در کنفرانس مطبوعاتی مشترک مطرح شد؛

المعلم: کودکانی برای «نمایش حمله شیمیایی» در ادلب ربوده شدند؛ غرب می خواهد با حمله به سوریه از «النصره» حمایت کند/ لاوروف: آمریکا می کوشد جامعه جهانی را از کمک به سوریه برای بازسازی بازدارد

المعلم: کودکانی برای «نمایش حمله شیمیایی» در ادلب ربوده شدند؛ غرب می خواهد با حمله به سوریه از «النصره» حمایت کند/ لاوروف: آمریکا می کوشد جامعه جهانی را از کمک به سوریه برای بازسازی بازدارد
پنج‌شنبه 8 شهريور 1397 - 18:37

ولید المعلم وزیر امور خارجه و مهاجرین سوریه در کنفرانس مطبوعاتی با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت که مردم سوریه، نقش روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه را ارج می نهند.

العالم سوریه

وی افزود که ما با توجه به اوضاع صحنه نبرد، به روند سیاسی متعهدیم.   

المعلم گفت که توانستیم دستاوردهای جنگی عظیمی را به دست بیاوریم و به پایان تروریسم در سوریه نزدیک شدیم.

وی افزود که مسکو اخیرا مرکز تماس های منطقه ای درباره موضوع سوریه بود.

المعلم گفت که غرب هم اکنون همان سناریو را برای نجات "جبهه النصره" ایفا می نمایند که به این سبب، مسئول نتایج خطرناک هر نوع حمله هستند، وقتی دوما و غوطه شرقی را آزاد نمودیم غرب بهانه استفاده از سلاح شیمیایی را مطرح و به سوریه حمله کرد.

وی افزود که نمی توانیم تلاش کشورهایی که ضد ما توطئه کردند و در مسیر  مبارزه با تروریسم مانع تراشی نمودند را فراموش کنیم.

المعلم گفت که حضور آمریکا در سوریه، تجاوزکارانه است و ما به دفاع از خود ادامه می دهیم و پیامدهای هر نوع تجاوز به روند سیاسی آسیب وارد نموده و شراره هایش در هر مکان منتشر خواهد شد.

وی خاطر نشان نمود که مشکل واشنگتن آن است که دنیا را فریب می دهد، وقتی کلاه  سفیدها به "اسراییل" و اردن منتقل شدند رسوایی بود.

المعلم گفت که چند کودک برای نمایش شیمیایی در ادلب ربوده شدند و می خواهند جهت هجوم سه جانبه برای نجات "جبهه النصره" آماده شوند، سازمان اطلاعات انگلستان سرپرست "کلاه سفیدها" است و نمایش شیمیایی را در ادلب طراحی نموده است.

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: که روابط ایران سوریه از انقلاب اسلامی ایران برقرار شده و ما مصمم به استمرار این رابطه هستیم.   

المعلم گفت که طبیعی است که ایران و سوریه به توافق نظامی میان ارتشهای خود برسند که در آن افق همکاری را ترسیم نمایند خصوصا که تهران نقش گسترده ای در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه داشته است؛ کمیته قانون اساسی از سوریها وجود دارد که گفتوگو در میان سوریها خواهد بود، از سوریها می خواهیم به کشورشان بازگردند تا در بازسازی کشور سهیم باشند.  

لاوروف نیز گفت که ما به روند سیاسی در سوریه متعهدیم و درباره بازگشت آوارگان سوری به کشور و طرحهای دمشق برای تحقق آن گفت و گو نمودیم.

وی افزود: قابل قبول نیست که تروریستها در ادلب به اقدام ضد ارتش سوریه و اعزام پهباد، بر فراز حمیمیم ادامه دهند.

لاوروف گفت: سازمان ملل متحد و آژانسهایش باید بزرگترین نقش را در روند بازگشت مهاجرین سوری به کشورشان ایفا نمایند، باید جامعه جهانی در زمینه تحقق بازگشت مهاجرین سوری به وطنشان شرکت نمایند.     

لاوروف گفت که تروریست های جبهه النصره از منطقه ادلب به عنوان پایگاهی برای هدف قراردادن نیروهای روس و سوری استفاده می نمایند.

لاوروف گفت که تا الان تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون و دوما با سازمان منع تکثیر سلاح شیمیایی بسته است. در این مناطق از به اصطلاح سلاح شیمیایی به عنوان بهانه ای برای حمله به سوریه استفاده شد.

وی افزود که آمریکا و کشورهای غربی دارای تجربه در موضوع سلاح شیمیایی به عنوان بهانه ای برای حمله به ارتش سوریه هستند.

لاوروف گفت که ما خواهان وحدت برای استقرار مجدد ثبات در سوریه و منطقه هستیم و درباره ادامه هماهنگی برای صلح در سوریه توافق کردیم.

وزیر خارجه سوریه گفت که آمریکا می کوشد جامعه جهانی را از کمک به سوریه برای بازسازی اقتصاد و کشور بازدارد، آمریکا و غرب باید اعلام کنند که خصوصا پس از سرکوب سازمانهای تروریستی، سوریه را ترک خواهند نمود لذا حضور آمریکا و غرب در سوریه غیرقانونی است.      

در حال تکمیل

پربیننده ترین خبرها