آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه تهران:

رفتار متین نمایندگان و رئیس‌جمهور دشمنان را ناکام گذاشت/ معلوم شد مسأله اصلی «معیشت» مردم است

رفتار متین نمایندگان و رئیس‌جمهور دشمنان را ناکام گذاشت/ معلوم شد مسأله اصلی «معیشت» مردم است
جمعه 9 شهريور 1397 - 14:54

امام‌جمعه موقت تهران تأکید کرد جلسه سؤال از رئیس‌جمهور نشان داد مشکل واقعی مردم معیشتی و مسأله اصلی است که نباید حاشیه‌سازی‌ها این مسأله اصلی را تحت الشعاع قرار دهد.

العالم - ایران / سیاسی

آیت‌الله سیّد احمد خاتمی، امام‌جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نمازجمعه امروز ( ۹ شهریور) تهران با اشاره به در پیش بودن ولادت حضرت امام موسی کاظم(ع)، آن حضرت را  امام مقاومت نامید و گفت: آزادمردان، مقاومت را از این امامان فرا گرفتند.

وی با سالروز شهادت رئیسعلی دلواری بوشهری و با یادآوری اینکه این روز، روز مبارزه با انگلیس نامیده شده است، تصریح کرد: انگلیس در مبارزه با اسلام و ملّت بزرگ ایران پرونده سیاهی دارد.

خاتمی همچنین یاد و خاطره شهید قدوسی دادستان کل انقلاب و شهید دستجردی را گرامی داشت.

خطیب جمعه تهران با تشکر از مردم بابت سنگ تمام گذاشتن در جشن باشکوه عید غدیر،گفت: آفرین بر شما که در عصر خودتان به خوبی فهمیدید که بیعت با غدیر، بیعت با ولایت فقیه است.

وی افزود: ولایت فقیه ما، قطره‌ای از دریای ناپیداکرانه غدیر است که بحمدلله پتشیبان آن بودید، هستید و خواهید بود و به بیان امام(ره) کشورتان آسیبی نخواهد دید.

خاتمی با اشاره به هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر آن‌ها رو دو دولتمرد مخلص، مردمی، ولایتی و ولایتمدار دانست و گفت: شهید رجایی هویت خودش را در مجلس با این جمله که من مقلد امام هستم نشان داد.

وی دیدار اعضای هیأت دولت با مقام معظّم رهبری را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه سیره امام(ره) و مقام معظّم رهبری این بوده و هست که از دولت‌های بعد از انقلاب حمایت کرد‌ه‌اند، تصریح کرد: این حمایت، پشتوانه منطقی و برهانی دارد. اولا

خاتمی ادامه داد: دولت، منتجب مردم است و حمایت از آن‌ها در حقیقت احترام به مردم است. پتشوانه دوم این است که اداره کشور ۸۰ میلیونی کار آسانی نیست؛ همه باید کمک کنند تا دولتمردان که در وسط میدان هستند گره کار مردم را بگشانید.

وی، یکی از راه‌های حمایت از دولت را حمایت ناصحانه خواند و اظهار داشت: دیدن خوبی‌ها و تکریم و تشویق آن‌ها از یک طرف و اینکه اگر نارسایی و نقاط ضعف دیده شد، نقد منصفانه داشته باشیم و اگر طرحی برای حل مشکلات وجود دارد عرضه کنیم، از طرفی دیگر باید به کار گرفته شود.

خاتمی، دولتمردان در نظام اسلامی را تابلوی نظام دانست و تصریح کرد: اگر آن‌ها خوب عمل کنند، پای سبد نظام ریخته می‌شود و چنانچه بد عمل کنند پای سبد نظام ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه دولتمردان بایستی در تراز انقلاب اسلام عمل کنند، به بیان هفت ویژگی دولتمردان تراز انقلاب پرداخت و گفت: بینش آن‌ها این است که مسئولیت را امانت می‌دانند نه لقمه چرب. چنین کسی، اختلاس در کارش نیست، حقوق نجومی در کارش نیست. پارتی‌بازی در کارش نیست. صاحبان بینش لقمه چرب هستند، که آن رذایل را دارا هستند.

امام‌جمعه موقت تهران ادامه داد: دولتمرد اسلامی دغدغه گسترش دین را دارد. اصلاً مأموریت حکومت دینی، صاف کردن جاده دین و ارزش‌های دینی است. دولتمرد در تراز انقلاب، دغدغه تحقق عدالت اجتماعی دارد.

وی، چهارمین ویژگی دولتمرد در تراز انقلاب اسلامی را این دانست که مردم را مخدوم و خود را خادم مردم می‌داند.

خاتمی با بیان اینکه دولتمرد نظام اسلامی قانونمدارانه عمل می‌کند و خودش در خط مقدم عمل به قانون است، افزود: چنین فردی، شایسته‌سالار است نه قبیله‌سالار، نه فرزندسالار، نه حزب‌سالار و نه باندسالار. هرکه شایسته است جایگاه دارد. همچنین زندگی‌اش هم‌سان با محرومین است. 

وی، جلسه سؤال از رئیس‌جمهور را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این جلسه، نمایش زیبای مردمسالاری بود، تصریح کرد: آنچه در مجلس رخ داد، جدّی بود و نمایشی نبود. نمایندگان واقعاً سؤال کردند و رئیس جمهور هم جدی وارد صحنه شد. هم متانت در گفتار نمایندگان و رفتارشان بود هم در گفتار و رفتار رئیس‌جمهور.

خاتمی با یادآوری اینکه از پنج سؤال، نمایندگان از یک پاسخ قانع شدند و از چهار سؤال دیگر قانع نشدند، اظهار داشت: معلوم می‌شود بین انتظارات نمایندگان و واقعیت‌های موجود، خلاء وجود دارد و دولت باید با تلاش شبانه‌روزی این خلاء را پر کند.

وی با بیان اینکه دشمن در پی دعوا بود و می‌خواست روز سه‌شنبه دعوای نمایندگان را شاهد باشد، تصریح کرد: رفتار متین نمایندگان و رئیس‌جمهور آن‌ها را ناکام گذاشت.

خاتمی ادامه داد: این جلسه نشان داد که مشکل واقعی مردم مشکل معیشتی است. این مسأله، مسأله اصلی است. نباید حاشیه‌سازی‌ها، این مسأله اصلی را تحت شعاع قرار دهد.

 جمعه تهران، تأکیدات مقام معظّم رهبری بر مبارزه با فساد را یادآور شد و تصریح کرد: قوه قضائیه که به این خوبی وارد میدان شده، با قاطعیت و عدالت تا آخر خط در صحنه باشد و راه‌حل برون‌رفت از این مشکلات نیز اقتصاد مقاومتی است.

خاتمی، تصریح رهبر انقلاب مبنی بر اینکه در هیچ سطحی با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد را مورد اشاره قرار داد و افزود: دولت آمریکا، عهدشکن است و ارزش‌های اخلاقی برای او معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه سیاست ما این است که با همسایگان، برادرانه رفتار کنیم، تصریح کرد: امّا «چه خوش بی که محبت هر دو سر بی»؛ اگر آن‌ها برادرانه رفتار کنند، مطمئن باشند که بهترین رفتار برادرانه را خواهند دید.

خاتمی، بلامانع بودن مذاکره با اروپا، در بیانات هفته گذشته رهبر انقلاب را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: البته، اقتصاد و مسائل سیاسی خود را به آن‌ها گره نمی‌زنیم بلکه اعتماد ما به خدا و ظرفیت‌های فراوان این مردم است.

پایان‌بخش خطبه‌های سیّد احمد خاتمی که با تکبیر نمازگزاران پاسخ داده شد، این جمله بود: «آمریکا و اتحادیه اروپا و همه دنیا بداند، نظام اسلامی از خطوط قرمزش که از جمله اقتدار موشکی است سر سوزنی عقب نخواهد نشست.»

پربیننده ترین خبرها