دومین روز دادگاه لاهه برای رسیدگی به شکایت تهران؛

دفاعیات هیأت آمریکایی آغاز شد/ واشنگتن: لاهه صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران را ندارد

دفاعیات هیأت آمریکایی آغاز شد/ واشنگتن: لاهه صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران را ندارد
سه شنبه 6 شهريور 1397 - 14:58

در دومین روز دادگاه رسیدگی به شکایت ایران به دیوان بین المللی دادگستری لاهه از بازگشت تحریم های آمریکا، هیأت آمریکایی دفاع از اقدام های دولت خود را آغاز کرد.

العالم ـ آمریکا

امروز (سه شنبه) در دومین روز رسیدگی به شکایت تهران از اقدام های غیرقانونی واشنگتن، نوبت به هیأت آمریکایی رسید تا در دور نخست جلسات استماع شفاهی ظرف سه ساعت به دفاع از خروج از برجام و بازگرداندن تحریم های ضد ایرانی بپردازد.
دیروز و در نخستین روز جلسات دیوان بین المللی دادگستری (دیوان لاهه)، هیأت ایرانی به ریاست محسن محبی از زوایای گوناگون سیاسی، اقتصادی و حقوقی به طرح دعوی پرداخته و آمریکا را متهم کردند که با بازگرداندن تحریم های ضد ایرانی خود نه تنها عهدنامه مودت دوجانبه سال 1955 را نقض کرده، بلکه کمر بسته تا اقتصاد کشور را نابود کرده و میلیون ها ایرانی را با مشکلات و بیکاری مواجه سازد.
در واکنش به اقدام حقوقی ایران در شکایت از اقدام های آمریکا به نهاد قضایی وابسته به سازمان ملل، واشنگتن در واکنشی کتبی و انعفالی به درخواست ایران از دیوان لاهه برای لغو تحریم های واشنگتن اعلام کرد که این دادگاه برای رسیدگی به این پرونده صلاحیت قضایی ندارد. مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ نیز در بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن درخواست ایران را تلاش برای دست درازی به حقوق ایالات متحده برای اقدام در حوزه امنیت ملی تلقی می کند.
رویترز پیش از این خبر داده بود که دیوان عهدنامه مودت را همچنان معتبر می داند و تا یک ماه دیگر رای خود را صادر خواهد کرد. انتظار می رود که وکلای آمریکایی استدلال کنند که دیوان لاهه فاقد صلاحیت در این اختلاف بوده، عهدنامه مودت میان تهران و واشنگتن دیگر معتبر نیست و تحریم های ضدایرانی آمریکا به هیچ وجه آن را نقض نمی کند.
به گزارش ایرنا، دیوان بین المللی دادگستری 15 قاضی بنام و مجرب دارد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت به طور مشترک و برای مدت 9 سال انتخاب می‌کنند. احکام دیوان لازم الاجرا بوده و به گفته علیرضا جهانگیری سفیر ایران در هلند، شورای امنیت ضمانت اجرایی رای آتی را فراهم می سازد مگر آنکه این اقدام با وتوی آمریکا مواجه شود.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه (25 تیر) اعلام کرد که ایران از آمریکا به دلیل "نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا در سال 1955" شکایت کرده است و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه دیوان لاهه تسلیم کرده است.

پربیننده ترین خبرها