تظاهرات عراقی ها علیه دخالت آمریکا در روند تشکیل دولت

تظاهرات عراقی ها علیه دخالت آمریکا در روند تشکیل دولت
جمعه 9 شهريور 1397 - 20:52

شهروندان عراقی بار دیگر در اعتراض به دخالت مستقیم آمریکا در روند تشکیل دولت جدید این کشور روز جمعه در میدان فردوس در مرکز بغداد تجمع و تحرکات سفارت و مقامات آمریکا در کشورشان را محکوم کردند.

العالم ـ عراق

دو روز پیش نیز شهروندان عراقی که دهها حقوقدان، استاد دانشگاه و پزشک آنها را همراهی می کردند، با تجمع مقابل منطقه امنیتی سبز نزدیک مقر سفارت آمریکا، علیه تحرکات "برت مک گورک" نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در موضوع تشکیل دولت جدید عراق اعتراض کردند و علیه او و آمریکا شعار سردادند. 
در ادامه این اعتراضات، امروز (جمعه) شهروندان عراقی از جمله دهها تن از شیوخ عشائر و سایر اقشار مردم، دخالت آمریکا در امور داخلی و تعیین سرنوشت عراقی ها را محکوم کردند. 
تظاهرکنندگان همچنین پلاکاردهایی در هشدار به آمریکا، مک گورک و نیز کسانی که از آنها بعنوان مزدوران آمریکا در عراق یاد کردند، حمل کرده و سفارت آمریکا در بغداد را سرچشمه تروریسم دانستند. 
مک گورک نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در گروه موسوم به ائتلاف بین المللی علیه داعش به سرکردگی واشنگتن در عراق طی بیش از یک ماه گذشته وطی بیش از یک ماه گذشته با نشست های مکرر و مداوم با رهبران مختلف سیاسی و ائتلاف های پیروز انتخاباتی در هر سه بافت شیعه، سنی و کرد عراقی با آنها درخصوص تشکیل دولت آینده صحبت می کند. 
در روزهای اخیر بسیاری از فعالان سیاسی و ناظران از اعمال فشار، تهدید و گاه تطمیع مک کورگ نسبت به برخی افراد و احزاب برای پیوستن به محوری خاص در میان دو محور رقیب انتخاباتی (صدر - المالکی) سخن گفته اند. 
تظاهرکنندگان روز چهارشنبه نیز با شعارهای علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی از جمله (کلا کلا أمریکا، کلا کلا اسرائیل- نه به آمریکا - نه به اسرائیل) و در دست داشتن پلاکاردهایی با تصویر خط خورده ترامپ و مک گورک تاکید کردند هر سیاستمدار عراقی که با نماینده ترامپ درخصوص تشکیل دولت جدید عراق دیدار کند به خون شهدا خیانت کرده است. 
درحال حاضر ائتلاف های پیروز انتخاباتی در دو محور الفتح (هادی العامری) و دولت قانون (نوری المالکی) از یک سو و سائرون (سید مقتدا صدر) و حکمت (سید عمار حکیم) از سوی دیگر در حال تلاش و رقابت برای تشکیل فراکسیون بزرگ در پارلمان جدید هستند که اختیار قانونی تشکیل دولت جدید را خواهد داشت. 
با وجود تلاش های فراوان این دو محور هیچکدام تاکنون موفق به جذب حمایت نصف بعلاوه یک نمایندگان پارلمان (از مجموع 328 کرسی) نشده اند تا تشکیل فراکسیون بزرگ را اعلام کنند. 
هر دو محور درحال حاضر روی مذاکره و جلب حمایت احزاب کرد عراقی و نیز برخی احزاب سنی حساب ویژه باز کرده اند.
از سوی دیگر تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق نیز یکی از محورهای اعتراض عراقی ها در یک سال گذشته بوده است. 
به گزارش ایرنا، آمریکایی ها که از سال 2003 عراق را به بهانه واهی داشتن سلاح های کشتار جمعی اشغال کردند در سال 2011 بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک خاک عراق شدند با این حال در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند. 
با اعلام پایان نظام داعش در عراق در اوایل آذرماه جاری بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور آمریکا تحت پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شده اند. 
پارلمان عراق ماهها پیش در مصوبه ای از دولت حیدرالعبادی نخست وزیر خواست جدول زمانبندی برای خروج نیروهای آمریکا از عراق تهیه و اعلام کند که تاکنون خبری درخصوص اقدام احتمالی بغداد در این خصوص منتشر نشده است. 

پربیننده ترین خبرها