روحانی: کاخ سفید در پایان جلسه امروز اندوهبار خواهد شد/ از مشکلات عبور خواهیم کرد/ راهکار جلوگیری از قاچاق کالا/ چرا شرایط ارزی چنین شد؟

روحانی: کاخ سفید در پایان جلسه امروز اندوهبار خواهد شد/ از مشکلات عبور خواهیم کرد/ راهکار جلوگیری از قاچاق کالا/ چرا شرایط ارزی چنین شد؟
سه شنبه 6 شهريور 1397 - 09:27

رییس جمهوری با حضور در مجلس شورای اسلامی به سوالات نمایندگان مردم پاسخ داد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای سخنان خود به توصیه‌های رهبر انقلاب به وی برای جلسه امروز اشاره کرد و گفت: این روز را من روز مبارکی برای دموکراسی و کشور و مردم‌سالاری دینی می‌بینم. هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطعه ضعف است، به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسئولان پاسخگو باید باشند،  هرکدام در چارچوب وظایف خود و در چارچوب قانون که برای همه مقرر شده است.

وی افزود: دشمنان و دوستان فکر نکنند امروز آغاز شکاف بین دولت و مجلس است،  این تصور کاملا اشتباه است،  مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و این بار مسئولیت را با همکاری همدیگر باید به مقصد برسانند.

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که بسیاری از نمایندگانی که در برابرشان سخن می‌گویم در سال 96 در انتخابات حضور فعال داشتند،‌ در کابینه دوازدهم دولت را یاری کردند،  اظهار داشت: ممکن است گلایه‌هایی را داشته باشیم اما گلایه‌ها دوستانه و برادرانه است.

روحانی ادامه داد: به نظرم سوال نمایندگان مجلس که در 5 بند تهیه شده است،  سوال‌های ملت ایران هم است،  نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس شورای اسلامی این سوال‌ها را دارند بلکه به اعتقاد من مردم هم این سوال‌ها را دارند که چرا بیکاری و وضع بانک اینچنین است. چرا رکود و رونق شرایطی را طی می‌کنند که مورد انتظار مردم نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردمی که در طول دولت یازدهم در چهارسال شاهد تحول در اقتصاد، فرهنگ، امنیت ملی و سیاست داخلی و خارجی بودند، این سوال مهم مطرح بوده که چه شده است که مردم باید از آینده زندگی و کشور خود نگران باشند،  گفت:‌ چرا حرکت ما در طول 4.5 سال همه چیز رو به تحول بود، همه آمارها وجود دارد. اما در این 7-8 ماه اخیر چرا شرایط نویی آغاز شد. ممکن است بفرمایید این شرایط نو از قاجاق بود، از سیستم بانکی بود، از ارز بود. به نظر بنده اشکال از تصور مردم از آینده ایران بود؛ ناگهان تصور مردم دچار تغییر شد.

روحانی اضافه کرد: اشتغال بسیار مهم است، بیکاری درد بزرگی است، نابسامانی بانکی مهم است، مساله رکود هم هم است، ارز هم مهم است، اما در برابر امید مردم ناچیز است. چرا مردم نسبت به آینده ایران دچار تردید شده‌اند؟ حتی بالاتر نسبت به آینده عظمت نظام دچار شک و تردید شده اند؟

از مشکلات عبور خواهیم کرد

وی تصریح کرد:‌ باید با زبانی درست و صحیح به گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که مردم باور کنند مشکلات این چند ماهه زودگذر است. ما باید برای مردم توضیح دهیم که از این مشکلات با هدایت رهبری و هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد. ما باید به ملت ایران عرض کنیم نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا پیروز شود. ملت مطمئن باشید ما نمی‌گذاریم یک مشت ضدایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده‌اند، بخواهند علیه ما توطئه کنند. کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود. بداند از پایان جلسه امروز به شدت اندوه‌بار خواهد شد. پایان جلسه امروز اتحاد بالاتر مجلس و دولت و بین همه مسئولان و سه قوه با نظارت و راهبری مقام معظم رهبری است. نه ترسی از آمریکا داریم و نه ترسی از مشکلات داریم و از مکشلات عبور خواهیم کرد.

راه جلوگیری از قاچاق کالا

رئیس‌جمهور تصریح کرد، برای جلوگیری از قاچاق نیازمند تولید باکیفیت داخلی هستیم و باید کمک کنیم به تولید داخلی و خدمات با کیفیت در داخل. مگر کالایی که به لحاظ فرهنگی نمی‌توانیم سمتش برویم. چطور توانستیم از 25 میلیادر دلار قاچاق برسیم به 12.5 میلیارد دلار در مدت 4.5سال. می‌دانید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرا قوه‌ای‌ است. مبارزه با قاچاق تنها کار دولت نیست.

روحانی با بیان اینکه در قاچاق گازوییل برمبنای پیمایش، قاچاق از 7.8 میلیارد به نیم میلیارد در سال 95 رسید،‌ تصریح کرد: در زمینه قاچاق، نقش نیروی انتظامی و سربازان گمنام و نیروهای نظامی دیگر بخصوص سپاه، پررنگ است. مرزهای جنوبی را در اختیار سپاه قرار دادیم و با کمک همه اینها توانستیم به این عدد برسیم. سوال باید چنین باشد که دولت چطور توانست قاچاق 25 میلیارد را به 12.5 میلیارد رساند و حالا برنامه‌اش چیست که به صفر برساند.

دستاوردهای برجام از بین رفتنی نیست

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: دستاوردهایی در برجام داشتیم که از بین نمی‌رود. تحریم تسلیحاتی کشور را تقلیل دادیم به 5 سال که 2.5 سال دیگر تمام می‌شود. در زمینه اقتصادی هم گشایش‌هایی هم حاصل شد. بعد از امضای برجام و اجرایی شدن، تحریم‌هایی که مربوط به برنامه هسته‌ای بود، لغو شد. اما تحریم‌ها بخش‌های دیگر دارد که به هسته‌ای مربوط نیست.

به گزارش تسنیم، وی افزود:‌ با 278 بانک رابطه کارگزاری داریم. هزاران حواله رد و بدل می‌شود. در زمینه بانک، 4 لایحه تقدیم مجلس کردیم که برای بانک اساسی است. برای حیثیت ایران اساسی است؛ ما کشوری هستیم ضد پولشویی و ضدتروریسم. بنابراین این لوایح بسیار کمک می‌کند در ارتباط بانکی. یکی تصویب شده، سه تا مانده است. درخواست می‌کنم تسریع کنید در تصویب این لوایح.

گزارشی از وضعیت بیکاری

رئیس‌جمهور به ارائه گزارشی از وضعیت بیکاری پرداخت و ادامه داد: در زمینه بیکاری، ببینید از سال 84 تا 91 چقدر بوده است؟ اشتغال خالص ما آنقدر کم بوده که نمی‌توانم بگویم؛ 10 هزار نفر بوده! اشتغال خالص ما دو میلیون و 700هزار نفر است. این افتخار بزرگ برای کشور است. به آمار بانک مرکزی و مرکز آمار مراجعه کنید. البته اشتغال ارتباط خارجی می‌خواهد، امنیت داخلی می‌خواهد، آرامش سیاسی می‌خواهد. اما برای اولین بار در بهار 97 بیش از داوطلب کار، کار ایجاد کردیم؛ 711 هزار نفر جویای کار بودند که 756 هزار کار ایجاد شد.

روحانی گفت: البته مردم ما قانع نیستند، هنوز بیکاری فراوانی داریم. بیکاری مضمن چندین ساله داریم، رقم بیکاری ما 12.1 درصد است و به نظر من قابل قبول نیست. خانواده‌های فراوانی هستند که این اشتغال را حس نکرده اند. اگر دولت یازدهم و دوازهم مثل نهم و دهم کار می‌کرد، رقم بیکاری ما 22 درصد بود. این هنر دولت یازدهم و دوازدهم است. که البته در همهاین زمینه ها قوای دیگر کمک کردند.

چرا شرایط ارزی چنین شد؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد،  تنها دولتی هستیم که با رشد منفی سر کار آمدیم، اما از سال 93 رشد اقتصادی داشتیم و 9 فصل پیاپی، رشد اقتصادی را پشت سر گذاشتیم. اما چرا شرایط ارز چنین شد؟ عامل اقتصادی بود یا سیاسی بود یا عامل روانی بود؟ یا همه اینها بود؟ در زمینه ارز آثار سیاست خارجی و روانی بیشتر بوده است تا شرایط اقتصادی داخلی. قبل از تحریم آمریکا جوری تصمیم گرفتیم و پس از آن جور دیگری تصمیم گرفتیم. تصمیم اول، اجماع همه اقتصاددان‌های ما بود. می‌دانستیم چه شرایطی دارد، اکنون هم پیش‌بینی‌های خود را انجام داده‌ایم.

 رئیس‌جمهور در بخش دوم سخنانش پس از نطق ذوالنور گفت: 5 دی ماه سال 96 بود که مردم ناگهان دیدند که عده‌ای در خیابان شعار می‌دهند و شعارها کم کم تبدیل به شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای همه مردم شد. مردم دچار حیرت شدند و درست است که مردم در راهپیمایی‌ها پاسخ قاطع دادند اما در عین حال این حادثه، حادثه کم‌نظیری بود و  آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه  اواخر دی‌ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا با من در موضوع موشک ایران همراه شود. 

وی خاطرنشان کرد، نکته اساسی این است که چه شد کشور؟ کشوری که در مسیر آرام حرکت می‌کرد و امید در منطقه خلیج فارس و همان ایام انتخابات بود و حماسه بزرگ را آفریدند و ضربه بزرگی را به ترامپ و کشورهای اطرافش زدند، چرا یک مرتبه تغییر کرد؟ تاریخ این تغییر 5 دیماه 1396 است؛ هرکس تاریخ دیگری بدهد، آدرس غلط داده است. 5 دی 96 بود که مردم دیدند ناگهان عده‌ای آمدند، شعار می‌دهند و بعد شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای مردم. بعد از آن تهدید ترامپ و با ناآرامی داخل، مردم نگران شدند. بدانید تخریبِ، خرابی می‌آورد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اتفاق فیضیه قم اشاره کرد و  افزود:‌ بدانید سیاه‌نمایی، زندگی مردم به سمت سیاهی می برد. کلام نیست، شعار در گوشه و کنار نیست. البته اگر شعار درباره فردی مثل حسن روحانی باشد، اهمیتی ندارد. من اگر تهدید شوم به ترور، مهم نیست. چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس‌جمهور را مملکت را به ترور تهدید کنند؟ احساس کردند اختلاف وجود دارد. فکر کردند بین مجلس و دولت فاصله افتاده است. اگر اتحاد داشته باشیم،‌ فیضیه انقلاب به جایی تبدیل نمی‌شود که آب به آسیاب دشمن بریزند.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش گفت: PMD چیزی بود که تمام کارشناسان می‌گفتند غیر ممکن است بتوانید برطرف کنید. طرح نظامی بلند مدت تبدیل به 5 ساله شد، در زمینه اقتصادی هم قدم‌های اساسی برداشته شد، برخی هم نشد که عمدتا تقصیر آمریکا بود.

وی با بیان این مطلب که نمایندگان محترم می‌فرمایید زندگی مردم مطلوب نیست و ناراحتند، کاملا درست است، اظهار داشت: می‌پرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه مردم کاری نکرد؟ آیا تورم در طور 4 سال 60 و چند درصد شد، حقوق کارگر، دوبرابر نشد؟ آیا مستمری 3.4 برابر و در برخی مواقع به 4 برابر افزایش ندادیم؟ دوستان می‌گویند اگر اشتغال دارند، آنهایی که رفتند را حساب نکردید، من می‌گویم اشتغال خالص، یعنی همه رفته‌ها از اشتغال جدید کم شد، این حرف من نیست، حرف مرکز آمار است. در انتخابات 92 و انتخابات 96 گفته‌ام راه من، راه اعتدال است، با تندروی به جایی نمی‌رسیم، از راست باشد یا چپ. راهی جز اعتدال و دوستی و برادری و وحدت نداریم.اشکالی ندارد مخالف دولت باشید، اما وحدت داشته باشیم. خواهش می‌کنم هم شما هم ما، هرکاری می‌خواهیم بکنیم، اصل 40 قانون اساسی را بخوانیم؛ نمی‌توانیم به منافع ملی آسیب بزنیم.

این که دولت نقص دارد، حتما دارد

رئیس‌جمهور ادامه داد: اینکه دولت نقص دارد، حتما دارد. اما تلاش من این بوده که بهترین‌ها را جمع کنم. به همین دلیل است که سوال می‌کنید، استیضاح می‌کنید و این حق شماست. مهم است دست به دست هم بدهیم برای حل مشکل مردم. مردم نمی‌خواهند از من بپرسید و من آمار و ارقام بدهم. مردم درد را بهتر از من و تو می‌دانند و به صورت روزمره‌ای می‌بینند. لمس این مساله که زندگی مردم توام با سختی شده، وجود دارد. درمان موقت دردی را دوا نمی‌کند، درمان دائم می خواهند. چطور درست می‌شود؟ با کار دولت؟ به تنهایی خیر! با کار مجلس؟ به تنهایی نه. با کار قوه قضاییه؟ به تنهایی نه. همه با هم.

پشت تریبون ها نگویید دچار بحران شده ایم

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: پشت تریبون‌ها نگویید دچار بحران شده‌ایم. ما در مرحله آسیب‌هستیم، در گاهی مواقع در لبه آسیب‌ هستیم، اما نه بحران. ما مشکل داریم، باید دست به دست هم بدهیم. ما بدون ایراد نیستیم، شما باید تذکر بدهید. اما هیچ تصمیم بدون مشورت جمعی انجام نمی‌دهم. من برای تصمیمی، صددرصد قاطع بودم، اما دیدم حمع مخالف است و از تصمیمم برگشتم.

پربیننده ترین خبرها