تارنمای آتلانتیک:

'پاپ ' ممکن است مجبور به کناره گیری شود

'پاپ ' ممکن است مجبور به کناره گیری شود
سه شنبه 6 شهريور 1397 - 16:46

تارنمای آمریکایی آتلانتیک درگزارشی نوشت: با بالا رفتن بحث در مورد بحران سوء استفاده جنسی روحانیون کلیسای کاتولیک، اعتبار پاپ فرانسیس به شدت در معرض خطر است و'کارلو ماریا ویگانو' نماینده پیشین واتیکان در آمریکا از پاپ خواست استعفا دهد.

العالم - اروپا

'اما گرین' از نویسندگان این تارنمای آمریکایی روز دوشنبه (دیروز) در یادداشتی با عنوان 'رسوایی سوء استفاده جنسی مشکلات جدی برای پاپ به وجود آورده است' افزود: نامه ای که در آن به استفعای پاپ اشاره شده مشخص می کند این موضوع تا چه اندازه برای پاپ فرانسیس جدی است. با بالا رفتن بحث در مورد بحران سوء استفاده جنسی روحانیون کلیسای کاتولیک، اعتبار پاپ به شدت در معرض خطر است. با گذشت هفته ها از افشای سوء استفاده جنسی کشیش های کاتولیک در ایرلند، پاپ این هفته به این کشور اروپایی سفر کرد و طلب بخشش برای روحانیون کرد.

درا دامه این یادداشت تارنمای آمریکایی آمده است: پس ازپایان سفر پاپ به ایرلند، یک اسقف اعظم برجسته نامه ای را منتشرکرد که ادعا می کند پاپ از این رسوایی اطلاع و قصد پنهان کردن آن را داشته است. در این میان همچنین ادعا شده است که پاپ از سوء استفاده های جنسی 'تئودور مک کریک' کاردینال پیشین واشنگتن که متهم به آزار و اذیت جنسی شده، اطلاع داشته و به دنبال آن 'کارلو ماریا ویگانو' نماینده پیشین واتیکان در ایالات متحده، از پاپ فرانسیس و دیگر کاردینالها و اسقفهایی که سوءاستفاده های مک کریک را پنهان کرده بودند خواست تا استعفا دهند. 

پاپ اما روز یکشنبه از پاسخ به این اتهامات خودداری کرد و به خبرنگاران گفت:'من در این مورد یک کلمه نخواهم گفت'. کاردینال 'بلیز کاپیک' از شیکاگو که از نزدیکان پاپ فرانسیس بشمار می رود صحت ادعاهای مطرح شده ویگانو در نامه مذکور را زیر سوال برد و آن را وصله ای ناجور برای پاپ خواند و گفت:مطرح کردن چنین ادعاهایی از سوی ویگانو به دلیل خصومتی است که وی از گذشته با پاپ داشته است. 

وی افزود: 'این نامه بازخورد نارضایتی روحانیون محافظه کار واتیکان از اصلاحاتی است که پاپ در پیش گرفته است. 

اما باید خاطر نشان کرد این نامه نه تنها دشمنان سیاسی پاپ را آشکار می کند بلکه ثابت می کند فرانسیس با کمبود اعتماد در میان مؤمنان کلیسا نیز مواجه است.

درسال های اخیر، تعداد کمی از کشورها بوده اند که رسوایی کلیسای کاتولیک در آنها برملا شده اما این بار وضعیت در ایرلند کار را برای واتیکان دشوار کرده است. محققان در طول سالها در ایرلند پرده از سوءاستفاده های جنسی از مادران مجرد و نوزادنشان برداشته اند که این امر به ویژه در شهر 'توام' به شیوه مخوفی رخ داده است که در آن بقایای نوزادان و جنین های مرده در سیستم فاضلاب کنار خانه های راهبه های زن پیدا شده است. 

بنابراین شاید سفر فرانسیس به ایرلند برای بیان بخشش و همدردی با قربانیان اجتناب ناپذیر بود. هرچند گفته می شود لحن بخشش طلبانه وی گاهی حالت دفاعی به خودمی گرفته است.به گزارش نیویورک تایمز، او به خبرنگاران گفت که هرگز پیش از این چیزی درمورد مادران مجرد و نوزادان شان نشنیده و و روزنامه نگاران را متهم به ارتقاء 'فضای گناه' نسبت به روحانیون کلیسای کاتولیک کرده است. وی همچنین در خصوص نامه ویگانو به خبرنگاران گفت: 'من چیزی نمی گویم، خودتان قضاوت کنید نامه خود گویای همه چیز است'. 

اما در باره نامه ویگانو و مطرح کردن اتهام نسبت به پاپ و برخی از برجسته ترین اسقف های آمریکا در خصوص پنهان نمودن جرایم جنسی مک کریک، باید تاکید کرد این نامه از نقطه نظر اعلام برخی اتهامات و شخص نویسنده آن اهمیت فراوانی دارد. نویسنده این نامه یعنی ویگانو، تاریخ پر فراز و نشیبی با پاپ دارد. در سال 2016، ویگانو از پست خود به عنوان نماینده ویژه پاپ در آمریکا برکنار شد. این برکناری اندکی پس از سفر پاپ به آمریکا و به دنبال دخیل بودن ویگانو در یک رسوایی کوچک رخ داد. 

در این سفر، ویگانو ترتیب ملاقات پاپ با 'کیم دیویس'، کشیش اهل کنتاکی را داد که به دلیل سرباز زدن از اجرای مراسم ازدواج همجنسگرایان مشهور شده بود. اما پس از آن واتیکان مواضع خود را مخالف این کشیش اعلام کرد و به این ترتیب به جنگ روحانیون محافظه کار کلیسای کاتولیک آمریکا رفت. این اعلام موضع به مذاق کلیسای کاتولیک آمریکا خوش نیامد و حال رسوایی اخیر کلیسای کاتولیک اعتبار پاپ را به زیر سوال برده و مومنان کلیسای کاتولیک هر روز بیش از پیش گمان می برند به آنها خیانت شده است. بنابراین پاپ باید آگاه باشد هر تصمیم و یا اعلام مخالفتی در آینده ممکن است پیامدهای دراز مدتی برای آوازه وی در پی داشته باشد. 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها