ترکیه از سوریه خواسته عملیات در «ادلب» را به تعویق بیاندازد

ترکیه از سوریه خواسته عملیات در «ادلب» را به تعویق بیاندازد
سه شنبه 6 شهريور 1397 - 21:21

منبعی نظامی در سوریه اخیرا به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته ترکیه از طریق مسکو به دمشق پیام داده، مهلت 10 روزه برای انحلال گروهک «جبهه النصره» به آنکارا بدهد.

العالم - سوریه

منبعی نظامی در ارتش سوریه گفت که مقامات ترکیه از سوریه خواسته‌اند عملیات نظامی برای آزادسازی استان «ادلب»، واقع در شمال غرب این کشور را به تأخیر بیاندازد.

این منبع در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گفته است که ترکیه از طریق طرف روسی به سوریه پیام داده و از دمشق خواسته عملیات نظامی مذکور را تا چهارم سپتامبر (۱۳ شهریور) به تعویق درآورد.

منبع سوری مدعی شده است که ترکیه با این کار می‌خواهد طی مهلت داده شده به آن، گروهک تروریستی «جبهه النصره»، شاخه سوری گروهک «القاعده» را که در لیست سیاه تروریستی آمریکا و روسیه است، برای منحل شدن قانع کند.

این منبع همچنین گفت که طرف روسی این پیام ترکیه مبنی بر انحلال جبهه النصره و گروهک‌های متحد آن یا دست‌یابی به هرگونه راه حلی با دولت سوریه را به دمشق منتقل کرده است.

خبر درخواست مهلت ترکیه از سوریه در حالی منتشر می‌شود که قرار است سه کشور ایران، ترکیه و روسیه به عنوان تضمین‌ کننده‌های توافقات «آستانه» و روند مناطق کاهش‌ تنش در سوریه، هفتم سپتامبر (۱۶ شهریور) برای بررسی اوضاع و تحولات سوریه به ویژه استان ادلب، در شهر تبریز گرد هم آیند.

ارتش سوریه طی چند هفته گذشته تجهیزات و نیروهای زیادی به اطراف استان ادلب، به منظور آغاز عملیات آزادسازی این استان که در دست تروریست‌هاست، ارسال کرده است.

جبهه النصره از زمان شکل گیری آن در اواخر سال ۲۰۱۱ مورد حمایت ترکیه و برخی کشورهای عربی و غربی قرار گرفت و به رغم اینکه حامیان این گروه تروریستی تلاش‌های زیادی برای «میانه رو» جلوه دادن آن داشتند، ولی اقدامات و جنایت‌های آن باعث شد که آمریکا مجبور شود جبهه النصره را در سال ۲۰۱۲ تروریستی بخواند.

یک سال بعد در سی‌ام ماه مه ۲۰۱۳ شورای امنیتی سازمان ملل نیز این گروهک و عناصر و سرکرده‌های آن را در لیست سیاه تروریستی قرار داد و تحریم‌هایی علیه آن‌ها وضع کرد.

سه کشور تضمین کننده توافق آتش بس در سوریه، طی نشست آستانه چهارم، بر ایجاد چهار منطقه کاهش تنش به توافق رسیدند که یکی از این مناطق ادلب سوریه بود.

مطابق توافق آستانه چهارم، هرگونه عملیات نظامی در مناطق اعلام شده ممنوع بوده با این حال این توافق یک استثنا داشت و آن مقابله با گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره و زیر مجموعه‌های آن‌ها در هر مکان و تحت هر شرایطی.

تابستان سال گذشته (مرداد ماه) بود که ائتلاف تروریستی جبهه النصره موسوم به «هیأت تحریر الشام» بعد از درگیری‌ با گروه‌های مسلح معارض سوری استان ادلب را کاملا به اشغال خود در آورد.

ارتش سوریه طی ماه‌های گذشته توانست دو منطقه غوطه و منطقه جنوب سوریه را طی عملیات‌هایی به ترتیب آزاد کند و پس از آن مقدمات حمله به ادلب را فراهم کند.

با این حال، حامیان غربی تروریست‌ها به ویژه آمریکا، فرانسه و انگلیس، این بار نیز درباره هرگونه عملیات احتمالی ارتش سوریه در ادلب هشدار دادند و مدعی شدند که در صورت استفاده از تسلیحات شیمیایی در این استان، دست به حمله خواهند زد.

 وزارت دفاع روسیه از زبان سخنگوی خود «ایگور کوناشینکوف» از تحرکات تروریست‌ها برای انجام سناریوی حمله شیمیایی توسط گروه موسوم به «کلاه‌ سفیدها» با هدف توجیه حمله نظامی غرب به سوریه خبر داد.

ائتلاف آمریکا، فرانسه و انگلیس طی عملیات ارتش سوریه در غوطه شرقی، با طرح ادعای حمله شیمیایی دمشق در دوما، ۲۵ فروردین ماه حمله مشترک موشکی به چند پایگاه و مراکز متعلق به ارتش سوریه در دمشق و حمص انجام داد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها