آلمان: ایران باید به سوئیفت و یک صندوق پولی اروپایی متصل شود

آلمان: ایران باید به سوئیفت و یک صندوق پولی اروپایی متصل شود
چهارشنبه 7 شهريور 1397 - 03:23

باوجود تحریم های فراسرزمینی ضد ایرانی آمریکا علیه شرکتهای اروپایی، وزیر خارجه آلمان از کمک به فعالان اقتصادی آلمان خبر داد که علاقه مند به حفظ معاملات تجاری با طرفهای ایرانی هستند.

العالم  - اروپا

به گزارش هفته نامه آلمانی اشپیگل، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت: آمریکا برای اعمال تحریمها از ابزارهای مهم و موثری بهره می برد. در واقع آنها با ابزار نظارت و پایش تراکنش های مالی بین بانکی به این هدف خود دست پیدا می کنند. اکنون وزیر خارجه آلمان در جستجوی یافتن جایگزین ها(ی مالی در عرصه تجارت خارجی با ایران) است.

هایکو ماس در نشست سفرا در برلین گفت: در نظر داریم به آن دسته از شرکت های آلمانی که می خواهند همچنان در بازار ایران فعال باقی بمانند، در حدامکان و تا آنجا که ظرفیت هایمان اجازه می دهد، کمک کنیم. ماس بار دیگر در خصوص حمایت از شرکت های آلمانی (علاقه مند به فعالیت با طرفهای ایرانی) اطمینان خاطر داد و گفت: این حمایت در صورتی انجام می شود که شرکت های آلمانی، بی اعتنا به تحریم های آمریکا بخواهند همچنان به تجارت با ایران ادامه دهند.

وی با تاکید بر آنکه اولویت اصلی در این باره، به ویژه، حفظ کانالهای پرداخت است، افزود: البته بیمه صادراتی دولتی (آلمان - منظور بیمه صادراتی هِرمس است) همچون گذشته در اختیار شرکت های آلمانی قرار خواهد گرفت. 

وی تاکید کرد: در این میان دولت آلمان در زمان حاضر، یکبار دیگر این برداشت و ذهنیت را دارد که ایران از (سامانه تبادل بین بانکی جهانی) «سوئیفت» که یک ابزار معاملاتی برای پرداخت بین بانکی است نیز جدا و منفصل نشود بلکه ما به طور موازی در نظر داریم کانالهای مستقل پرداخت از آمریکا و یک صندوق پولی اروپایی را (به همین منظور برای ایران) ایجاد کنیم. 

این نشریه چاپ آلمان در ادامه نوشت: وزیر خارجه آلمان اذعان کرده است که تحقق این خواست، کار ساده ای نیست. ماس سپس به نطق دوشنبه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اشاره کرد که نشان می دهد آلمان در ارتباط با این تلاشها تنها نیست. در حال حاضر کارشناسان دولت جمهوری فدرال آلمان در پشت پرده در پی ایجاد ابزارها (ی مالی) هستند که به واسطه آن بتوان تراکنشهای مالی مربوط به تجارت شرکت های آلمانی با طرف های ایرانی را بدون آنکه آمریکا توان ممنوعیت و جلوگیری از آنها را داشته باشد، انجام داد و همین طور آنها را حفظ کرد. بی شک تاکنون در محافل دولت آلمان در ارتباط با این مساله هیچ موضع جدیدی مطرح نشده است.

اشپیگل افزود: به طور مثال یکی از تدابیر مورد بررسی قرار گرفته برای حل این مساله، فعال کردن شرکتهای باصطلاح «تک منظوره» است که در واقع به نوعی مرکزیت انجام پرداختهای مربوط به واردات و صادرات از/به ایران را برعهده گیرند. با این حال مشکلی که همچنان وجود دارد آن است که چنین شرکت هایی را چطور می توان در برابر تاثیر تحریم های آمریکا محافظت کرد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها