دیدار مقامات آمریکایی و سوری در منطقه المزه در قلب دمشق

سه شنبه 6 شهريور 1397 - 15:35

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت یک هیات آمریکایی متشکل از افسران برخی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در یکی از شب‌های هفته پایانی ماه ژوئن گذشته، از منطقه «المزه» در مرکز دمشق؛ جایی که دفتر جدید «علی مملوک» رئیس امنیت ملی سوریه در آن واقع است، بازدید و با مقامات ارشد امنیتی این کشور دیدار کرد.

العالم- سوریه            

الاخبار افزود دو طرف در این دیدار ابتدا ابعاد مختلف بحران سوریه و مراحل گسترش آن و پیامدهای منطقه‌ای آن را بررسی کردند تا این‌که سخن به «اصل مطلب» رسید.

پیشنهاد آمریکایی واضح و مشخص است: ایالات متحده آماده خارج کردن تمامی سربازانش از اراضی سوریه از جمله پایگاه هوایی «التنف» و منطقه شرق فرات است که در صورت اجرا، طبق ترتیبات امنیتی و با نظارت‌ ارتش‌های روسیه و سوریه انجام خواهد شد.

در مقابل، دمشق به درخواست‌های سه‌گانه آمریکا پاسخ دهد که به شرح ذیل است:

نخست: عقب‌نشینی کامل ایران از منطقه جنوب سوریه.

دوم: دستیابی به تضمین‌های کتبی درباره برخورداری شرکت‌های آمریکایی از سهمی از نفت در مناطق شرقی سوریه.

سوم: طرف سوری «اطلاعاتی» کامل درباره گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح را در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهد از جمله این ‌که اعضای این گروه‌ها چه تعداد است چه تعداد از آنها در قید حیات هستند و چه تعداد از این تروریست‌ها می‌توانند به کشورهای غربی بازگردند با توجه به این‌که «خطر تروریستی فراقاره‌ای است، و اگر بتوانیم به این اطلاعات دست بیابیم این امر در راستای خدمت به امنیت بین‌المللی است».

الاخبار تاکید کرد، علی مملوک به سه مورد تأکید کرد و گفت: «شما در سوریه نیروی اشغالگر هستید، شما با زور و بدون اجازه گرفتن وارد سرزمین ما شدید و می‌توانید به همان طریق خارج شوید. حتی در صورتی‌که این اتفاق بیفتد ما با شما همچنان به عنوان یک اشغالگر تعامل خواهیم کرد. ثانیا سوریه نه تنها کشوری اصیل و ریشه دار است بلکه بخشی از محور فراگیر است. موضع ما در قبال روابط با ایران واضح است و این موضع را رئیس‌جمهور بشار اسد بارها و در مناسبت‌های مختلف تکرار کرده است مبنی بر این‌که اتحاد ما با تهران، حزب‌الله و نیروهای متحدی که در کنار ارتش سوریه با تروریست‌ها می‌جنگند، مستحکم است و این پیشنهاد ائتلاف‌های ثابت ما را تغییر نمی‌دهد. ثالثا: اولویت ما بعد از جنگ، همکاری با کشورهای همپیمان و دوستی است که علیه ملت سوریه توطئه‌چینی نمی‌کنند و ما هیچ گزینه‌ای درخصوص اعطای تسهیلات به شرکت‌های تابع کشورهایی نداریم که علیه ما جنگیده‌اند و همچنان می‌جنگند»

مملوک افزود:«می‌توان این مساله را به آینده موکول کرد آن هم زمانی‌که دولت سوریه سیاست بازسازی را ترسیم می‌کند. در آن زمان، شرکت‌های آمریکایی می‌توانند از طریق شرکت‌های غربی یا روس وارد بخش انرژی سوریه شوند.»

به گفته کارشناسان آمریکایی‌ها تلاش دارند تا به هر طریق ممکن در روابط دمشق و تهران شکاف ایجاد کنند و برای دستیابی به این هدف تا کنون پیشنهادهای گوناگونی را به دولت دمشق ارائه داده‌اند، که این پیشنهادات با مخالفت سوریه روبرو شده است.

پربیننده ترین خبرها