حمایت آلمان از نقض‌حقوق بشر در عربستان

حمایت آلمان از نقض‌حقوق بشر در عربستان
يکشنبه 2 مهر 1391 - 06:42

پس از مدتها سکوت رسمي دولت آلمان، وزير دفاع اين کشور براي توجيه فروش سلاح به رژيم سعودي تأکيد کرد که وضعيت حقوق بشر در عربستان ارتباطي با قرارداد فروش سلاح ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "توماس دی مسار" سرانجام سکوت دولت آلمان در خصوص قرارداد فروش تانکهای "لئوپارد 2" به عربستان سعودی را شکست، و از این قرارداد دفاع کرد.

این در حالی است که مخالفان دولت آلمان از مدتها قبل اعتراضات گسترده‌ای را برای جلوگیری از عملی شدن این قرارداد به راه انداخته و تأکید کرده اند که با توجه به "نقض حقوق بشر در عربستان" فروش سلاح به این کشور با معیارها و قوانین آلمان در تضاد است.

دی مسار در توجیه این قرارداد گفت: وضعیت حقوق بشر نقشی تعیین کننده در قراردادهای تسلیحاتی ندارد.

وی تأکید کرد که تناقضی در وضعیت حقوق بشر عربستان سعودی و قرارداد فروش تانکهای آلمانی به این کشور نمی بیند.

دی مسار در برنامه ای تلویزیونی با ادعای اینکه "عربستان نقشی محوری در ثبات منطقه دارد"، گفت: این موضوع در شورای امنیت فدرال آلمان بررسی می شود.

اظهارات صریح وزیر دفاع آلمان پس از آن مطرح می شود که طی ماه های اخیر گزارش‌هایی در رسانه‌های آلمان منتشر شده مبنی بر اینکه عربستان سعودی قصد دارد با بستن قراردای به قیمت ده میلیارد دلار، 600 تا 800 تانک از آلمان خریداری کند.

پس از افشای این خبرها، احزاب مخالف دولت آلمان و رسانه های این کشور حملات شدیدی را علیه دولت به دلیل تصمیم فروش تانک به عربستان و همچنین قطر که قصد دارد 200 تانک لئوپارد خریداری کند، به راه انداخته اند.

نفاق دولت آلمان

در همین راستا روزنامه آلمانی "زایت"  جمعه قبل در گزارشی به مسأله "نقض حقوق بشر در عربستان" پرداخت.

در این گزارش که تحلیلی از برنامه شبکه تلویزیونی دولتی آلمان در همین خصوص است، تأکید شده که گزارشهای سازمان عفو بین الملل نشان می دهد، مخالفان رژیم سعودی برای مدتهای طولانی تحت بازداشت و شکنجه قرار می‌گیرند، و این موضوع تا هنگام تعهد آنها برای دست کشیدن از مخالفت با رژیم ادامه دارد.

این روزنامه آلمانی همچنین تأکید کرد که زنان عربستانی برای سفر، کار و یا تحصیل در خارج، نیازمند موافقت ولی خود هستند.

اکثر مخاطبان در نظرات خود در سایت این روزنامه، با انتقاد از عملکرد دولت آلمان، این دولت را به "نفاق" متم کردند.

یکی از مخاطبان در این رابطه گفت: آیا واقعیت این نیست که عربستان سعودی به دلیل ارسال مزدور مسلح و پول دلیل بی ثباتی سوریه است؟ اروپایی ها چگونه درحالیکه سلفی‌ها را محکوم می کنند، از آنها حمایت کرده و سلاح در اختیارآنها قرار می دهند؟.

یکی دیگر از مخاطبان آلمانی نیز تأکید کرد: تنها کمک این تانکها آن است که رژیم سعودی از آنها برای سرکوب مخالفان و تظاهرات استفاده می کند.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها