نهادهای حقوق بشری مالزی:

فیس بوک بستر نفرت پراکنی علیه مسلمانان روهینگیا شده است

فیس بوک بستر نفرت پراکنی علیه مسلمانان روهینگیا شده است
سه شنبه 6 شهريور 1397 - 12:03

نهادهای حقوق بشری براین اعتقادند که شبکه های اجتماعی بخصوص فیس بوک نقش مهمی در اسلام هراسی و نفرت پراکنی علیه مسلمانان به ویژه مسلمانان روهینگیایی در یکسال اخیر داشته است.

العالم - آسیا 

این نهادهای حقوق بشری می گویند که بسیاری از افراط گرایان بودایی پس از سرکوب گسترده مسلمانان روهینگیا در 25 آگوست 2017 ( شهریور96) از محمل این شبکه اجتماعی برای نشر عقاید و آرای افراطی خود علیه مسلمانان به ویژه اقلیت روهینگیایی استفاده کردند.

تعداد زیادی از راهبان افراط گرای بودایی در این شبکه با ایجاد صفحات متعدد سخنرانی های بسیار تحریک آمیز و خطرناکی را علیه مسلمانان میانمار مطرح کرده اند که این امر عملا به یک ابزارتبلیغی گسترده علیه روهینگیایی ها تبدیل شد.

به همین دلیل روهینگیایی ها و سایر اقلیت های بی وطن در میانمار در طول یکسال گذشته هدف شدیدترین حملات تندروان بودایی قرار داشتند.

'ظفرعبدالغنی' رئیس سازمان فرهنگی روهینگیا در مالزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا دراین زمینه گفت: فیسبوک در طول سال گذشته همواره پلتفرمی برای ارتش و تندروهای بودایی برای گسترش گفتار نفرت انگیز و پست های آتشین علیه غیرنظامیان روهینگیا و سایر اقلیت ها بوده است.

وی افزود: این شبکه در طول سال گذشته عملا با نشر این اظهارات تند و افراطی از سرکوب خونبار ارتش میانمار علیه میانماری ها که منجر به کشته شدن هزاران نفر از آنها و آوارگی بیش از 700 هزار نفر شده، حمایت کرده است.

فیسبوک روز گذشته پس از آنکه سازمان ملل خواستار محکومیت 6 نفر از فرماندهان نسل کش ارتش میانمار شد اعلام کرد برخی صفحات مرتبط با نظامیان ارشد میانماری را مسدود می کند.

اقدام دیرهنگام این شبکه اجتماعی درحالی رخ داده که در یکسال گذشته همواره به عنوان بلندگویی علیه روهینگیایی ها عمل کرده است.

این فعال حقوق بشر میانماری تاکید کرد: شبکه اجتماعی فیسبوک به عنوان یک شبکه مسلمان و روهینگیایی ستیز معروف است. نظامیان بودایی که در بیش از نیم قرن اخیر در میانمار حکومت و قدرت را عملا در دست دارند، در شبکه اجتماعی فیس بوک اظهارات و بیانیه های نفرت بار خود علیه روهینگیایی ها را در یکسال گذشته به طور مستمر منتشر کرده اند.

فضای ضد روهینگیایی فیسبوک به گونه ای است که بسیاری از فعالان شبکه های اجتماعی این اقدام را مورد انتقادهای شدید قرار داده اند.

این درحالی است که روچیکا بودراجا Ruchika Budhraja سخنگوی فیسبوک در اظهاراتی تایید کرد که این شبکه برای اولین بار است که پس از گزارش سازمان ملل برای محاکمه فرماندهان ارتش میانمار اقدام به مسدود کردن صفحات برخی از رهبران این ارتش می کند .

وی ادعا کرد این شبکه پس از تایید ارتکاب جرم فرماندهان ارتش میانمار توسط سازمان ملل اقدام به این کار کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که سازمان ملل از ماهها پیش ارتش میانمار را بدترین ارتش جهان خوانده و عملیات سرکوب آنها علیه مسلمانان روهینگیایی را تبعیض و پاکسازی نژادی خوانده بود.

نکته حائز اهمیت این است که برخی بازرسان سازمان ملل پیشتر در گزارشی فیسبوک را به دلیل اینکه به پایگاهی علیه روهینگیایی ها تبدیل شده، مورد انتقاد قرار داده بودند.

طبق این گزارش این شبکه اجتماعی در میانمار به یک 'جانور وحشی' تبدیل شده است.

مسئولان فیسبوک در پاسخ به این انتقادات صرفا اینگونه واکنش نشان دادند که این شبکه اغلب اوقات برای کاهش پست های افراطی بسیار کند عمل کرده است.

چندین راهب بودایی در سال گذشته در کنار تعدادی از گروههای ناشناخته در این شبکه اجتماعی اسلام هراسی و تبلیغات علیه مسلمانان و روهینگیا را رهبری می کردند.

'ویراتو' راهب افراطی بودایی میانماریکی از این بودائیان افراطی بود که پس ازماهها نشر پست های تبلیغ نفرت علیه مسلمانان روهینگیایی اکانتش بسته شد.

وی که به 'بن لادن بودایی' شهرت دارد، متهم است که پیروان افراطی اش در عملیات سرکوب روهینگیایی ها در راخین میانمار شرکت داشته و با استفاده از ساختار شبکه های اجتماعی اقدام به گسترش تبلیغات خصمانه علیه مسلمانان به ویژه مسلمانان روهینگیایی کرده اند.

ویراتو رهبری گروه ' ماباثا' در داخل میانمار را برعهده داشت که فعالیت گسترده غیر انسانی علیه روهینگیایی ها داشتند.

طبق گزارش رسانه های آسیایی دستکم 20 نفر از مقام ها و سازمان های مختلف میانماری در فیسبوک از جمله ژنرال مین آنگ هلاینگ فرمانده ارتش میانمار،با اظهارات مستمر در جریان سازی و نفرت پراکنی علیه مسلمانان و روهینگیایی ها در فیسبوک نقش مهمی داشتند.

آنها همچنین شعله های تنش های مذهبی و قوم گرایی به ویژه میان مسلمانان و بودائیان را در این شبکه گسترش می دادند.

طبق گزارش فیسبوک، این شبکه 18 میلیون نفر اکانت از 51 میلیون نفر از کاربران با ملیت های مختلف در سراسر جهان دارد.

به گزارش فیسبوک فرمانده ارتش میانمار در این شبکه دو اکانت بسیار فعال داشت که 1.3 میلیون و دیگری 2.8 میلیون فالورعمدتا بودایی داشت.

این فرمانده نظامی که سازمان ملل آنها را نسل کش خوانده، درتمام پست های خود از آوارگان روهینگیایی به عنوان ' مهاجران غیرقانوین بنگالی' نام برده است.

در میانمار ارتش و بودائیان افراطی اقلیت روهینگیایی را بنگالی های مهاجر غیرمجاز می نامند و اظهارات فیسبوکی ژنرال میانماربا هدف تقویت این ایده در شبکه های اجتماعی انجام شده است.

فرمانده ارتش میانمار در تمام پست های خود از سرکوب و قتل عام روهینگیایی ها به عنوان ابزاری قانونی برای ریشه کن کردن شبه نظامیان روهینگیایی نام برده است.

فیسبوک در گزارش خود اعلام کرد که این دو صفحه پس از گزارش روز گذشته سازمان ملل علیه فرماندهان ارتش میانمار بسته شد.

طبق این گزارش در مجموع 18 اکانت مبلغ نفرت پراکنی علیه روهینگیایی در فیسبوک بسته شد.

این اقدام پس از یکسال انتقاد و فعالیت گسترده گروههای حقوق بشری علیه نفرت پراکنی فیسبوک علیه مسلمانان انجام شده است.

این گروهها اقدام کنونی فیسبوک را کمتر از حد انتظار و اکانت های فعال مروج افراط گرایی و خشونت علیه مسلمانان به ویژه روهینگیایی ها را بسیار زیاد دانستند.

'زا هتای' Zaw Htay سخنگوی دولت میانمارنیز در واکنش به این موضوع در سخنانی در یانگون خواستار توضیح فیسبوک در بستن اکانت فرماندهان ارتش این کشور شد.

اقدام دیرهنگام فیسبوک درحالی انجام شده که مارک زاکربرگ مدیر اجرایی این شبکه چندین بار در برخی نشست های بین المللی که گزارش سرکوب های نظامیان میانمار ارائه شده بود، حضور داشته است.

گفته می شود وی که مورد انتقاد شدید فعالان حقوق بشر قرار گرفته اعلام کرد که این شبکه سعی می کند از مترجمان بومی بیشتری برای تشخیص پیام های نفرت انگیز استفاده کند.
'سو وین' از فعالان تعامل بین مذهبی و حقوق بشر در میانمار بسته شدن اکانت افراط گرایان بودایی در این شبکه اجتماعی را حاوی این پیام دانست که اکنون دیگر نفرت پراکنی وهراس افکنی دیگر مورد تحمل مردم و جوامع نیست زیرا این گونه اقدامات منجر به جنگ های خونبار بسیاری شده است.

ظفر عبدالغنی رئیس سازمان فرهنگی حقوق بشر روهینگیا نیز در واکنش به این موضوع گفت: صرف بستن اکانت های قاتلان مردم روهینگیا اقدام درخوری نیست زیرا این گونه اقدامات و اظهارات در دیگر شبکه های اجتماعی به طور روزمره باز نشر می شود و سازمان ملل و شورای امنیت باید برای کمک های اساسی و جدی به آوارگان روهینگیایی و دادگاهی کردن عاملان کشتار روهینگیایی ها نیز اقدام کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها