صف آرایی ناوگان روسیه؛ آیا آمریکا مانع سقوط تروریستها در ادلب می شود؟

صف آرایی ناوگان روسیه؛ آیا آمریکا مانع سقوط تروریستها در ادلب می شود؟
شنبه 10 شهريور 1397 - 15:20

شمارش معکوس برای حمله ارتش سوریه به آخرین مرکز تجمع ترویست ها و پاکسازی استان ادلب درحالی به ساعت صفر نزدیک می شود که تحرکات غرب و در راس آنها آمریکا برای مداخله در این کشور با گسیل ناوهای جنگی به منطقه و اجرای سناریوی تکراری حمله شیمیایی وارد مراحل جدی تری شده است.

العالم ـ گزارش

آمریکا و همپیمانان آن از جمله فرانسه و انگلیس تحت پوشش ائتلاف ضدا داعش همواره به حمایت از گروه های تروریستی در سوریه مبادرت کرده و هر موقع که ارتش سوریه در صدد وارد کردن ضربات سهمگین به تروریست ها بر آمده، با استفاده از حربه اتهام به ارتش سوریه در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی با صحنه سازی گروه کلاه سفیدها، زمینه حملات هوایی و موشکی به مناطق مختلف سوریه را فراهم کرده اند.

به نظر می رسد این بار حربه نخ نما شده آمریکا و همپیمانان آن برای حمله به سوریه دیگر کارکردهای خود را از دست داده و دست آنها برای افکار عمومی در سوریه و جهان رو شده است اما به رغم این مساله شواهد حاکی از آن است که آمریکا دوباره عزم خود را برای حمایت از تروریست ها درسوریه جزم کرده و می خواهد مانع از پیروزی ارتش سوریه و درهم شکستن آخرین مرکز تجمع گروه های تروریستی و آزادسازی استان ادلب شود.

اولین حمله آمریکا به سوریه با حربه اتهام ارتش این کشور به استفاده از سلاح شیمیایی، فروردین ماه سال ۱۳۹۶ به وقوع پیوست. در آن حمله آمریکا به بهانه حمله شیمیایی در «خان شیخون»، به پایگاه هوایی «الشعیرات» ارتش سوریه در در استان حمص حملات موشکی کرد.

دومین حمله به بهانه سلاح‌های شیمیایی، ۲۵ فروردین سال جاری توسط سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس انجام شد و آنها جمعا ۱۰۰ موشک به سوریه شلیک کردند. به دنبال این حمله وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پدافند ارتش سوریه ۷۰ درصد از موشک‌های مهاجمان را ساقط کرده است.

گفته می شود چنانچه تروریست ها پس از نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در تهران که حدود اواسط شهریور ماه (اوایل سپتامبر) برگزار می شود، تسلیم نشوند، ارتش سوریه که در آمادگی کامل به سر می برد، حملات خود را آغاز خواهد کرد.

به دنبال آماده شدن ارتش سوریه برای نبرد نهایی با تروریست ها، آمریکا و همیپیمانان آن بار دیگر درصدد اجرای سناریوی شکست خورده و حمله به سوریه با تمسک به صحنه سازی حملات شیمیایی بر آمده اند.

درخواست روسیه برای نشست فوری شورای امنیت

معاون وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه (6 شهربورماه 1397) اعلام کرد که این کشور برای بررسی آخرین وضعیت استان ادلب در سوریه، خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است. روسیه در نشست روز سه شنبه مواضع خود را در خصوص وضعیت تشدید شده در ادلب سوریه برای تروئیکای غربی (آمریکا، انگلیس و فرانسه) تشریح کرد.

روز دوشنبه (5 شهربور ماه) «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه خبر داده بود که آمریکا قصد دارد از صحنه سازی احتمالی حمله شیمیایی در سوریه به عنوان دستاویز برای حمله به این کشور استفاده کند.

کوناشنکوف گفته بود، اطلاعات در این مورد یک بار دیگر این واقعیت را تایید می کند که آمریکا می خواهد از صحنه سازی شیمیایی جبهه النصره با مشارکت سازمان های اطلاعاتی انگلیس برای ادعای بکارگیری سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه استفاده کند.

تحرکات «کلاه سفید ها» برای نمایش حمله شیمیایی

یک منبع آگاه از منطقه "جسر الشغور" روز جمعه (9 شهریور ماه)  فاش کرد که گروه کلاه سفید ها که تحت حمایت آمریکا و ائتلاف ضد داعش درمناطق تحت کنترل گروه های تروریستی در سوریه فعالیت می کند، مقدار زیادی بشکه حاوی مواد شیمیایی سمی به شهر ادلب یا منطقه معره النعمان انتقال داده اند تا سناریوی حملات شیمیایی ساختگی را اجرا و سپس ارتش سوریه را به ارتکاب حملات شیمیایی متهم کنند.

به گفته این منبع برای این منظور 64 تن از افراد کلاه سفیدها از جمله 11 زن پس از آموزش از جسر الشغور به ادلب منتقل شده اند.

درهمین حال وزارت خارجه روسیه از پروژه تبلیغاتی جدید در توییتر پرده برداشت که در این پروژه، یک حساب کاربری مورد استفاده قرار گرفته که گفته می شود متعلق به یک دختر سوری است. هدف از ایجاد این حساب تأمین پوشش تبلیغاتی حمله احتمالی به سوریه به دنبال طرح جنجال شیمیایی در ادلب است.

ماریا زاخارووا سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری روز پنج شنبه (8 شهریور ماه) گفت که موضوع درباره صفحه شخصی توییتری یک دختربچه 6 ساله به نام "حلا" است که ظاهرا ساکن ادلب است. استفاده از حساب کاربری یک دختربچه گواه دیگری بر روش گستاخانه و سنتی متحدان غربی در زمینه تبلیغات درباره سوریه است.

ارتش آمریکا فهرست اولیه هدف‌های حمله در سوریه را تهیه کرد

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی به نقل از مقام های آمریکایی نوشت که ارتش آمریکا فهرست مقدماتی هدف‌های حمله در سوریه را تهیه کرده است. سی ان ان نوشته، چند مقام آمریکایی گفته اند که کارشناسان اطلاعاتی و نظامی واشنگتن فهرستی مقدماتی از تاسیسات ادعایی تسلیحات شیمیایی در سوریه را تهیه کرده اند تا در صورت حمله به این کشور مورد هدف قرار گیرد.

به نوشته سی ان ان یک مقام آگاه نظامی آمریکا خاطرنشان کرده در صورت استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط دولت بشار اسد، ارتش آمریکا سریعا حمله خود را آغاز خواهد کرد.

این درحالی است که روسیه از یک هفته قبل همواره هشدار داده که آمریکا، فرانسه و انگلیس تحت عنوان ائتلاف ضد داعش، درحال تدارک حمله به سوریه با استفاده از حربه استفاده ارتش این کشور از سلاح شیمیایی هستند.

استقرار 2 ناو موشکی آمریکا در منطقه

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه ( 8 شهریور ماه) هشدار داد، آمریکا با تجهیزاتی که به منطقه منتقل کرده، این توانایی را دارد که ظرف 24 ساعت حملاتی را علیه سوریه به انجام دهد.

بر اساس گزارش "اینترفکس" ائتلاف غرب به رهبری آمریکا حدود 70 مورد تجهیزات پرتابی در خاورمیانه مستقر کرده است، این زرادخانه حدود 380 موشک کروز را شامل می‌شود و این در شرایطی است که نیروی دریایی آمریکا دو ناو موشکی «کارنی» و «راس» را نیز در منطقه مستقر کرده که هر یک از این ناوها به 28 موشک کروز «تام هاوک» مجهزهستند، بنابراین با در نظر گرفتن تدارکات و آماده‌سازی‌های آمریکا در منطقه، حمله جدید علیه سوریه ممکن است اتفاق بیفتد.

بنا به تأیید وزارت دفاع روسیه ناو «یو اس اس راس» آمریکا که قبلا نیز در دریای مدیترانه بوده و مدتی به بندرگاه آشیانه خود منتقل شده بود، مجددا در تاریخ 25 آگوست (3 شهریور ماه) در شرایطی به سواحل سوریه در دریای مدیترانه بازگشته که به 28 موشک کروز تام هاوک مجهز است که قابلیت هدف‌گیری هر نقطه‌ای از سوریه را دارند.

آمریکا با استفاده از ناوهای «یو اس‌ اس راس» و «یو اس‌ اس پورتر» در دریای مدیترانه در ماه آوریل سال گذشته میلادی نیز به پایگاه «الشعیرات» سوریه با شلیک موشک‌های کروز «تام هاوک» حمله کرده بود که فرماندهی ارتش سوریه حمله ائتلاف آمریکا به این پایگاه نظامی در استان حمص را «تجاوزی آشکار» توصیف و خاطرنشان کرده بود که آمریکا با این اقدام ثابت کرد که «شریک» داعش، جبهه‌النصره و دیگر سازمان‌های تروریستی فعال در این کشور است.

لاوروف، حمله احتمالی غرب به سوریه بازی با آتش است

به دنبال تحرکات غرب علیه سوریه سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه، کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا را از برپایی صحنه سازی شیمیایی در ادلب سوریه برحذر داشت و این اقدام را بازی با آتش توصیف کرد.

لاوروف خاطرنشان کرد، اقدام تحریک آمیز جدیدی که غرب در سوریه تدارک می بیند برای دشوار کردن عملیات ضدتروریستی در ادلب هدف گیری شده، ما از ایجاد ساختارهای شبه حکومتی در مناطق سمت چپ رودخانه فرات توسط آمریکا نگران هستیم و بارها هشدار داده ایم که این گونه اقدامات ممکن است منجر به تفرقه و تجزیه سوریه شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: کشورهای غربی بویژه آمریکا از اقدامات تحریک آمیز با استفاده از سلاح شیمیایی به عنوان بهانه برای حمله به ارتش سوریه استفاده می کنند.

گسیل 10 ناو جنگی روسیه به مدیترانه/ سپردریایی روسیه برای دفاع از سوریه

ناوگان نظامی دریایی روسیه با استقرار قدرتمندترین گروه کشتی‌های خود در دریای مدیترانه، خود را برای مقابله با هر نوع مناقشه نظامی احتمالی در منطقه آماده کرده است.

روزنامه "ایزوستیا" به نقل از منابع خبری خود در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در ماه آگوست حدود 10  کشتی جنگی و 2  زیردریایی به گروه کشتی‌های روسیه در دریای مدیترانه اضافه شده اند. این بزرگترین گروه کشتی‌های روسیه در منطقه در کل طول اجرای عملیات نظامی در خاک سوریه است.

در حال حاضر در دریای مدیترانه کشتی‌هایی از ناوگان دریای شمال، ناوگان دریای بالتیک و ناوگان دریای سیاه روسیه حضور دارند. ترکیب گروه کشتی‌های روسیه در دریای مدیترانه شامل ناو موشک انداز «مارشال اوستینوف»، چند فروند کشتی بزرگ ضدزیردریایی، دو کشتی گشت‌زنی و یک کشتی موشک انداز کوچک است. این گروه با وجود دو زیردریایی قدرتمند روسی تقویت شده و تانکر بزرگ دریایی ناوگان دریای سیاه هم به منظور تامین لجستیکی این گروه به دریای مدیترانه اعزام شده است.

به عقیده کارشناسان نظامی، این گروه بزرگ دریایی به منظور حمایت از عملیات تهاجمی ارتش سوریه در استان ادلب که تنها منطقه‌ای در خاک سوریه است که بخش اعظم آن همچنان تحت کنترل گروه‌های مسلح غیرقانونی قرار دارد، در دریای مدیترانه مستقر شده‌اند. روسیه خواستار تضمین ثبات در منطقه است و اجازه نخواهد داد که بار دیگر جنگ گسترده‌ای در سوریه از سر گرفته شود.

شمارش معکوس برای حمله سوریه به آخرین پایگاه تروریست ها

منبعی نظامی در سوریه اعلام کرده که مقدمات اجرای اولین مرحله از عملیات نظامی ارتش سوریه در شمال این کشور به زودی فراهم می شود. در اولین مرحلۀ عملیات، ارتش سوریه به جنوب و غرب مناطق تحت تصرف تروریست ها حمله خواهد کرد و خود شهر ادلب – مرکز استان – هنوز هدف عملیات ارتش نیست. به گفته این منبع، عملیات ابتدا در مناطق جسر الشغور و سهل الغاب در غرب استان ادلب اجراء خواهد شد و به مناطق اللطمانه، خان شیخون و معره النعمان در جنوب این استان نیز کشیده خواهد شد. آزادسازی این مناطق به ارتش این فرصت را می دهد دو جادۀ اصلی را که حلب را به حماه و لاذقیه وصل می کنند، آزاد کند.

نیروی هوایی ارتش سوریه در چند هفته گذشته خطوط مقدم گروه های تروریستی را در استان ادلب بمباران کرده و اطلاعیه هایی را در این استان فروریخته که در آن ترویست ها را ترغیب به تسلیم شدن کرده است. ارتش همچنین چند گذرگاه را به روی مردم عادی برای رساندن خود به مناطق تحت کنترل ارتش و در امان ماندن از خطرات درگیری بازگشایی کرده است.

آمریکا و هم پیمانان آن که درحمایت از گروه های تروریستی در سوریه و به شکست کشاندن حکومت این کشور عاجز مانده اند، حالا در صدد استفاده از آخرین برگه های سوخته خود برای جلوگیری از سقوط آخرین پایگاه و مرکز تجمع تروریست ها درادلب بر آمده اند و به رغم هشدارهای روسیه به نظر می رسد که همچنان به دنبال اجرای سناریوی شکست خورده و نخ نما شده توسل به حربه اتهام استفاده ارتش سوریه از حمله شیمیایی و سپس حمله موشکی به این کشور هستند. حمله ای که روسیه درباره عواقب آن هشدار داده و تاکید کرده که چنین حمله‌ای می‌تواند ضربه‌ای سنگین به حل بحران سوریه و ثبات جهانی وارد کند.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها