واکنش رام‌الله به قطع کمک‌های آمریکا به «آنروا»

واکنش رام‌الله به قطع کمک‌های آمریکا به «آنروا»
شنبه 10 شهريور 1397 - 06:35

سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین، تصمیم آمریکا در قطع کمک‌های مالی به یک نهاد حامی آوارگان فلسطینی را «حمله‌ای وقیحانه» به مردم این کشور توصیف کرد.

العالم-فلسطین

سخنگوی «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بامداد شنبه تصمیم آمریکا برای قطع کمک‌های مالی به نهاد حامی آوارگان فلسطینی را محکوم کرد.

وزارت خارجه آمریکا بامداد شنبه (به وقت تهران) اعلام کرد این کشور تمامی کمک‌های مالی به «آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک» که  مسئولیت تأمین تسهیلات و ارائه کمک‌های انسانی به میلیون‌ها آواره فلسطینی را بر عهده دارد را قطع کرده است

«نبیل ابو ردینه » سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطینی در گفت‌وگویی با خبرگزاری «رویترز»، این اقدام آمریکا را «حمله‌ای وقیحانه» به مردم فلسطین توصیف کرده است.

«ابو ردینه» گفت: «تصمیم‌های متوالی آمریکا، حمله‌ای وقیحانه علیه مردم فلسطین و نقض قطعنامه‌های سازمان ملل به شمار می‌رود. چنین تنبیه‌هایی، موفقیتی در تغییر این واقعیت ایجاد نخواهد کرد که ایالات متحده دیگر نقشی در منطقه به عهده ندارد و دیگر بخشی از راه‌حل‌ها نیست

«آنروا» که پس از جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی در ۱۹۴۸ تشکیل شد، مسئولیت تأمین تسهیلات و ارائه کمک‌های انسانی به میلیون‌ها آواره فلسطینی را بر عهده دارد.

 

پشت‌پرده‌های قطع کمک به آنروا

پیش از این روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود «جارد کوشنر»، داماد رئیس‌جمهور آمریکا و مشاور او در مسائل غرب آسیا بیشترین تلاش را برای قطع حمایت مالی آمریکا به آنروا انجام می‌دهد.

به نوشته این روزنامه، هدف کوشنر از این طرح، مجاب کردن سیاستمداران فلسطینی به دست کشیدن از مطالباتشان در زمینه بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌هایشان است.

رسانه‌های صهیونیستی هفته گذشته گزارش داده بودند دولت «دونالد ترامپ» قصد دارد مسئله بازگشت آوارگان فلسطینی را از روی میز مذاکرات سازش بردارد.

گفته شده بود این تصمیم قرار است در چارچوب طرح ترامپ برای پایان دادن به بیش از چهار دهه مذاکرات سازش انجام شود؛ رسانه های صهیونیستی نام «معامله قرن» را برای این طرح انتخاب کرده‌اند.

این در حالی است که مسئله آوارگان فلسطینی، از جمله موضوعات کلیدی در مذاکرات سازش در بیش از چهار دهه گذشته بوده است.

 ده‌ها نفر از ساکنان سرزمین فلسطین در دو حادثه عمده مجبور به ترک وطن خودشان شده‌اند؛ در کوچ اول که سال ۱۹۴۸ پس از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد، نزدیک به ۷۵۰ هزار فلسطینی سرزمین‌هایشان را ترک کردند. در سال ۱۹۶۷ هم حداقل ۳۵۰ هزار فلسطینی خانه‌هایشان را ترک کردند.

 

 

پربیننده ترین خبرها