر کرد؟

• شما ارزیابی از ذخایر خودتان نداشتید؟ دولت چطور با این همه ژنرال، این بی تدبیری داشت؟

• به قیمت خالی کردن جیب مردم، گفته اند بیش از 80 هزار میلیارد تومان پول به کیسه تعدادی آدم مفت‌خوار و اندکی از ثروتمندان داده شود. ذخایر طلای کشور تلف شود

• ماده 598 قانون مجازارت اسلامی می‌گوید هرکسی موجب تضییع اموال دولتی می شود، باید هم مجازارت کیفری شود و هم جریمه. چه کسی می‌خواهد جبران کند؟


حاشیه جلسه | تسنیم -- حسن روحانی، رئیس جمهور دفترچه‌ای 47 صفحه‌ای تهیه کرده و در اختیار خبرنگاران و نمایندگان مجلس قرار داده است.  

در این دفترچه روحانی به 5 سوال نمایندگان پاسخ داده است.

در این کتابچه درباره اقدامات دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، تحریم‌های بانکی، کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی و ارزهای خارجی و ارزش پول ملی توضیحاتی ارائه شده است.


فرهنگی: نشانه ای از برنامه ریزی برای رفع رکود دیده نمی شود

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز نیز دومین نفری بود که برای طرح سوال از رئیس‌جمهور پشت تریبون قرار گرفت.

محور سخنان وی به شرح زیر است:‌

• رکود معضلی نیست که در دولت شما بوجود آمده باشد، از قبل بوده است، اما نبود برنامه مشخص برای آن در دولت شما، تشدید کرد. برنامه های علمی برای رکود وجود دارد، اما در دولت شما برنامه ریزی مدونی وجود ندارد

• این رکورد سنگین و بی‌سابقه درحالی است که بودجه سالانه افزایش پیدا کرده است. و نقدینگی افزایش یافته است

• رد شدن نقدینگی از 1600هزار میلیارد تومان موجب هجوم به بازار ارز و طلا شد

• تورم بانک مرکزی، زیر 10 درصد است، اما شواهد می‌گوید بالای 60 درصد است. رکود تورمی حاکم شده است.

• رکود تورمی حتی اگر کوتاه‌مدت باشد، می تواند تاثیر طولانی داشته باشد و باید دولت دست به اصلاحات اقتصادی می‌زد، اما تحولی انجام نداد

• از سال 92 دست به کدام تحول اقتصادی زده‌اید؟ در زمینه بیکاری، قاچاق و … و حتی یارانه‌ها که از آن انتقاد می‌کردید، اتفاقی نیفتاد

• معضلات را به دیگران حواله ندهید، حلقه مفقوده این سال‌ها، مدیریت بوده است.


نقوی حسینی: سؤال از رئیس جمهور خط قرمز نیست

نقوی حسینی، نماینده ورامین، قرچک و پیشوا در جایگاه سومین نماینده در طرح سوال خود از رئیس جمهور گفت: سؤال می‌تواند فرصتی طلایی برای وی باشد که شرایط کنونی جامعه، علل بروز مشکلات و راهکارهای خروج از آن را توضیح دهد

محور سخنان وی به شرح زیر است:‌

• سؤال می‌تواند فرصتی طلایی برای وی باشد که شرایط کنونی جامعه، علل بروز مشکلات و راهکارهای خروج از آن را توضیح دهد

• طرح کارورزی شما چه نتیجه ای داشت؟ 

• ما پشت سر شما هستیم و اعلام می کنیم مجلس پشت شماست 

• آقای رییس جمهور پشت سر رهبری بایستید تا همه کمکتان کنیم 

• شما را به خدا به درون نگاه کنید 

• آقای روحانی مرعوب تحریم ها نباشید

• همه می‌دانیم معضل امروز کشور، بیکاری است. آقای رییس جمهور خانواده‌ای را در نظر بگیرید حتی تا ۵ فرزند تحصیل کرده تا دکتری، از ۲۰ تا ۴۰ سال، شب‌ها پای سفره پدر که شاید خودش هم بیکار باشد، می‌نشینند.

• ۵ میلیون بیکار در این کشور. آقای رییس جمهور شما مجری قانون اساسی هستید که از شما خواسته اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی برای ملت ایجاد کنید. 

• به مردم بگویید شورای عالی اشتغال بالاترین مرجع اشتغال در کشور، در دوره شما چندبار تشکیل شده است؟ طرح کارورزی شما به کجا رسید؟ شما مجری قانون اساسی هستید، باید پاسخگوی مردم باشید

• از ظرفیتهای داخل کشور استفاده کنید، به نخبگان خودتان توجه کنید

• اشتغال مصیبت کشور است، ظرفیت های اشتغال مهمتر از شغل است. این همه روی بودجه مانور ندهید. 300 نوع شغل روی صنعت نهفته است


فولادگر: بگویید چه اقدامات اصلاحی برای بازار ارز و اقتصاد انجام داده‌اید؟

فولادگر، نماینده اصفهان در جایگاه چهارمین نماینده در طرح سوال خود از رئیس جمهور گفت: اینجانب در آغاز دولت یازدهم،‌ از برنامه‌های اقتصادی شماو وزیرتان حمایت کردم، اما چرا به همان برنامه پایبند نبودید که کشور به سمتی رفته است که هم معیشت مردم در خطر قرار گرفته و هم شاهد رکود پروژه های صنعتی و عمرانی هستیم و هم باید طلب‌هایشان را به صورت  اوراق مشارکت دریافت کنند؟

محور سخنان وی به شرح زیر است:‌

• بگویید چه اقدامات اصلاحی برای بازار ارز و اقتصاد انجام داده‌اید؟

• به وعده خویش درباره ترمیم تیم اقتصادی خود در ابتدای دولت دوازدهم عمل کرده اید؟

• در شعارهای تبلیغاتی دولت یازدهم به بهبود فضای کسب و کار که در دولت دهم اجرا نشده بود، تاکید کردید، اما گزار‌ش ها نشان می‌دهد چنین نشده است. 

• در شرایط رکودی فعلی بیشترین فشار را در بخش صنعتی و تولیدی خواهیم داشت


کرم پور: آقای رئیس جمهور، لطفا نفرمایید نمی شود، نمی گذارند

کوروش کرم پور، نماینده فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین در جایگاه پنجمین نماینده در طرح سوال خود از رئیس جمهور گفت: جناب آقای رییس جمهور مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند، اگر کالایی به صورت قاچاق وارد کشور شد، به صورت عمومی به آتش کشیده شود. گفتند مراد من فلان کولبر نیست، قاچاق‌های بزرگ را می‌گویم، پس از ان آیا در چشم من نمایند خوابی می‌ماند که برخورد با قاچاق را ببینم.

عدم توانایی دولت در برخورد با قاچاق چیست؟خطر جدی است و لازم است با جدیت تمام با آن مقابله شود. نفرمایید نمی‌شود، نمی‌گذارند.

محور سخنان وی به شرح زیر است:‌

• از قدرتی می‌گویم که به کمک مردم سوریه و عراق می‌رود و فرزند نامشروع آمریکا را شکست می‌دهد، اما از برخورد با قاچاق می‌ماند.

• آیا دستور رهبری مبنی بر برخورد با قاچاقچیان عمده در یک مورد هم اجرا شده است؟ 

• آقای رییس جمهور خطر جدی است، لطفا نفرمایید نمی شود، نمی گذارند


رئیس جمهور برای پاسخ به سوال نمایندگان مجلس پشت تریبون قرار گرفت

رییس جمهور در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس گفت: امیدوارم توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به این جلسه فرمودند، مراعات کنم

محور سخنان وی به شرح زیر است:‌

• این روز را روز مبارکی برای دموکراسی، کشور و مردمسالاری دینی می بینم. هیچ کس فکر نمی کند پاسخگو بودن به عنوان ضعف است. پاسخگو بودن به عنوان بالاترین نقطه قوه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است. همه مسئولان باید پاسخگو باشند در چارچوب وظایف خود و چارچوب قانون

• هیچ کس از مردم شریف ایران و از دوستان ما در جهان و دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی در بین مجلس و دولت است؛ مجلس دولت هدف بزرگی را بر دوش دارند و می‌بینند و این بار را باید با هم به مقصد برسانند

• این بار مسئولیت را باهمکاری یکدیگر باید به مقصود برسانند. 

• سوال نمایندگان محترم آن طور که می فهمم باید از دولت دوازدهم باشد نه یازدهم. لحن سوالات، سوالات دولت یازدهم و دوازدهم است. 

• با اینکه دولت یازدهم و دوازدهم دو شخصیت حقوقی هستند. همواره در دو دولت تلاش من این بوده که بین دولت و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است. 

• بسیاری از نمایندگانی که در برابرشان سخن میگویم در انتخابات 96 حضور فعال داشتند، در کابینه و لوایح و طرح ها کمک کردند. در کنار هم بودیم. ممکن است گله ای وجود داشته باشد اما گله ها دوستانه و برادرانه است. 

• به نظر من سوال نمایندگان محترم که در 5 بند تدوین شده است، و بسیاری از سوالات مشابه دیگر، سوالات ملت ایران هم هست.

• امروز برای مردم این سوال مطرح شده که چه شده است که باید برای آینده خود نگران باشد 

• این سوال به وجود آمده است که چرا سرعت ما رو به جلو بود اما در این هفت هشت ماه اخیر چرا ناگهان شرایط جدیدی آغاز شده است

• اشکال از آنجا شروع شد که تصور و امید مردم ایران نسبت به آینده تغییر کرد! چرا امید مردم تغییر کرد؟حتی بالاتر عده‌ای در خصوص عظمت نظام دچار شک شدند!

• ما باید برای مردم توضیح دهیم از این مشکلات با هدایت رهبری ، همکاری سه قوه و هماهنگی نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد!

• ما به مردم اطمینان می دهیم که اجازه نمی دهیم توطئه های ضد ایرانی آمریکا نتیجه دهد 

•  کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود

• پایان جلسه امروز اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و دو قوه و نیروهای مسلح و نظارت و رهبری مقام معظم رهبری است. نه ترسی از آمریکا داریم و نه ترسی از مشکلات داریم

رییس جمهور در پاسخ به پنج سوال نمایندگان مجلس: برای جلوگیری از قاچاق تولید باکیفیت داخلی است و باید کمک کنیم به تولید داخلی و خدمات با کیفیت در داخل.مگر کالایی که به لحاظ فرهنگی نمی‌توانیم سمتش برویم

سوال اگر این بود که چطور توانستیم از 25 میلیادر دلار قاچاق توانستیم برسیم به 12.5 میلیارد دلار در مدت 4.5 سال و چگونه می توانیم این میزان را با کمک نماینده های مجلس کاهش دهیم، من با ذوق بیشتری پاسخ می دادم

می دانید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرا قوه‌ایست. مبارزه با قاچاق تنها کار دولت نیست

• در قاچاق خروجی که عمدتا سوخت است، دولت با برنامه ریزی برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوییل برمبنای پیمایش، قاچاق ۷.۸ میلیارد به نیم میلیارد در سال 95 رسید

• در زمینه قاچاق، نقش نیروی انتظامی و سربازان گمنام و نیروهای نظامی دیگر بخصوص سپاه، پررنگ است. مرزهای جنوبی را در اختیار سپاه قرار دادیم و با کمک همه اینها توانستیم به این عدد برسیم.

• سوال باید چنین باشد که دولت چطور توانست قاچاق 25 میلیارد را به 12.5 میلیارد رساند و حالا برنامه‌اش چیست که به صفر برساند.

• برجام برای این بود که ما به دنیا ثابت کنیم که فعالیت هسته ای ما صلح آمیز است 

• آنها بنابر دروغی که ما را تهدید جهانی هستیم، ما را به فصل هفتم منشور سازمان ملل بردند

• دستاوردهایی در برجام داشتیم که از بین نمی‌رود. تحریم تسلیحاتی کشور را تقلیل دادیم به 5 سال که 2.5 سال دیگر تمام می‌شود

• در زمینه اقتصادی هم گشایش‌هایی هم حاصل شد

• بعد از امضای برجام و اجرایی شدن، تحریم‌هایی که مربوط به برنامه هسته‌ای بود، لغو شد. اما تحریم‌ها بخش‌های دیگر دارد که به هسته‌ای مربوط نیست. 

• با 278 بانک رابطه کارگزاری داریم. هزاران حواله رد و بدل می‌شود. 

• در زمینه بانک، 4 لایحه تقدیم مجلس کردیم که برای بانک اساسی است. برای حیثیت ایران اساسی است
• ما کشوری هستیم ضد پولشویی و ضدتروریسم. بنابراین این لوایح بسیار کمک می‌کند در ارتباط بانکی
• یکی تصویب شده، سه تا مانده است. درخواست می کنم تسریع کنید در تصویب این لوایح

در زمینه بیکاری، ببینید از سال ۸۴ تا ۹۱ چقدر بوده است؟ 

• اشتغالخالص ما آنقدر کم بوده که نمی توانم بگویم؛ ۱۰ هزار نفر بوده!

• اشتغال خالص ما در طول خالص ما دو میلیون و ۷۰۰هزار نفر است. این افتخار بزرگ برای کشور است.

• به آمار بانک مرکزی، مرکز آمار مراجعه کنید. البته اشتغال ارتباط خارجی می‌خواهد، امنیت داخلی می‌خواهد، آرامش سیاسی می‌خواهد. اما برای اولین بار در بهار ۹۷ بیش از داوطلب کار، کار ایجاد کردیم؛ ۷۱۱ هزار نفر جویای کار بودند، ۷۵۶ هزار کار ایجاد شده. 

• البته مردم ما قانع نیستند، هنوز بیکاری فراوانی داریم. بیکاری مضمن چندین ساله داریم، رقم بیکاری ما ۱۲.۱ درصد است و به نظر من قابل قبول نیست. خانواده‌های فراوانی هستند که این اشتغال را حس نکرده اند

• اگر دولت یازدهم و دوازهم مثل نهم و دهم کار می‌کرد، رقم بیکاری ما ۲۲ درصد بود. این هنر دولت یازدهم و دوازدهم است. که البته در همهاین زمینه ها قوای دیگر کمک کردند

• در خصوص ارز، کمی توضیح میدهم و مابقی برای وقت دوم، چرا شرایط ارز این چنین شد؟ آیا عامل اقتصادی، سیاسی، روانی و یا همه ی این ها بود. در نوبت دوم اشاره بیشتری می کنم، در زمینه ارز مسائل روانی سیاسی و سیاست خارجی آثارش بیشتر بوده است تا مسائل اقتصادی. 

• ما در مقطعی یک تصمیم گرفتیم و در مقطعی دیگر تصمیم دیگر. بعد و قبل تحریم امریکا تصمیمات متقاوتی گرفتیم و نتیجه تصمیمات هم اجماع اقتصاد دانان بود. اینکه می گویید چرا به مسافر ارز دادیم، خب ندهیم که می رود از کوچه و پس کوچه ارز می خرد که بر تمام اقتصاد تاثیر می گذاشت


ذوالنور:  برجام ماموریتش را انجام نداد

ذوالنور نماینده قم، در جایگاه ششمین نماینده در طرح سوال خود از رئیس جمهور گفت:  آقای روحانی شما رئیس جمهور سوئیس هستید یا جمهوری اسلامی؟

محور سخنان وی به شرح زیر است:‌

•  شما رییس جمهور سوییس هستید یا جمهوری اسلامی؟

• تضادهای آماری را چجوری ما باید بفهمیم؟ 

• اگر این آمارهایی که آقای رییس جمهور صحت داشته باشد باید در یک جا نمود داشته باشد

• باید جنس خارجی در بازار کم شده باشد و تولیدات داخلی بیشتر شده باشد و باید مصرف ما کم شده باشد که این اتفاق نیفتاده است.

• شما هنوز نماینده ویژه در ستاد مبارزه با قاچاق نداشتند و حتی یک جلسه خودتان حضور نداشتید.

• رهبری گفتند هدف برجام رفع تحریمها است وگرنه ضرر محض است، چرا با بانک‌های درپیتی ما مشکلی نداریم ولی با بانک‌های بزرگ مشکل داریم؟

• مردم یادشان است که گفتید با روز اول اجرایی شدن برجام همه تحریم‌ها لغو می‌شود

• مشکل این است که شما در برجام نتواستید تضمین بگیرید و آدرس غلط می‌دهید

• شما در مذاکرات برجام تضمین نگرفتین و جلوی تحریم را نگرفتید

• صد FATF هم تصویب شود فایده ندارد 


بخش دوم پاسخ رئیس جمهور به پرسش‌های نمایندگان آغاز شد

رییس جمهور در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس گفت: حادثه دی ماه ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی ماه اعلام کرد من در برجام نمی مانم مگر اینکه اروپایی ها تا غروب در بحث موشک با من همراه شود

محور سخنان وی به شرح زیر است:‌

• بدانید تخریب، خرابی می آورد. بدانید سیاه نمایی زندگی مردم را به سمت سیاهی می برد

• شعار علیه حسن روحانی باشد مشکلی نیست زیرا من نوکر مردم هستم. من اگر تهدید به ترور شوم برایم مهم نیست اما چطور برخی جرات کردند رییس جمهور را تهدید کنند چون فکر کردند بین قوا فاصله است

• بعد از آن تهدید و با ناآرامی داخل، مردم نگران شدند. بدانید تخریبِ، خرابی می‌آورد. بدانید سیاه نمایی، زندگی مردم به سمت سیاهی می برد. کلام نیست، شعار در گوشه و کنار نیست. البته اگر شعار درباره فردی مثل حسن روحانی باشد، اهمیتی ندارد. من اگر تهدید شوم به ترور، مهم نیست

 چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس جمهور مملکت را به ترور تهدید کنند؟ احساس کردند اختلاف وحود دارد، اگر اتحاد داشته باشیم،‌فیضیه انقلاب به جایی تبدیل نمی‌شود که آب به آسیاب دشمن بریزند

 بیاییم همه ما منصفانه قضاوت کنیم، اگر برجام هیچ بود چه غصه ای داریم، آمریکا رفته، ماهم برویم، از هیچ که نباید ترسید، شما گفتید که هیچ شرکتی نیامده، پس چرا الان می گویید شرکت ها رفتند؟ اگر نیامده است پس چگونه رفته است؟

 گفتید هواپیما کاغذی است و نیامده پس چرا الان نگرانید؟

 شما گفتید که سویفت برقرار نشده است مجبور شدیم خبرنگاران را ببریم بانک مرکزی ولی می گفتند که امکان ندارد برقرار شود. 

 کارشناسان می گفتند که محال است که PMD را حل کنید. اما حل شد. 

 تحریم بلند مدت 5 ساله شد. 

 ما معصوم نیستیم؛ من قول می دهم که هیچ گاه بدون خرد جمعی تصمیمی نگیرم، حتما ما اشتباه داشته ایم

 در موضوع ارز اینکه برخی ارز گرفته اند و کالا وارد نکرده اند، قوه قضائیه ما با آنها برخورد می کنند. اگر کسی کالایی کم آورده با آنها برخورد می شود

 رانت بوده مواردی ولی نه به آن وسعت، مشکل را در حد خودش ببینیم. وقتی مشکل را اضافه می کنیم، در حل آن هم دچار مشکل می شویم

 ممکن است بگویید رابطه دولت و مجلس ضعیف است. شاید درست باشد. اما اکثر مواقع وزاری ما در مجلس هستند

 مشکلات ما قابل حل است

 مردم عزیز ما همه توانمان را به کار گرفته ایم که کالاهای ضروری شما با قیمت مناسب در اختیار شما قرار گیرد

 همه تلاشمان را کردیم که تولید در مسیرش باشد

 همه کالا ها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد، قیمت های آب و برق و ... را دست نزدیم تا مردم در رفاه بیشتر باشند

 این هم تلاشی که در زمینه برق داشتیم و موفق شدیم، چون مردم با وزارت نیرو همکاری کرد

 اگر با گاز همکاری کنیم، صادرات گاز ما بیشتر خواهد شد

 اگرما صرفه جویی کنیم در مصرف نفت، نفت ما بیشتر صادر می شود

 من این نکته را یکبار دیگر گفته ام، دوران تحریم در اختیار من و شما و ملت ایران است

 اگر مردم و ما با مردم باشیم، سریع عبور می کنیم. اگر با هم نباشیم، زمان طولانی می شود


سخنان رئیس جمهور در مجلس به پایان رسید و مجلس را ترک کرد


پس از پایان پاسخ رئیس جمهور، نمایندگان مجلس به رای گیری الکترونیکی نسبت به قانع کننده بودن یا نبودن پاسخ های رئیس جمهور رای دادند.


► نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور درباره قاچاق ارز و کالا از رئیس جمهور قانع نشدند


► نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور درباره استمرار تحریم های بانکی قانع شدند


► نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور در مورد عدم کاهش بیکاری قانع نشدند.


► نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور در مورد رکود اقتصادی قانع نشدند!


► سوال پنجم در مورد افزایش نرخ ارز برای نمایندگان قانع کننده نبود

 

پربیننده ترین خبرها