خوشرو: آمریکا آشکارا دیگران را به سرپیچی از قطعنامه 2231 دعوت می‌کند

خوشرو: آمریکا آشکارا دیگران را به سرپیچی از قطعنامه 2231 دعوت می‌کند
پنج‌شنبه 8 شهريور 1397 - 12:04

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: آمریکا نه تنها خود قطعنامه 2231 را نقض کرده، بلکه آشکارا دیگران را نیز به سرپیچی از این قطعنامه دعوت می‌کند.

العالم - ایران / سیاسی

«غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک دیروز (چهارشنبه) در نشست شورای امنیت گفت که یکی از اصول بنیادین سازمان ملل این است که دنیا باید با قانون اداره شود، نه با زور.

وی در این نشست که برای بحث در مورد میانجیگری و حل و فصل اختلافات برگزار شده بود، اظهار داشت: میانجیگری باید از زاویه وسیع‌تری چون تقویت حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی بررسی شود.

خوشرو خاطرنشان کرد: دولت‌های عضو این سازمان در راستای تقویت حاکمیت قانون دو تعهد اساسی دارند: اول اینکه از تهدید یا استفاده از زور خودداری کرده و دوم اینکه اختلافات خود را از طرق مسالمت‌آمیز حل و فصل  کنند.

خوشرو افزود: علیرغم برخی موفقیت‌ها، هنوز باید اقدامات جدی برای تقویت حاکمیت قانون در جهان صورت گیرد.

وی با اشاره به تجاوز آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت به عراق در اوایل قرن جاری، بدون در نظر گرفتن نقش شورای امنیت، گفت: این اقدام نقض صریح منشور سازمان ملل بود.

نماینده دائم ایران در ادامه گفت: آمریکا نه تنها خود قطعنامه شورای امنیت را نقض می‌کند، بلکه آشکارا دیگران را نیز به سرپیچی از یکی از قطعنامه‌های این نهاد، یعنی قطعنامه 2231، دعوت و می‌گوید اگر از این اقدام خودداری کنند با مجازات مواجه خواهند شد.

وی افزود: اگر جلوی اینگونه اقدامات گرفته نشود، اعتبار این سازمان و شورای امنیت بیش از این مخدوش شده و با تضعیف حاکمیت قانون، دنیا به سمت هرج و مرج پیش خواهد رفت.

نماینده دائم ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه شورای امنیت به دفعات و به صورتی افراطی از اختیارات خود تحت فصل هفتم منشور استفاده کرده و این اقدام موجب نقض حقوق حاکمیتی کشورها و نیز حقوق بشر شده است.

وی در این باره خواستار محدود شدن توسل شورای امنیت به فصل هفتم منشور شد.

خوشرو همچنین از میانجیگری نیز به عنوان یکی از روش‌های مهم در حل و فصل اختلافات بین‌المللی دولت‌ها یاد کرد و گفت: موثر بودن آن به میزان زیادی وابسته به بیطرفانه و شفاف بودن فرآیند میانجیگری است.

وی همچنین بر لزوم استقلال، بیطرفی و امانتداری میانجیگران نیز تأکید و از نقش کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل در زمینه میانجیگری تمجید کرد.

پربیننده ترین خبرها