یک خبر چند خط تحلیل؛

بازار داغ شایعات ایرانی - عراقی 

بازار داغ شایعات ایرانی - عراقی 
شنبه 10 شهريور 1397 - 20:38

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • درحالی که دو کشور ایران و عراق هر یک به شکلی ویژه مشغول سر و سامان دادن به اوضاع داخلی خود هستند و در شرایطی که در ایران "واکسینه کردن اقتصاد" در صدر توجهات مسئولین قرار دارد و در عراق تلاش ها متوجه نهایی کردن "تشکیل حکومت جدید" است. خلق شایعات و توزیع آن ها با هدف منحرف کردن اذهان از اهداف اصلی دو ملت شدت یافته است.

تحلیل:

  • ایران تعدادی موشک در اختیار طرفداران خود در عراق قرار داده است، ژنرال قاسم سلیمانی اهل سنت عراق را در صورت پیوستن به ائتلاف صدر مالکی و حکیم تهدید به قتل کرده و بلاخره عراقی ها با هدف توریسم جنسی به ایران مسافرت می کنند. اینها تنها بخشی از شایعاتی است که این روزها در فضای رسانه ای عمدتا مجازی در حال دست به دست شدن است. نکته جالب آنکه پس از طرح  یک شایعه و البته به نتیجه نرسیدن آن، به شکلی کاملا هدفمند شایه بعدی کلید خورده وارد بازار سیاه شایعه می شود.
     
  • تاملی در هدف گذاری این دست شایعات به خوبی نشان می دهد که هدف اصلی از طرح و عرضه آن جز بد بین ساختن مردم دو کشور هدفی را تعقیب نمی کند. هدفی که طی سه ماه گذشته و با بهانه نا آرامی ها در استان های جنوبی عراق کلید خورد، با تلاش جهت تحقیر مردم ایران در سایه ادعای سوءاستفاده زائران عراقی در سفر به ایران دنبال شد و بلاخره این روزها با تمرکز بر تهدید اهل سنت عراق از سوی مقامات نظامی ایرانی و همچنین ارسال موشک برای گروه های شیعه علاقمند به جمهوری اسلامی در عراق تعقیب می شود.
     
  • واقعیت آن است که پیوند های ایران و عراق به قدری عمیق و مستحکم است که نه تنها با چنین شایعاتی آسیب نخواهد دید بلکه در عمل چنین شایعاتی نتیجه ای عکس را نصیب طراحان آن خواهد کرد. موضع قاطع اکثریت مردم و جناح های سیاسی در عراق در قبال همراهی نخست وزیر این کشور با تحریم های ضد ایرانی آمریکا از یک سو و عدم حساسیت مردم و مسئولان ایرانی در قبال شایعه موسوم به "توریسم جنسی" دلیلی روشن بر این مساله است.

پربیننده ترین خبرها