در واکنش به تصمیم آمریکا

انگلیس به حمایت از آوارگان فلسطینی ادامه می‌دهد

انگلیس به حمایت از آوارگان فلسطینی ادامه می‌دهد
يکشنبه 11 شهريور 1397 - 07:54

معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا در واکنش به تصمیم آمریکا برای قطع کمک‌های مالی به آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) تأکید کرد که لندن به‌طور قوی به حمایت از سازمان و آوارگان فلسطینی در سراسر خاورمیانه ادامه می‌دهد.

العالم - اروپا

به گزارش تارنمای وزارت خارجه انگلیس، «الیستر برت» تصریح کرد که آنروا یک سازمان بشردوستانه و ثبات دهنده ضروری در منطقه است که روزانه به میلیون ها فلسطینی آواره کمک می کند.

وی بابیان این مطلب خاطرنشان ساخت که لندن برای تداوم ارائه خدمات ضروری به آوارگان فلسطینی تلاش می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کمک‌های مالی خود به آژانس امداد سازمان ملل برای (آنروا) را قطع و آن را عملیاتی دارای نقص می‌داند.

'ریاض الماکی' وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم اخیر آمریکا با واکنش شدید بسیاری از کشورهایی که حاضر به پذیرش سیاست قلدرمابی آمریکا نیستند، روبه‌رو خواهد شد .

وی افزود: رهبران فلسطین به مقابله با این تصمیم آمریکا برمی‌خیزند و تا زمانی که راه‌حلی برای مسئله آوارگان فلسطین یافت نشود، آژانس آنروا به قوت خود باقی خواهد ماند.

«نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اعلام کرد که تشکیلات قصد دارد برای رسیدگی به تصمیم اخیر آمریکا و مقابله با قطع کمک‌های مالی به آنروا و جلوگیری از بدتر شدن اوضاع به مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت رجوع کند.

ابوردینه دراین‌باره گفت: این تصمیم کمکی به برقراری صلح نمی‌کند بلکه تروریسم در منطقه را تشدید می‌کند و به‌منزله زیرپاگذاشتن حقوق مردم فلسطین است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه گذشته درباره علت قطع کمک به آنروا گفته بود که ترامپ درباره کمک به فلسطینی‌ها بازنگری می‌کند چراکه باید اطمینان می‌یافت این کمک‌ها در راستای منافع مالیات‌دهندگان آمریکایی صرف شده است.

دولت آمریکا همچنین ماه ژانویه گذشته (دی، بهمن) اعلام کرده بود که بیش از نیمی از کمک خود به این آژانس سازمان ملل متحد را به تعلیق درآورده تا درباره آینده همکاری خود با آن بررسی بیشتری کند.

آژانس بین‌المللی آنروا در پی تصمیم چند ماه پیش آمریکا برای کاهش کمک‌های مالی به این نهاد، شاهد بزرگ‌ترین بحران مالی در تاریخ خود بوده است. کمک‌های مالی آمریکا در سال 2017 از 365 میلیون دلار به 65 میلیون دلار در سال 2018 رسیده است.

هم‌اکنون 4.5 میلیون فلسطینی ساکن کشورهای اردن، لبنان، سوریه ، غزه، بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری متکی به خدمات آنروا هستند و حال با قطع شدن این خدمات سرنوشت این فلسطینیان نامشخص خواهد بود.

آنروا در سال 1949 پس از جنگ اعراب و اسراییل تأسیس شد و مأموریت اصلی آن رسیدگی به امور هزاران آواره فلسطینی تعریف شد. کشورهایی که عضو سازمان ملل هستند به‌طور داوطلبانه بودجه فعالیت‌های این آژانس را تأمین می‌کنند.

هم‌اکنون این آژانس به 5 میلیون از آوارگان فلسطینی خدمات بهداشتی، آموزشی و اجتماعی ارائه می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل هشدار داده است که ناکامی در مورد کمبود بودجه آنروا، پیامدهای جدی بشردوستانه و توسعه‌ای دارد و بر ثبات منطقه‌ای اثرگذار است.

پربیننده ترین خبرها