شرط کُردها برای حمایت از تشکیل دولت

شرط کُردها برای حمایت از تشکیل دولت
سه شنبه 6 شهريور 1397 - 20:12

یکی از رهبران ائتلافِ احزاب و تشکل های کُرد در عراق تاکید کرد که حمایت ائتلافش از فراکسیون فراگیر و تشکیل دولت جدید عراق منوط به پایبندی به توافقاتی اعلام شده و رسمی برای اجرای مطالبات کُردهاست.

العالم . عراق

احزاب و تشکل های کُرد که عبارتند از "ائتلاف دموکرات"، "عدالت"، "جنبش تغییر"، "جماعت اسلامی" و "اتحاد اسلامی" است، روز گذشته ائتلافی جدید شامل 11 کرسی در پارلمان عراق از مجموع 329 کرسی تشکیل دادند. 

جمال کوچر یکی از رهبران این ائتلاف و عضو تشکل اتحاد اسلامی در گفتگو با خبرگزاری اناتولی گفت: ائتلاف ما از فراکسیونی که دولت جدید را تشکیل خواهد داد، حمایت خواهد کرد به شرط آنکه توافقاتی مبنی بر انجام مطالبات کردها منعقد شود و این توافقات می بایست اعلام شده و رسمی باشند. مطالبات کردها نیز حقوقی مبتنی بر قانون اساسی متعلق به ماده 140 قانون اساسی و نفت و گذرگاه های مرزی و حقوق نیروهای پیشمرگه است.

وی افزود: مشکل ما در گذشته منعقد کردن توافقاتی برای تشکیل دولت میان فراکسیون ها به صورت محرمانه بوده است که پس از تشکیل دولت، برخی طرفها از این توافقات و تعهدات شانه خالی می کردند.

وی افزود: رویکرد جدید نیروهای کُرد این است که توافقات به صورت اعلام شده و رسمی باشند و مردم عراق از آنها مطلع باشند تا تضمین شود که کسی از اجرای آنها شانه خالی نکند.

از سالها پیش مشکلاتی میان بغداد و اربیل وجود داشته است که در راس آنها مناطق مورد اختلاف میان دو طرف و مدیریت منابع نفتی و حمایت مالی و تسلیحاتی از نیروهای پیشمرگه است. ماده 140 قانون اساسی نیز بر عادی سازی اوضاع در استان کرکوک و مناطق دیگری در استانهای نینوا و صلاح الدین ودیالی تاکید می کند.

پربیننده ترین خبرها