تحلیل روز/

هوشیاری سوریه و روسیه برای خنثی کردن سناریویی تکراری

هوشیاری سوریه و روسیه برای خنثی کردن سناریویی تکراری
چهارشنبه 7 شهريور 1397 - 14:18

تحولات سوریه با مهیا شدن ارتش و نیروهای مردمی سوریه به ادلب آخرین مرکز تجمع تروریستها در عرصه میدانی و سیاسی شتاب زیادی گرفته است.

العالم _ سوریه

مقامات روسیه برای چندمین بار به تبعات حمله آمریکا به سوریه هشدار دادند . سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانی گفت: «هرگونه حمله آمریکا علیه سوریه بدون ارائه دلیل و شاهدی مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی، تهدید کننده حل و فصل کامل اوضاع است.»  دولتهای غربی یک هفته ای است با مهیا شدن ارتش و نیروهای مردمی سوریه برای پایان دادن به جنگ هفت ساله با گروههای تکفیری و تروریستی از احتمال حمله به سوریه خبر داده اند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا اولین مقام بلندپایه آمریکا بود که به این مسئله اشاره کرد. همچنین در اروپا  انگلیس و فرانسه همسو با آمریکا تهدیدات مشابهی را مطرح کردند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در سخنانی تهدیدآمیز علیه سوریه گفت: فرانسه آماده اجرای حملات جدید علیه سوریه است، اگر که سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده باشد.

آمریکا و فرانسه و انگلیس دو بار پیش از این به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاحهای شیمیایی حملات هوایی و موشکی را علیه سوریه انجام دادند. البته پیش از این  آنها تحت پوشش ائتلاف ضد داعش حملاتی را علیه نیرویهای مردمی و ارتش سوریه انجام داده بودند. روند تحولات سوریه بر خلاف خواست و نظر دولت هاتی غربی پیش می رود آنها به دنبال براندازی حکومت سوریه بودند اما ارتش و نیروهای مردمی سوریه با کمک حامیانشان موفق به از بین بردن و بیرون راندن گروههای تروریستی مورد حمایت غرب و عربستان سعودی تقریبا از کل خاک سوریه شدند . ادلب آخرین مرکز تجمع تروریستها است. آمریکا و هم پیمانانش امیدوارند با به تاخیر انداختن پیروزی مردم سوریه علیه تروریست ها با طرح حمله به این کشور با سناریوی تکراری استفاده از سلاحهای شیمیایی توسط ارتش سوریه بتوانند در فرآیند مذاکرات صلح فشار ییشتری به دولت سوریه وارد کنند.

اما این بار روسیه در عرصه سیاسی و میدانی برای مقابله با تهدیدات آمریکا، انگلیس و فرانسه برای حمله به سوریه بسیار فعال ظاهر شده است. در عرصه سیاسی روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت شد. واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل در این نشست گفت که سوریه سلاح شیمیایی ندارد و در پی استفاده از این سلاح نیست. نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که تروریست‌های کلاه سفید دو محموله گاز سمی را به استان ادلب منتقل کردند تا علیه غیرنظامیان با هدف توجیه حملات آمریکا به سوریه استفاده شود. بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل نیز گفت که هرگونه حمله به سوریه حمله به صلح و  امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و حمایت از تروریسم محسوب می‌شود. وی افزود: کشورهای غربی از طریق استفاده از مزدوران تروریست و کلاه سفیدها برای اجرای نمایش حمله شیمیایی در سوریه آماده می‌شوند. در همین حال روسیه و ایران حامی مردم سوریه در مبارزه با تروریستها اقداماتی را در عرصه سیاسی و میدانی انجام داده اند امیر حاتمی وزیر دفاع ایران در سفر دو روزه به سوریه ضمن تاکید بر تقویت همکاریهایی سیاسی و اقتصادی با سوریه بر حمایت از سوریه تا پاکسازی این کشور از گروههای تروریستی تاکید کرد. در عرصه میدانی روسیه 13 ناو خود رابه سواحل سوریه در دریای مدیترانه اعزام کرده است . این اقدام در پی فعال شدن ناوهای آمریکایی در خلیج فارس و دریای مدیترانه برای حمله به سوریه انجام شده است.  روزنامه «ایزوستیا» امروز به نقل از منابع خبری خود در وزارت دفاع روسیه نوشت: در ماه اوت حدود 10  کشتی جنگی و 2  زیردریایی به گروه کشتی‌های روسیه در دریای مدیترانه اضافه شدند. این بزرگترین گروه کشتی‌های روسیه در منطقه در کل طول اجرای عملیات نظامی در خاک سوریه است. همزمان با این تحرکات نظامی، لحن سیاستمداران و مقامات روسی هم در ارتباط با آمریکا، جدی‌تر و محکم تر از قبل شده است. اقدامات نظامی روسیه  ریسک تصمیم آمریکا ، انگلیس . فرانسه را برای حمله به سوریه بالا برده است. حمله سوریه بدون پیامد برای آنها نخواهد بود.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها