تحلیل روز/

تائید پایبندی ایران در دوازدهمین گزارش آژانس

تائید پایبندی ایران در دوازدهمین گزارش آژانس
شنبه 10 شهريور 1397 - 17:31

با وجود تبلیغات و دروغپردازی گسترده آمریکا آژانس بین المللی هسته ای در دوازدهمین گزارش خود پایبندی ایران به توافقنامه هسته ای، برجام را تائید کرد.

العالم _ ایران / سیاسی

رویترز در بازتاب گزارش آژانس نوشت: آژانس در دومین گزارش فصلی خود از زمان اعلام خروج ترامپ از توافق هسته ای در ماه مه و اعمال دوباره تحریم ها گفت که ایران محدودیت سطوح غنی سازی اورانیوم، ذخایر اورانیوم غنی شده و دیگر مفاد توافق را رعایت کرده است. فدریکا موگرینی رئیس سیاسست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در پایان نشست غیر رسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در وین گفت : دوازدهمین گزارش آژانس به خوبی نشان می دهد که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای 2015 کاملا پایبند و متعهد بوده است. این خبر بسیار خوبی برای ما و جامعه جهانی است.' مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اتحادیه اروپا به همکاری میان همه اعضا و سایر کشورها ادامه می دهد تا ایرانی ها و اتباع ایرانی خارج از این کشور بتوانند به فعالیت های اقتصادی و تجاری خود ادامه دهند.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز در دیدار با همتایان اروپایی خود در وین از ایجاد سیستم مالی اروپایی مستقل از آمریکا دفاع کرد و  گفت: «من معتقدم که ما باید در این مورد صحبت کنیم، در غیر این صورت چینی‌ها چنین سیستمی ایجاد خواهند کرد و به‌نظر من این به‌صلاح اروپا نیست.»  ماس پیش از این نیز با اشاره به شرکت‌های آلمانی که بعد از خروج آمریکا از برجام برای تجارت در ایران مشکل پیدا کرده‌ بودند از ایجاد کانال‌های مالی مستقل از سامانه تبادل بین‌بانکی جهانی "سوئیفت" دفاع کرده بود. او گفته بود که ایران علاوه بر دسترسی به این سامانه باید بتواند به یک صندوق پولی اروپایی نیز متصل شود.

متاسفانه با وجود همکاری کامل جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی هسته ای در اجرای توافقنامه برجام، اتحادیه اروپا در دفاع از حفظ برجام  بیشتر از اینکه عمل کنند حرف زده اند. اکنون برخی دولتهای اروپایی همچون فرانسه خواسته هایی را مطرح می کنند که فراتر از برجام است.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در نشست وین گفت: «ایران باید به اصول بنیادین معاهده هسته‌ای احترام بگذارد و من فکر می‌کنم این کار را انجام می‌دهد، اما با این حال ایران نمی‌تواند از بحث ‌و مذاکره در مورد سه موضوع بزرگ دیگر که مایه نگرانی ماست، اجتناب کند. آینده تعهدات هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵، برنامه ساخت و گسترش موشک‌های دوربرد ایران، و نقشی که ایران قرار است برای برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه ایفا کند، از جمله این موارد هستند!ما باید درباره این موضوع‌ها مذاکره کنیم؛ و ایران باید بداند این پیامی است که من از وین برای این کشور می‌فرستم.»

این اظهارات لودریان کاملا یکسویه و مداخله جویانه و بازی کردن در زمین سیاست های ستیزه جویانه آمریکا است. فرانسویان و شرکایشان هنوز  به تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند و مدام طرحهایی را در حفظ برجام مطرح می کنند ولی هیچ سازوکاری برای اجرای آن ارائه نمی دهند. آنها در چنین شرایطی که به تعهداتشان عمل نکرده اند و حسن نیت خود را نشان نداده اند خواستار مذاکره با ایران درباره آینده برنامه هسته ای و برنامه های موشکی ایران و نفوذ منطقه ای ایران صحبت می کنند. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته ایش کاملا صلح آمیز بوده و در برجام محدودیتها را برای اعتماد سازی و اثبات حقانیت برنامه های صلح آمیز هسته ای خود پذیرفته است. ایران نه بخاطر نگرانی اروپائی ها که بر اساس اصول و موازین دینی خود با ساخت سلاح های کشتار جمعی مخالف است.

برنامه های موشکی ایران نیز کاملا جنبه بازدارنده و دفاعی داشته است . جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته با انواع تهدیدات مواجه بوده و هست و یک جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشته این حق طبیعی ایران است که به فکر تامین امنیت خود باشد. بودجه نظامی ایران و میزان سلاحهایش قابل مقایسه با خیلی از کشورهای منطقه نیست. نفوذ منطقه ای ایران نیز امنیت زا و نه امنیت زدا بوده است. اگر اقدامات به موقع ایران در مقابله با گروههای تکفیری و تروریستی در سوریه و عرابق نبود اکنون این گروهای تروریستی و تکفیری در دمشق و بغدا بودند که حکومت ترس و وحشت را مستقر کرده بودند. نگرانی وزیر خارجه فرانسه تکرار سیاستهای ستیزه جویانه آمریکا و برخی کشورهای مروج افراط گرایی و خشونت و تروریسم در منطقه است. کشورهای کودک کشی که روابط نزدیکی نیز با فرانسه دارند و در کشتار کودکان یمنی مشارکت دارند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تأیید پایبندی ایران به مفاد توافق هسته ای در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ در حساب توئیتری خود پاسخ درخواست های غیر معقول وزیر خارجه فرانسه را داده است: اگر هدف حفظ برجام است، پس به غیر از جزم کردن عزم برای پایبندی به تعهد عادی سازی روابط اقتصادی ایران به جای طرح مطالبات بی ربط چاره ای وجود ندارد. باقی ماندن در جمعی که در عمل -و نه صرفا در حرف- به توافق (هسته ای) پایبند است، تنها گزینه ایران نیست.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها